معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در بزرگترین پرونده فساد همچون بابک زنجانی، به ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی نفت فروخته شد اما پول آن برنگشته است و هنوز در حال رایزنی هستیم که پولش را بگیریم.

اسحاق جهانگیری جمعه‌شب با حضور سه ساعته در کلاب هاوس اظهار کرد: ما کوتاهی کردیم، باید همان اول دولت، گزارش جامعی نسبت به آنچه تحویل گرفتیم از دولت قبل ارائه می‌دادیم؛ وقتی پاسخ نمی‌دهیم بعضی‌ها خیلی رویشان زیاد می‌شود.

وی افزود: آقای احمدی‌نژاد در 11 بند از من شکایت کرد، در مرحله دادسرا رفتم و دفاع کردم از خودم و در نهایت منع تقعیب صادر شد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه احمدی‌نژاد کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور بازنگردد، گفت: یکی از فسادهای دوره احمدی‌نژاد بابک زنجانی بود. با 4 امضای وزیرش، بیش از 1.7 میلیارد دلار نفت به زنجانی دادند. نفت به نیروهای مسلح دادند، به نیروی انتظامی دادند؛ هیچکدام پولش برنگشت. درباره آن دولت هر وقت حرف می‌شود، اعصاب انسان خرد می‌شود، الان هم آمده است حرف‌های آنچنانی می‌زند و مردم هم فکر می‌کنند یک ناجی پیدا شده است.

ماندم تا امثال بابک زنجانی پیدا نشوند

وی ادامه داد: در سال ۹۶ کاغذ سفیدی نشان دادم که زندگی شخص من همچون این کاغذ سفید پاک است. من در رده مسئولان جمهوری اسلامی یک ریال به دنبال استفاده شخصی نبوده‌ام.

معاون اول رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه روی موضوع حقوق نجومی خیلی مانور داده شد، اضافه کرد: در مورد عیسی شریفی، املاک نجومی هیچ توضیحی به مردم داده نشد. من بر خلاف نظر برخی در دولت ماندم تا امثال بابک زنجانی دیگری ایجاد نشود.

جهانگیری اظهار کرد: به بابک زنجانی یک میلیارد دلار پول داده شده است؛ آن هم بدون مصوبه شورای امنیت ملی. نفت را می‌گرفته و پول آن را بر نمی‌گردانده، دوباره به او نفت می داده‌اند.

وی اشاره کرده که امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است که گفته است در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.

برادرم هر کاری کرده،  در دولت احمدی‌نژاد بوده

جهانگیری همچنین درباره پرونده فساد مالی برادرش نیز تاکید کرد که فعالیت اقتصادی برادرش هم در دوره احمدی‌نژاد بوده است.

او گفت: سال 96، در انتخابات حضور پیدا کردم و حرف زدم؛ من بعد از آن خیلی هزینه دادم؛ سه ماه بعد از حضورم، برادرم به عنوان بخش خصوصی، ایشان را به نحو عجیبی گرفتند؛ من از رسانه‌ها فهمیدم بازداشتش کردند. برادر من که قائم‌مقام من نبوده، برادر من که معاونم نبوده، من هیچ ارتباط کاری با برادرم نداشتم. برادرهای من آنقدر مراقب هستند که دفتر من هم نمی‌آیند. هر کاری هم که کرده در دولت احمدی‌نژاد کرده است. وی با بیان اینکه برادرش در پرونده مذکور تنها دو اتهام داشته است، افزود: یک پرونده را آنچنان پررنگ می‌کنند، در حالی که یک پروند چندین هزار میلیارد دلاری هیچ خبری از آن منتشر نمی‌شود.

در بحث بنزین، در سال 98، در جلسه سران سه قوه، من پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم. پیشنهاد دادم که بنزین را به خودرو ندهیم اما با من برخورد بدی شد. یک دفعه قهر کردم و وسایلم را جمع کردم

چگونگی شکل‌گیری ارز 4200 تومانی

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود درباره چرایی اعلام 4200 تومانی ارز و افزایش قیمت بنزین، گفت: ما با شروع دولت سه نرخ ارز داشتیم، ارز هزار و ۲۲۶، دو هزار و 477 و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود چهار هزار تومان بود اما با شروع این دولت روند کاهشی داشت.

وی افزود: در ابتدای دولت به سمت تک نرخی کردن ارز رفتم و دو نرخ ارز  را ادغام کردم. در پایان دولت یازدهم نرخ آزاد و دولتی به هم نزدیک شده بود. در سال ۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد و عمدتا دولت به سمت سازوکار اقتصادی رفت.

جهانگیری ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود اما به مرور مشخص شد که کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشورهای همسایه به خصوص آنهایی که ارز وارد می‌کردیم، رخ داده بود و گزارش‌های امنیتی بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

وی اضافه کرد: موجودی ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت. سه راهکار روی میز بود.

یکی از فسادهای دوره احمدی‌نژاد بابک زنجانی بود. با 4 امضای وزیرش، بیش از 1.7 میلیارد دلار نفت به زنجانی دادند. نفت به نیروهای مسلح دادند، به نیروی انتظامی دادند؛ هیچکدام پولش برنگشت. درباره آن دولت هر وقت حرف می‌شود، اعصاب انسان خرد می‌شود

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مسئولان سیاسی کشور تذکرات پی در پی می‌دادند که باید این وضع تغییر کند، اظهار کرد: سه گزینه روی میز، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت و تعیین عدد شناور بود تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم.

جهانگیری گفت: قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آنها چنین پیش‌بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه‌گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومن ثابت بماند.

درباره بنزین برخورد بدی با من شد

وی افزود: اینکه گفته شد ارز جهانگیری، وقتی آن شب تصمیم‌گیری شد، اعضای آن جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود، اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه‌ای اقای رئیس جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: این ارز 4200 مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه آقایان در موردش اظهار نظر نکردند بعدا، به خودشان بر می‌گردد.

وی با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومن کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مسئله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالاها انبار شوند.

جهانگیری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در بحث بنزین، من در سال 98، در جلسه سران سه قوه، من پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم. من پیشنهاد دادم که بنزین را به خودرو ندهیم زیرا برخی بیش از یک خودرو دارند. بیش از ۴۸درصد جمعیت هیچ خودرویی ندارند، برخی از مردم شدیدا فقیر هستند و باید به طبقه فقیر کشور کمک کنیم.

وی افزود: در آن جلسه بعد از این پیشنهاد با من برخورد بدی شد. من یک دفعه قهر کردم و وسایلم را جمع کردم، اما در خانه خودخوری کردم که مگر می‌شود در این زمان مردم را تنها بگذارم، نصف کابینه آمدند و‌ گفتند مگر می‌شود شما نباشید. گفتم باید از جانم مایه بگذارم و به مردم خدمت کنم.

هیچ وقت نگفتم نامزد نمی‌شوم

معاون اول رئیس جمهوری درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظر شخصی من منفی است اما هیچ وقت نگفتم که نامزد نمی‌شوم؛ تابع جمع هستم اما اگر به نظر قطعی برسند، حتما با بزرگان کشور مشورت خواهم کرد. کشور در شرایط ویژه‌ای است، نیازمند برنامه تیم و انسجام ملی دقیقی است.

جهانگیری افزود: تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ام و اگر تصمیمی گرفته شود حتما با مردم در میان خواهم گذاشت.