محبوبه ولی

 

ستاد انتخابات کشور دیروز زمان ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد؛ بنا بر این اعلام، ثبت‌نام کاندیداها از روز سه‌شنبه، 21 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز شنبه، 25 اردیبهشت ادامه می‌یابد.

بدین ترتیب تمام آنهایی که سودای پاستورنشینی در سر می‌پرورانند، تنها چهار روز برای ورود به گود زورآزمایی آن فرصت دارند. برخی از هم‌اکنون تصمیم خود برای کاندیداتوری را اعلام کرده‌اند؛ نمونه‌اش علی مطهری که دیروز در برنامه آقای رئیس‌جمهور وقتی مجری از او پرسید که مردم به چه امیدی به او رأی دهند، گفت: «به همین امید که تلاش خواهد شد روابط ما با غرب و آمریکا بهتر شود.»

در کنار او که البته پارسال برای حضور در انتخابات مجلس رد صلاحیت شد، چهره‌های دیگری هم برای ورود به گود انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ برخی به صراحت مانند سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا و برخی در لفافه مانند محسن رضایی.

بسیاری دیگر از چهره‌ها اما اعلام رسمی قصد خود برای کاندیداتوری را موکول به روزهای پایانی کرده‌اند. برخی دیگر ممکن است در پایان آخرین ساعات مهلت مقرر، خیلی نمایشی در محل ثبت نام حاضر شوند و ناگهان به نفع دیگری کنار بکشند.

یک نفر اما به نظر می‌رسد، پیش از آنکه وارد رینگ رقابت شود، ناک اوت شده است؛ او سردار سعید محمد است!

نسخه دوم «برادر محسن»

از چند ماه پیش که زمزمه آماده شدن سعید محمد برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به گوش رسید تا نیمه‌های اسفند که او با استعفایش از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا، رسما حضورش در رقابت‌های انتخاباتی را اعلام کرد و همینطور تا امروز، او چنان در این ورود بی‌مقدمه به سیاست، بداقبال بوده که حالا برخی از او به عنوان نسخه دوم «برادر محسن» یاد می‌کنند.

محسن رضایی هم سن و سال این روزهای سعید محمد بود که برای اولین بار در سال 84 و در 51 سالگی کاندیدای ریاست جمهوری و البته بعد ناگزیر به انصراف شد.  سعید محمد هم متولد 1347 و 53 ساله است. وقتی نام او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری تیتر رسانه‌ها شد، برخی گمان کردند که یحتمل او همان «جوان انقلابی» معروف است که قرار است در راستای شعار نخ‌نما و کلیشه‌ای جوانگرایی، بشود رئیس‌جمهور جوان ایران.

به سرعت اما این احتمال رنگ باخت. او با استقبال سرد و حتی بهتر است گفت یخ‌زده هم‌مرامان و هم‌مسلکان خود مواجه شد. خودش حرف‌های انقلابی پرطمطراقی می‌زد که علی القاعده باید به مذاق دوستانش خوش می‌آمد مانند توئیتش مبنی بر نیاز کشور به یک دولت فراجناحی، اما نه کسی سوت زد، نه کسی هورا کشید.  

از شواهد موجود چنین برمی‌آید که به طور کلی سیاسیون در ایران محمد را جدی نگرفته‌اند تا جایی که حتی در ازای اتهاماتی که به او نسبت داده می‌شود، جریان و چهره‌ای حمایت از او برای ترمیم مختصر چهره مخدوش‌شده‌اش را برعهده نمی‌گیرد

ناشناخته‌ای که کسی او را نخواست

اخیرا فایل صوتی منتسب به سعید محمد منتشر شده که در آن درباره محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که «احمدی‌نژاد عددی نبود» و فردی ناشناخته بود اما سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبیا در زمان شهرداری او در تهران کارهای جهادی انجام دادند و اقدامات سپاه کاملا موثر واقع شد و در پی آن در سال 84، احمدی‌نژاد برنده انتخابات شد.  

او به درستی اشاره کرده که احمدی‌نژاد فرد شناخته‌شده‌ای نبود و احتمالا با عنایت به همین تجربه ریاست جمهوری در ایران است که سعید محمد تصور کرده گمنامی او مانعی بر سر راه رسیدنش به پاستور نخواهد بود. واکنش‌ها به کاندیداتوری او اما نشان داد که این تصور اشتباه محض بوده است. برخلاف احمدی‌نژاد که ناشناخته بود اما حمایت اصولگرایان و حوزه و سپاه و بسیاری طیف‌های دیگر را پشت سر خود داشت، محمد اما ناشناخته‌ای است که ظاهرا سر نخواستنش دعواست.

