دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید اسماعیل موسوی، در طرح جامع آموزش مجریان و دست‌اندرکاران انتخابات ۱۴۰۰ استان‌های همدان، کردستان، ایلام و مرکزی به میزبانی استان همدان اظهار داشت: برای نام‌نویسی الکترونیکی سه شیوه در نظر گرفته شده است که ابتدا یک نرم افزار (اپلیکیشن) موبایلی در سایت وزارت کشور بارگذاری شده و متقاضیان حضور در انتخابات می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت کشور و دانلود این نرم‌افزار اقدام به ورود به این سامانه و بارگذاری اطلاعات درخواستی کنند. وی افزود: با توجه به اینکه آنتن‌دهی تلفن همراه در برخی از روستاها ضعیف و کُند است، بنابراین نسخه «دسک‌تاب» این نرم‌افزار آماده شده و روی رایانه‌های شخصی نصب و راه‌اندازی می‌شود؛ همچنین سومین شیوه مراجعه به دفاتر پیشخوان بوده که این شیوه هزینه‌بر است.

موسوی ادامه داد: پس از ثبت نام، وزارت کشور یک پیامک حاوی کد رهگیری برای داوطلب ارسال می‌کند که برای فرد زمان مشخصی به منظور مراجعه به بخشداری یا فرمانداری برای تاییده نهایی ثبت نام و دریافت امضا از داوطلب در نظر گرفته می‌شود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه احتمال می‌رود در نام‌نویسی الکترونیکی برخی مدعی شوند که فرد دیگری با در دست داشتن اطلاعات آنها و بدون اطلاع اقدام به نام‌نویسی وی در انتخابات کرده است، دریافت تایید نهایی با حضور فرد داوطلب در بخشداری یا فرمانداری برای نهایی کردن ثبت نام الزامی است.

۷۰ هزار صندوق اخذ رأی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیاز است

دبیر ستاد انتخابات کشور بیان کرد: هم‌اینک ۱۳۰ هزار صندوق اخذ رأی وجود دارد و ۷۰ هزار صندوق دیگر نیاز است که در کشور تنها یک شرکت تولید این صندوق‌ها را عهده‌دار بوده اما برای این شرکت نیز به علت چهارسال یک بار بودن انتخابات و نیاز به تولید این صندوق‌ها، گسترش خط مرقون به صرفه نیست. وی با بیان اینکه هزینه مورد نیاز برای خرید این تعداد صندوق ۳۵ میلیارد تومان است خاطر نشان کرد: این رقم تنها برای تامین صندوق بوده و برای خرید ۱۲ قلم مابقی نیز باید اعتبار در نظر گرفت؛ به عنوان مثال هزینه خرید «بست پلمب» از ۸۰۰ تومان به یک هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و هم اینک چهار میلیون «بست» نیاز است.