سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام موضع کشورش پیرامون گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران، با تاکید بر اینکه دولت کشورش خواهان در پیش گرفتن دیپلماسی با ایران است، گفت: ما پیشنهاد کردیم که در مذاکراتی با حسن نیت و در چارچوب گروه ١+۵ شرکت کنیم و با توجه به اینکه اظهار نظراتی علنی از سوی ایران در این باره شنیده‌ایم، منتظر پیشنهادی سازنده از طرف تهران در این خصوص هستیم.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا کنفرانس خبری ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کرده و نوشت که او در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد که مطرح کرده بود ایران غنی‌سازی اورانیوم با مجموعه سوم سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را آغاز کرده است، گفت: ما در این باره گفته‌ایم که صبر ما نامحدود نیست و صبرمان به خاطر ماهیت این چالش نمی‌تواند نامحدود باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که از روزهای اول این دولت، اقدام به رایزنی با شرکا و متحدانمان و اعضای کنگره کرده‌ایم تا دیدگاه‌ها را به اشتراک بگذاریم، رویکردها را همگام سازی کنیم و در نهایت طبق آن رویکرد عمل کنیم. ما این کار را چند هفته پیش وقتی به وضوح گفتیم که آمریکا اگر اتحادیه اروپا پیشنهاد میزبانی نشستی را بدهد، همان طور که پیش تر در چارچوب گروه ١+۵ انجام داده بود، آماده مذاکره مستقیم با ایران هستیم، در سطح تاکتیکی انجام دادیم.

پرایس با بیان اینکه همچنان معتقدیم بهترین راه پرداختن به چالش برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است، اظهار کرد: از طرف ما یک دیپلماسی با بصیرت و اصولی، همگام با شرکا و متحدانمان به سمت هدف نهایی‌مان خواهد بود. این هدف نهایی وجود ممنوعیت دائمی و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان یافتن از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

واکنش پرایس به گزارش آژانس در پی این مطرح می‌شود که طبق گزارش دوشنبه‌شب عرب نیوز، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده است، آمده که ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M در نیروگاه زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به دست رویترز رسیده، آورده است: در ۷ مارس ۲۰۲۱، آژانس تایید می‌کند که ایران تزریق UF6 طبیعی به سومین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M را آغاز کرده است.

در این‌ گزارش همچنین آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M نصب شده‌اند اما هنوز UF6 طبیعی به آن‌ها تزریق نشده است. پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در حال نصب بوده و نصب ششمین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M هنوز آغاز نشده است.