رئیس کمیسیون مشترک برجام نشست وین که عصر دیروز با حضور هیات‌های نمایندگی‌ ایران و کشورهای ۱+۴ در گراندهتل شهر وین برگزار شد را  مفید خواند و گفت: اتحاد و همت برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، حاضران در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام علاوه بر هیات ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، انریکه مورا معاون دبیرکل‌ سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و  نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان بودند. در حاشیه نشست کمیسیون، به روال معمول، جلسات دو جانبه با روسای سایر هیات‌های۱+۴ برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی،  سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه و ریاست هیات کشورمان را همراهی کردند.   وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. این بیانیه حاکیست: براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته‌ای پرداختند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کردند. در این بیانیه آمده است: عباس عراقچی‌، رییس هیات کشورمان در نشست کمیسیون تاکید کرد رفع تحریم‌های‌ آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری  اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

رایزنی‌های فشرده هیات ایرانی در وین

عراقچی پیش از این نشست با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کرد. رئیس هیات ایران در نشست کمیسیون برجام و مذاکرات در وین دوشنبه‌شب با رئیس هیأت چین و دیروز با رئیس هیات روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

مقام روس: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود

نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نتیجه نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام را موفقیت‌‌آمیز خواند.

میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت: دو گروه در سطح کارشناسی پیرامون رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای موظف شدند تا گام‌های لازم از سوی تهران و واشنگتن را در خصوص اجرای کامل برجام شناسایی کنند. وی افزود که کار رایزنی‌ بین گروه‌های تخصصی صورت گرفت. دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد: احیای برجام بلافاصله محقق نخواهد شد و کمی زمان‌بر است. اینکه چقدر طول می‌کشد مشخص نیست. وی افزود: مهم‌ترین دستاورد نشست کمیسیون مشترک این است که اقدامات عملی در راستای دست‌یابی به این هدف آغاز شده است.

هماهنگ‌کننده برجام از اتحاد اعضا برای رفع تحریم‌ها گفت

رئیس کمیسیون مشترک برجام نشست وین را مفید خواند و گفت: اتحاد و همت برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. انریکه مورا در توئیتی افزود: به عنوان هماهنگ‌کننده، تماس‌های جداگانه‌ای را در وین با تمام طرف‌های مربوطه از جمله ایالات متحده تشدید خواهم کرد.