نشست کمیسیون مشترک برجام عصر دیروز با شرکت هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گرندهتل وین بار دیگر تشکیل جلسه داد.

ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپاست و سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را بر عهده داشت.

در روزهای گذشته، نشست‌های کارشناسی و همچنین دیدارهای دو و چندجانبه برای اعلام مواضع و بررسی متون، در سطوح مختلف برگزار شده بود و بررسی نتایج رایزنی‌های روزهای قبل در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی دستور کار اصلی نشست دیروز بود.

قرار بر این است که پس از این جلسه، هیأت‌ها به پایتخت‌های خود باز‌گردند.

صبح دیروز پیش از شروع نشست، دیداری نسبتا مفصل و طولانی میان سید عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت روسی در وین، برگزار شد که در آن دیدار، دو هیأت به هماهنگی مجدد مواضع خود پرداخته و بر ضرورت استمرار نزدیکی مواضع دو کشور تصریح کردند.

طرف روسی همچنین بار دیگر بر حمایت خود از توافق هسته‌ای و لزوم رفع تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، تأکید کرد.

همچنین آنطور که میخائیل اولیانوف خبر داد، دیداری غیررسمی میان اعضای اروپایی برجام، چین و روسیه با هیأت آمریکایی مستقر در وین نیز صورت گرفت. اولیانوف در صفحه توئیتری خود نوشت: «اعضای برجام(توافق هسته‌ای) امروز با هیأت آمریکایی در مذاکرات وین رایزنی‌هایی غیر رسمی درباره احیای کامل توافف هسته‌ای انجام دادند (بدون ایران که هنوز حاضر به دیدار با دیپلمات های آمریکایی نیست)»

همچنین روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که همزمان با برگزاری نشست دیروز کمیسیون مشترک در وین، «جمع معدودی از عناصر وابسته روبروی در محل برگزاری نشست تجمع کرده‌اند و با ناسزاگویی علیه تیم مذاکره‌کننده و توزیع نوشته‌هایی بین عابران، خواستار توقف مذاکرات و لغو کامل برجام از سوی کشورهای اروپایی هستند.»