محبوبه ولی

 

سیاست اسرائیلی‌ها در ترورها و عملیات‌هایی که انجام می‌دهند، سیاست «نه تایید و نه تکذیب» است. آنها معمولا نسبت به آنچه که انجام داده‌اند اعتراف نمی‌کنند، آن را رد هم نمی‌کنند. بدین ترتیب مخاطب در این احوال دوگانه معلق می‌ماند که اسرائیل را قادر به انجام آن عملیات بداند و نقشه انتقام و مقابله به مثل را بکشد، یا اینکه آن را در حد و اندازه چنین عملیاتی نبیند.

اسرائیل اما در عملیات‌هایی که همه شواهد گویای دست داشتن این رژیم در آنها هستند نیز همین سیاست را در پیش می‌گیرد. بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در توئیتی مبهم نوشت: «شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم.»

تفسیر بسیاری از رسانه‌ها و ناظران این بود که توئیت مبهم نتانیاهو، اشاره تلویحی او به عملیات موفق ترور فخری‌زاده است. این تفسیر زمانی قوت گرفت که پایگاه عبری‌زبان اینتل تایمز هم به نقل از نتانیاهو نوشت: «دوست دارم لیستی از مسائلی که این هفته انجام دادم را با شما در میان بگذارم؛ این لیست مفصل است، اما قادر نیستم همه چیز را برای شما فاش کنم.‎»

مامور خودخوانده علیه کشتی‌های ایرانی

حالا اما به نظر می‌رسد بخشی از آن لیست بلندبالای نتانیاهو مربوط به مزاحمت برای کشتی‌های ایرانی در آب‌هاست. البته اسرائیل در این مورد نیز همچنان سیاست «نه تایید و نه تکذیب» را پیاده کرده اما شواهد و همین طور گزارش مبسوط رسانه‌ها حاکی از همین امر است.

ایران به دنبال تحریم‌های سنگین ایالات متحده، امکان فروش نفت به دنیا را ندارد. با این حال برخی مبادلات نفتی با کشورهای محدودی مانند سوریه، البته به سختی ادامه دارد. اسرائیل اما به عنوان «ماموری خودخوانده»، به هر ترفندی که بتواند سد راه نفتکش‌های ایرانی می‌شود.

چهارشنبه گذشته کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد»، متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در آب‌های مدیترانه به دلیل اصابت شیء انفجاری دچار حریق شد. شرکت کشتیرانی اعلام کرد که حریق به موقع اطفا شده و آسیبی هم به کسی نرسیده اما این حادثه، عملیاتی تروریستی بوده است.

 نتانیاهو درباره تماس تلفنی اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا گفت به بایدن گفته است که هر کاری بتواند برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح اتمی» انجام می‌دهد. او همچنین افزود: رابطه من با بایدن خوب است، اما در خدمت منافع دیگران نخواهم بود

گانتز طفره رفت

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که شناسایی عوامل این حمله در دستور کار است. در خلال همین بررسی‌ها، یکی از اعضای تیم فنی بررسی‌کننده حمله به این کشتی ایرانی گفت که «با توجه به موقعیت جغرافیایی و نحوه هدف قرار گرفتن کشتی، یکی از احتمالات قوی این است که این عملیات تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است.»

مقامات ایرانی اظهار می‌کنند که کشتی مذکور راهی اروپا بوده است. منابع دیگر اما اشاره می‌کنند که کشتی در نزدیکی آب‌های سرزمینی سوریه مورد هدف قرار گرفته و چه بسا مقصد آن نیز سوریه بوده است. همچنین گفته می‌شود احتمالا این حمله با موشک هوا به سطح فاقد کلاهک جنگی قوی و یا راکت توپخانه‌ای هدایت دقیق بدون کلاهک جنگی صورت گرفته و نزدیکی محل وقوع آن با آب‌های سرزمینی اسرائیل نیز احتمال اینکه این حمله از سوی اسرائیل انجام شده باشد را تقویت می‌کند.

شنبه‌شب اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در گفت‌وگویی با «عاموس یادلین»، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره همین احتمالات، همان سیاست «نه تایید و نه تکذیب» را پیش گرفت و گفت: «من نمی‌گویم که ما چه کاری انجام داده یا چه کاری را انجام نداده‌ایم. ما ملزم هستیم که در تمام جبهه‌ها [اقدام] پیشگیرانه انجام دهیم.»

