وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای عراقی با استقبال از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه، گفت: از تلاشی که دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌‌وگو در منطقه انجام داده، تشکر می‌کنیم و امیدواریم این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در منطقه بینجامد.

محمدجواد ظریف که پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) در دومین مقصد سفرش به منطقه و پس از سفر به قطر وارد بغداد شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه عراق با «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه سپس در نشست خبری مشترک حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در این نشست گفت: امیدواریم دولت جدید آمریکا با سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و همه طرف‌ها تعهدات را اجرا کنند.

 وی ادامه داد: امروز فرصت کردیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴  (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) صحبت کنیم. البته آمریکایی‌ها در وین هستند و ما گفت‌وگویی با آمریکا نداریم. ولی گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و در صورت بازگشت آمریکا به برجام ما هم آمادگی داریم به محض اجرای تعهدات آمریکا و تایید و راستی‌آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

ظریف روابط دوجانبه ایران و عراق را بسیار قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه برشمرد و افزود: امروز در زمینه‌های مختلف روابط اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و اتصال راه‌ها و راه‌آهن دو کشور با هم صحبت کردیم. همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریسم و همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی، مواد مخدر، زمینه‌های بسیار مهمی برای همکاری است.

گفتنی است، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این سفری به دوحه داشت و با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی دیروز هم در بغداد با مقامات عراقی گفت‌وگو کرد و امروز به منطقه کردستان عراق سفر خواهد کرد تا با مقامات این منطقه نیز به رایزنی بپردازد.