حسین کنعانی‌مقدم، عضو سابق شورای عالی سپاه در دهه 60 گفت افرادی قوی‌تر از سعید محمد را می‌شناسد که خودشان را برای نامزدی در انتخابات مناسب ندیدند.

محسن رفیقدوست هم علی‌رغم حمایت تام و تمامش از یک گزینه نظامی برای ریاست جمهوری اما درباره سعید محمد گفت که او شناخته شده نیست و حتی خود رفیقدوست هم او را نمی‌شناسد.

تنش میان او و حامیان قالیباف هم مشکل دیگر محمد است. حضور او به عنوان کارشناس فنی پرونده فساد عیسی شریفی، قائم مقام محمدباقر قالیباف در زمان شهرداری او و خط و نشان‌ها درباره افشای نقش قالیباف در این فسادها، بخشی از اخبار پرحاشیه سال گذشته بود.

«سپاه نه از محمد و نه از هیچ کس دیگر حمایت نخواهد کرد»

به نظر می‌رسید زیر فشار این تنهایی در گود سیاست، سپاه تنها گزینه‌ای باشد که پشت سر فرمانده سابق جوان خود می‌ایستد تا گذار از یک نهاد نظامی به یک عالم سیاست را به سلامت طی کند. اظهارات دیروز معاون سیاسی سپاه اما سعید محمد را پیش از آنکه بتواند وارد رینگ شود و مشتی بخورد و مشتی بزند، ناک اوت کرد.

معاون سیاسی سپاه: منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است. سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد

سردار جوانی در گفت‌وگویی به خبرگزاری فارس گفت «افرادی تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است؛ این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است.»

ضربه نهایی او اینجا بود که افزود: «اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

در نهایت هم معاون سیاسی سپاه تکلیف را روشن و تاکید کرد که سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد.  اظهارات او در حالی بود که اسفند گذشته حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز موضوع تخلفات سعید محمد را مطرح کرده بود.

او طی گفت‌وگویی در حالی که از اتفاق نظر کامل اصولگرایان بر سر ابراهیم رئیسی سخن می‌گفت، تصریح کرد که سعید محمد اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست و کنار رفتن او از فرماندهی قرارگاه خاتم نیز نه به دلیل انتخابات، بلکه به دلیل تخلفاتی که داشت بوده و قطعا این مسئله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت او خواهد بود.

سیاسیون محمد را جدی نگرفتند

سعید محمد آن زمان چنین حرف و حدیث‌هایی را تکذیب کرد و ترقی هم از او عذرخواهی کرد. حالا اما منبع چنین اخباری یک مقام رسمی سپاه پاسداران است. با این حال سعید محمد باز هم آن را تکذیب کرده است.

دفتر او دیروز در واکنش به اظهارات معاون سیاسی سپاه اطلاعیه‌ای منتشر کرد و با تاکید بر اینکه سعید محمد هیچ گونه تخلفی در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی مرتکب نشده، تصریح کرد که سردار جوانی سخنگوی سپاه نیست و صرفا تحلیل شخصی خود را مطرح کرده است.  این به قول محمد «تحلیل شخصی» اما برای او گران تمام خواهد شد؛ آنچنانکه محمدعلی پورمختار، نظامی سابق سپاه و نماینده ادوار مجلس دیروز درباره آن گفت: «مصاحبه آقای سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری آقای سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری خاتمه داد و فکر کنم خود آقای سعید محمد هم به این شکل دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نشود چون ذهنیت‌ها نسبت به او منفی شد.»

از منظر دیگر اما گذشته از اینکه سعید محمد بختی برای ریاست جمهوری ندارد، از شواهد موجود چنین برمی‌آید که به طور کلی سیاسیون در ایران او را جدی نگرفته‌اند تا جایی که حتی در ازای اتهاماتی که به او نسبت داده می‌شود، جریان و چهره‌ای حمایت از او برای ترمیم مختصر چهره مخدوش‌شده‌اش را برعهده نمی‌گیرد.