سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه صلاحیت انحصاری پیگیری قضایی سقوط هواپیما با ایران است، گفت: دولت ایران به عنوان دولت مسئول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده و اجازه نمی‌دهد سیاست‌زدگی وارد این مسئله شود.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی، با بیان اینکه متهمین پرونده دستگیر شده‌اند و مسائل طبق مقررات پیگیری شده است، افزود: ما یک معاضدت قضایی با اوکراین داشتیم و دو دور گفت‌وگوی سیاسی، حقوقی فنی و قضایی و... با طرف اوکراینی انجام شد. دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که علیرغم پیگیری ما کی‌یف هنوز تاریخ نهایی را اعلام نکرده است.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری خطای رخ داده ابراز داشت: ‌طبق ماده ۱۳ معاهده شیگاکو گزارش فنی خود را باید ارائه می‌کردیم. با جدیت سازمان هواپیمایی کشوری این گزارش به شکل ویدئوکنفرانس ارائه و در تاریخ نهم دی به طور رسمی برای کشورها ذینفع ارسال شد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را ارائه کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارائه کند.

وی همچنین گفت که طرف اوکراینی درباره میزان غرامت تعیین شده از طرف ایران، نظری نداده است.

شرم‌آورترین دولت‌آمریکا به شرم‌آورترین شکل ممکن در حال اخراج از کاخ سفید است

خطیب زاده با بیان اینکه آمریکا در روزهای پایانی خود تلاش می‌کند واقعیت‌ها را مخدوش کند، گفت: آمریکا شریک اقدامات و جنایات صدام علیه ایران است. مشاهده گزارش وزارت خارجه آمریکا ساختگی بودن آن را نشان می‌دهد. آنها باید حداقل اسم کشور آلمان را می‌آوردند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا تحولات هفته اخیر آمریکا را داستانی کامل عنوان کرد و گفت: شرم‌آورترین دولت آمریکا به شرم‌آورترین شکل ممکن در حال اخراج است و اقداماتی که علیه کشورهای دیگر با زور و قلدری جلو می‌برد، به صورت عریان در خانه خود دید. همان اتاقی که دستور شهادت سردار سلیمانی و جنگ تمام عیار علیه ایران را داد، همان اتاق دستور جنگ علیه دموکراسی در آمریکا را داد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه این وعده تاریخ است که هیج اقدامی نمی‌کنیم مگر آنکه خودتان نتیجه‌اش را مشاهده کنید، عنوان کرد: اقدامات رژیم ترامپ به دنیا ثابت کرد که چه کسی چه اقداماتی انجام داد. چهار سال هر کاری علیه ایران انجام دادند. خون‌های ناحقی در منطقه از افغانستان و عراق و شرق دور و آفریقا ریختند. اتفاقات آمریکا سندی است که نشان می‌دهد ما با چه رژیمی مقابله کردیم.