رئیس‌جمهوری بر ضرورت تامین امنیت مرزهای دو کشور همسایه، ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: امنیت، دغدغه مشترک دو کشور است و تقویت همکاری‌ها در این زمینه لازم و ضروری است.

به گزارش اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز در دیدار «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان، اهمیت همکاری‌ها با این کشور به عنوان همسایه مسلمان ایران را مورد اشاره قرار داد و بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی و تجاری و همچنین توسعه و تقویت بازارچه‌های مرزی تاکید کرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، با بیان اینکه حضور نظامی آمریکایی‌ها در منطقه کمکی به حفظ امنیت و ثبات نکرده است، گفت: ایران و پاکستان به عنوان مهمترین و موثرترین کشورهای همسایه افغانستان باید با تعامل و همکاری نقش خود را برای مدیریت روند صلح در این کشور ایفا کنند و جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش خود در این راستا از همکاری با پاکستان و افغانستان استقبال می‌کند.

روحانی با اشاره به توافقات قبلی دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها، بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تامین نیازهای پاکستان در زمینه انرژی اعلام کرد.

رابطه با ایران ارزشمند و  برادرانه است

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در دیدار با رئیس‌جمهوری کشورمان، روابط با جمهوری اسلامی ایران را منحصر بفرد، ارزشمند و برادرانه توصیف و بر تقویت و تحکیم این روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

قریشی با اشاره به تاکید عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان بر توسعه بیش از پیش روابط با ایران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک روابط دو جانبه وارد مرحله جدیدی شده و شاهد گشایش‌های نوینی در توسعه روابط دو کشور بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشیم.

وزیر امور خارجه پاکستان با قدردانی از مواضع ایران در حمایت از پاکستان در موضوعات منطقه ای و بین‌المللی، با اعلام حمایت کشورش از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه جهانی، گفت: از اینکه با تلاش‌های ایران برجام حفظ شده و امروز شاهد مذاکرات دوباره برای احیای این توافق چند جانبه هستیم، بسیار خوشحالیم.

رئیس‌جمهور: تامین امنیت مرزهای دو کشور همسایه، ایران و پاکستان دغدغه مشترک دو کشور است و تقویت همکاری‌ها در این زمینه لازم و ضروری است

توییت وزیر خارجه پاکستان در پی سفر به تهران

وزیر خارجه پاکستان در پی سفر به تهران در توییتی عنوان کرد که ایران محدودیت‌های واردات کینو از پاکستان را رفع کرده است. به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز سه‌شنبه در توییتی ضمن ابراز خشنودی از حضور در تهران نوشت: خبر خوشی برای درمیان گذاشتن با باغداران مرکبات دارم. خوشحالم که اعلام کنم در پی برخی گفت‌وگوها، ایران محدودیت‌ها بر روی واردات کینو از پاکستان را برداشته است.

 سفر قریشی فصل جدیدی در روابط دوجانبه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به توسعه مناسبات دو کشور طی سال‌های اخیر و آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با اسلام‌آباد، گفت: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران فصل جدیدی را در روابط دو کشور رقم می‌زند. «سید محمدعلی حسینی» دیروز طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد افزود: سفر کنونی «شاه محمود قریشی» به تهران بخشی از تداوم دیپلماسی سطح بالای دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌ها به ویژه در بخش تجارت و مراودات مرزی است.

وی با بیان اینکه بازدید وزیر امور خارجه پاکستان از کشورمان کمتر از ۶ ماه از یازدهمین سفر دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد انجام می‌شود، اظهار داشت: تبادل هیات‌های بلندپایه میان دو کشور همسایه بیانگر عزم جدی سران ایران و پاکستان برای افزایش تعاملات و رفع موانع در مسیر همکاری‌های دوجانبه است.

