معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی بررسی مجدد لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی را خواستار شد. وی گفت: لایحه بودجه 1400 باید برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس ارجاع شود نه اینکه برگردد به دولت.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس اما اظهار کرد: برداشت هیأت رئیسه از آیین نامه داخلی مجلس این نیست که بودجه پس از رد کلیات آن باید به کمیسیون تلفیق بازگردد.

وی افزود: دولت باید برای بودجه سال آینده لایحه یک یا چند دوازدهم بدهد و در خلال بررسی این لایحه قبل یا بعد از سال جدید لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: اگر دولت در نظر خود مبنی بر ایجاد اصلاح در لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اصرار دارد دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای حل اختلاف قوا ارسال شود و دیگر اینکه مجلس برای بودجه سال آینده طرح چند دوازدهم ارائه و تصویب کند.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت در این باره توضیح داد: دولت در موعد مقرر لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس داد، اما در کمیسیون تلفیق تغییرات اساسی پیدا کرد و آنچه به صحن آمد مصوبات کمیسیون تلفیق بود نه لایحه دولت.

وی ادامه داد: جایی که کمیسیون تلفیق و مجلس هر دو رد کنند، باید به دولت برگردد، اما در جایی که کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را تایید کرده و در صحن رأی نیاورده، آیین‌نامه سکوت کرده است.

امیری افزود: در سال ۹۸ هم همین موضوع اتفاق افتاد و آقای لاریجانی از رویه مقررات برنامه استفاده کرد و موضوع را به کمیسیون تلفیق دادند.

شرایط قانونی برای بودجه چند دوازدهم وجود ندارد

او همچنین درباره تصمیم دولت گفت: دولت تصمیمی ندارد که لایحه اصلاحی به مجلس بفرستد زیرا از جهت فنی دچار مشکل می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت از زمانی که لایحه داده است تا دیروز که به صحن علنی آمده است بیش از دو ماه گذشته است و اگر دولت بخواهد لایحه بدهد تا پایان سال وقت خیلی کمی داریم و کشور بدون لایحه بودجه می‌ماند.

امیری افزود: بودجه چند دوازدهم هم از لحاظ قانونی امکانپذیر نیست زیرا قانون می‌گوید زمانی دولت چند دوازدهم را می‌دهد که بودجه در موعد قانونی به مجلس تقدیم نکرده باشد. امسال لایحه بودجه نه تنها در زمان قانونی که دو روز هم زودتر تقدیم شد بنابراین به هیچ وجه شرایط قانونی برای بودجه چند دوازدهم وجود ندارد.