سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در ارتباط با موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری در ارتباط با موضوع افغانستان با حضور ایران، آمریکا و چند کشور دیگر در قالب سازمان ملل و اینکه آیا قبل از انتشار این نامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در جریان این پیشنهاد آمریکا قرار گرفته، با تاکید بر عدم هرگونه تماسی میان ایران و آمریکا در خصوص موضوعات برجامی و غیربرجامی، گفت: در خصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل و در چارچوب این نهاد بین‌المللی در خصوص افغانستان نیز ما هنوز دعوت نامه‌ای از سازمان ملل دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کردیم آن را بررسی خواهیم کرد.

وی در واکنش به اینکه برخی معتقدند ممکن است ایران موضوع افغانستان را تبدیل به برگ مذاکراتی برجامی با آمریکا کند، تصریح کرد: نگاه ما به دوستان‌مان، دوستی است؛ هیچ گاه نگاه ابزاری به هیچ کدام از دوستان‌مان در منطقه نداشته ایم و افغانستان به خودی خود حوزه بسیار مهمی است و برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست.

آخرین وضعیت پرداخت

بدهی عراق به ایران

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت پرداخت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول‌ها، گفت: عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شده وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: از چند ماه قبل گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی بین بانک مرکزی ایران و  طرف‌های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته که برخی از آنها به نتیجه رسیده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار مطرح شده که حدود سه میلیارد دلار از بدهی‌های عراق و کره جنوبی به ایران در حال آزاد شدن است، گفت: در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ما هنوز اقدام عملی از سوی دولت این کشور مشاهده نکرده‌ایم. صحبت به اندازه کافی در این زمینه صورت گرفته و ما منتظر اقدام عملی از سوی کره در این زمینه هستیم.