حسینی تاکید کرد: دستور کار سفر آقای قریشی شناسایی راه‌های جدید برای تقویت تجارت دوجانبه، افزایش تجارت مرزی، بررسی طرح احداث بازارچه‌های مرزی و افتتاح گذرگاه مرزی بیشتر است. وی افزود: رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی تهران و اسلام‌آباد به ویژه درخصوص صلح و ثبات افغانستان همواره بخشی از دیپلماسی دو کشور بوده است و در این سفر مقام‌های ایران و پاکستان درباره مواضع یکدیگر در خصوص صلح افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان: امیدواریم در آینده نزدیک روابط دو جانبه وارد مرحله جدیدی شده و شاهد گشایش‌های نوینی در توسعه روابط دو کشور بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشیم

سفیر ایران در پاکستان گفت: خبرهای خوشی درخصوص توسعه تجارت میان دو کشور در راه است و طرفین مصمم به همکاری نزدیک برای دستیابی به منافع مشترک و تقویت ارتباطات مردمی هستند. وی افزود: ایران اقدامات لازم در مرزهای مشترک با پاکستان در بحث بازارچه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌ها را انجام داده و ما امیدواریم با سفر وزیر امور خارجه پاکستان شاهد اقدامات متقابل کشور همسایه در گذرگاه‌های مشترک مرزی و فعالیت به موقع بازارچه‌های مرزی باشیم. حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از منافع و نگرانی‌های مشترکی در منطقه برخوردارند، افغانستان نیز فرصتی برای تقویت تعاملات منطقه‌ای دو کشور در جهت کمک به استقرار صلح در این کشور مشترک همسایه است.

افغانستان؛ محوری‌ترین مسأله مورد گفت‌وگو میان طرفین

یک کارشناس مسائل شبه قاره، با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از محوری‌ترین مسائل مورد گفت‌وگو بین مقامات تهران و اسلام آباد در جریان این سفر، موضوع افغانستان و روند تحقق صلح در این کشور است.

نوذر شفیعی، در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه موضوع افغانستان یکی از مسائل مهم در روابط تهران و اسلام‌آباد است، ادامه داد: گاهی اوقات در این ارتباط برداشت‌های اشتباهی در بین رهبران دو کشور در ارتباط با نوع نگاه هر کدام از این کشورها به مسئله افغانستان صورت گرفته است و  به نوعی این تصور به وجود آمده که ایران و پاکستان رقیب یکدیگر در افغانستان هستند. درحالی‌که واقعیت اینگونه نیست و سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان می‌توانند سه شریک مهم در این منطقه برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف باشند.

این کارشناس مسائل شبه قاره با بیان اینکه اخیرا دیدگاه‌های ایران و پاکستان در موضوع افغانستان به یکدیگر نزدیک شده است، افزود: در جریان این سفر احتمالا مقامات دو کشور در مورد موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و خلایی که بعد از آن ایجاد می‌شود و همچنین بحث پروسه صلح در افغانستان رایزنی و گفت‌و‌گو می‌کنند.

 نوذر شفیعی با تاکید بر اینکه تهران و اسلام‌آباد نقش مهمی در تحقق پروسه صلح در افغانستان دارند، اظهار کرد: کشوری مثل ایران از ابتدا نگاه نسبتا یکسانی به گروه‌های مختلف قومی و مذهبی افغانستان بر اساس نگاه فرهنگی خود داشته است ولی رسانه‌های غربی تلاش کرده اند که جریان در افغانستان را دو قطبی کنند و دو قطب طرفدار ایران و پاکستان در افغانستان به وجود آورند و اختلافات موجود بین دو کشور نیز از اینجا شروع شده است.

این در حالی ست که مسائل ایران با افغانستان جدا از مسائل پاکستان با افغانستان است. گفتنی است وزیر امور خارجه پاکستان برای انجام سفر ۳ روزه رسمی روز سه‌شنبه وارد تهران شد. وی قرار است با وزیر امور خارجه و رئیس مجلس کشورمان نیز دیدار کند.

همزمان با این سفر، سومین گذرگاه مرزی مشترک با جمهوری اسلامی ایران در منطقه مند (پاکستان) و پیشین (ایران) ساعاتی پیش با حضور مقامات ارشد دو کشور افتتاح شد.