دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه اصولگرایان خودشان را بکُشند ۱۵ درصد آرای مردم را دارند، گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد آرا حالت بینابین [خاکستری] دارد اما با ورود نامزد اصلاح‌طلبان، نرخ مشارکت به بالای ۵۰ درصد می‌رسد و شانسی برای موفقیت اصولگرایان وجود نخواهد داشت.

مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه باید شرایط حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود، گفت: اصولگرایان دوست ندارند که مشارکت حداکثری در انتخابات پیش روی شکل گیرد حتی اگر حاکمیت ضرر کند برای آنها مهم نیست. برخی از دوستان اصولگرا حاضرند «به‌خاطر یک دستمال قیصریه را آتش بزنند»؛ نباید منافع زودگذرحزبی را بر منافع ملی ترجیح دهیم.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: نرخ مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری را مهم‌تر از رقابت جناح‌های سیاسی برای پیروزی در انتخابات دانست و گفت: همه احزاب سیاسی و مردم باید دست به دست هم دهند تا نرخ مشارکت ۴۰ درصدی حضور مردم انتخابات مجلس یازدهم را دست‌کم به رقم ۷۰ درصد تبدیل کنیم.

کواکبیان در مورد حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: شخصاً هیچ تمایلی برای حضور در انتخابات ندارم. دوستان تمایل دارند در انتخابات حضور داشته باشم که این موضوع را به کنگره حزب مردم‌سالاری در بهمن امسال موکول کردم و تابع تصمیمات خواهم بود، البته در این رویکرد تصمیم احزاب اصلاح طلب هم تأثیرگذار است و رویکرد تشکیلاتی ما وابسته به سازو کار رسیدن به اجماع درون جریان اصلاحات است.

راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: ایده حزب ما، پارلمان اصلاحات و فراخوان ۴ هزارنفری از متقاضیان حضور در انتخابات است. این افراد به بیان نظریات و برنامه‌های خود می‌پردازند و هر کس بیشترین آرا را کسب کرد همه ملزم به حمایت او هستند.

کواکبیان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخاب ۱۴۰۰، گفت: این نهاد تمام شده است اما خواستار دست‌یابی به ساز و کار اجماعی و همچنین مشورت با برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب برای بحث و مذاکره هستیم، اما هنوز در مورد شخص خاصی به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

کواکبیان در ادامه به سه دیدگاه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: عده‌ای معتقدند که حتی به قیمت نامزد نیابتی، در انتخابات با هر شرایطی شرکت می‌کنند که حزب ما مخالف این رویکرد است، ما طرفدار نامزد خالص برآمده از درون جبهه اصلاحات هستیم.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری بیان کرد: عده‌ای هم معتقدند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم چون شرایط اجتماعی فراهم نیست و حضور در انتخابات سودی ندارد.

کواکبیان افزود: ما جزو دسته سوم هستیم و به انتخابات مشروط باور داریم. اگر شرایط فراهم شود اهل قهر با صندوق انتخابات نبوده و نیستیم و اگر از نامزدی حمایت نکنیم، انتخابات را هم تحریم نمی‌کنیم. به احتمال زیاد ۳۲ حزب جبهه اصلاحات راهبرد سوم یعنی مشارکت مشروط را انتخاب می‌کنند.