زیرآبی اسرائیل با مین‌های زیرآب

گزارش تازه وال استریت ژورنال اما پاسخ دوپهلوی بنی گانتز را از سکه می‌اندازد. با اینکه این مقام اسرائیلی به صراحت مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت، اما روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی گزارشی منتشر کرده که تاکید می‌کند کشتی شهرکرد یکی از 12 کشتی است که طی یک سال گذشته از سوی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است.

وال استریت ژورنال توضیح داده که از پایان سال 2019، اسرائیل با استفاده از انواع سلاح‌ها، از جمله مین‌های زیر آب، علیه کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ و سایر مناطق خاورمیانه حملاتی ترتیب داده است

این روزنامه توضیح داده که از پایان سال 2019، اسرائیل با استفاده از انواع سلاح‌ها، از جمله مین‌های زیر آب، علیه کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ و سایر مناطق خاورمیانه حملاتی ترتیب داده است.

العربیه هم دیروز در گزارشی که به این موضوع می‌پرداخت، نوشته بود برنامه‌ریزی برای این حملات در بخشی به نام «فلوتیا 13» صورت می‌گیرد که یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های اسرائیل است و در زمینه رصد تحرکات کشتی‌ها به موساد کمک می‌کند.

گرچه بسیاری از این حملات نه از سوی ایران رسانه‌ای شده و نه اسرائیل مسئولیت آنها را پذیرفته و از این رو صرفا گزارش‌های غیررسمی رسانه‌ها محسوب می‌شوند اما گذشته از این گزارش‌ها، تحرکات این روزهای دولت نتانیاهو حاکی از شدت گرفتن دردسرسازی‌های اسرائیل برای ایران است.

خط و نشان برای ایران، خطاب به بایدن

عصام نعمان، وزیر سابق لبنانی و تحلیلگر سیاسی چند روز پیش در القدس العربی درباره تهدیدهای بی‌وقفه اسرائیلی‌ها مبنی بر آمادگی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نوشت این تهدیدها در واقع خطاب به واشنگتن هستند نه تهران و هدف از آنها نیز ممانعت از بازگشت بایدن به برجام است.

او که معتقد است اسرائیل اساسا توانایی این اقدام را ندارد، تاکید کرد که چنین حمله‌ای صورت نخواهد گرفت.

گرچه تحلیل نعمان قرین به صحت است، اما از سوی دیگر اخباری مانند آنچه برای کشتی شهرکرد رخ داده، حاکی از این است که اسرائیل در مسیر هدف خود یعنی قدرت گرفتن ایران و دور زدن تحریم‌ها ابایی از عملیات‌های این چنینی ندارد؛ عملیات‌هایی که شاید هزینه چندانی برای آن نداشته باشند اما در عین حال راه باریک ایران برای دور زدن تحریم‌های کمرشکنش را می‌بندد.

بنا بر ادعای رسانه‌های خارجی، در یکی از حملات اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی، محموله نفت ایران در آب رها شده و در یکی دو مورد دیگر نیز نفتکش ایرانی ناگزیر به بازگشت از مسیر خود شده است.

همزمان با این مزاحمت‌های آبی، اسرائیل در خشکی نیز تمام توان خود برای مقابله با ایران را به کار بسته است. نتانیاهو که در حال تحکیم ائتلاف خود با کشورهای عرب منطقه است، چند روز پیش نیز گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن داشت. خودش دیروز درباره این تماس تلفنی به شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت به بایدن گفته است که هر کاری بتواند برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح اتمی» انجام می‌دهد.

نتانیاهو همچنین افزوده: «رابطه من با بایدن خوب است، اما در خدمت منافع دیگران نخواهم بود.»

ناامید از بایدن، در راه اروپا

علاوه بر آن جروزالم پست نیز دیروز خبر داد که آویو کوخای، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، فردا، سه‌شنبه، با رووین ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل به سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و اتریش سفر می‌کند.

به نوشته این رسانه، آنها در این سفر با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور آلمان، الکساندر ون در بالن رئیس‌جمهور اتریش و «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش درباره ایران و حزب‌الله لابی خواهند کرد.

به نظر می‌رسد هرچه اسرائیل از تصمیم بایدن برای عدم بازگشت به برجام ناامیدتر می‌شود، دامنه دردسرسازی‌های آبی و خاکی‌اش برای تهران و همینطور مذاکرات دیپلماتیک علیه تهران را گسترش می‌دهد.