رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ترک تهران به مقصد مسکو با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید بر روابط راهبردی با کشور روسیه داشتند و دارند، گفت: یکی از برجستگی‌های این سفر این است که در راستای مسائل راهبردی حامل پیام مهمی از سوی رهبری هستم.

محمدباقر قالیباف روز گذشته قبل از عزیمت به روسیه در پاویون فرودگاه مهرآباد در گفتگوی تلویزیونی در تشریح سفر خود اظهار داشت: سفر امروز من به مسکو به دعوت رسمی رئیس مجلس دومای روسیه انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشترکات زیادی بین ایران و روسیه در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد؛ این مشترکات فراوان ما را به این سمت هدایت می‌کند که بتوانیم این نگاه مشترک و فرصت‌هایی که وجود دارد اعم از فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی با هماهنگی بیشتر و در جهت ساختارهای مناسب‌تر با فرصت‌هایی که امروز وجود دارد توسعه دهیم؛ چراکه این کار به نفع روابط دو کشور و مردم منطقه و به نفع حرکت‌های صلح‌طلبانه جهانی است؛ ان‌شاءالله بتوانیم پیش ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در این سفر با رئیس مجلس دومای روسیه و سنای روسیه دیدار خواهیم کرد؛ ضمن اینکه ملاقات‌هایی هم با مقامات عالی‌رتبه دولتی خواهیم داشت که رایزنی‌های خود را در رابطه با مسائل دوجانبه مطنقه‌‌ای و جهانی خواهیم داشت.

وی در پایان اظهارامیدواری کرد که این سفر برای تعمیق روابط راهبردی دو جانبه و منطقه‌ای و جهانی تأثیر بالایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام ذوالنوری، رئیس و ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی، سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس و امیرعبداللهیان معاون رئیس مجلس در امور بین‌الملل، رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند.

قالیباف امروز دیدار و گفت‌وگو با رئیس اتحادیه اوراسیایی، شبکه روسیه 24، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه را در دستور کار خود دارد و در ادامه روز ضمن سخنرانی در آکادمی دیپلماتیک، در جشن پیروزی انقلاب شرکت خواهد کرد.