نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: اداره کشور امر ساده‌ای نیست و مقاومت در مقابل استکبار از آن هم مشکل‌تر است؛ بنابراین وقتی می‌خواهیم همه این ها را با هم انجام دهیم با عکس‌العمل‌های استکبار و دشمن مواجه شده و کارها نمی‌تواند بر وفق مراد پیش رود.

به گزارش ایسنا، مصطفی هاشمی‌طبا در تشریح راهکارهای تشکیل یک دولت کارآمد و نقش مردم و احزاب در تشکیل این دولت افزود: با ادامه وضع موجود هرگز هیچ دولتی با وضع موجود کارآمد نخواهد بود؛ در حقیقت تکلیف مالایطاق می‌خواهیم بکنیم.

وی ادامه داد: بلی ممکن است در ۱۴۰۰ دولتی روی کار بیاید که با حمایت صدا وسیما و دستگاه‌های تبلیغاتی خود را کارآمد جلوه بدهد و باز هم در باغ سبزی نشان دهد ولی عناصر آن دولت هم همین مردم هستند و آنها هم چراغ جادوئی علاء‌الدین را ندارند و چرخ مدیریت اگر بدتر از این نچرخد، بهتر نخواهد چرخید. مردم و احزاب هم کاری نمی‌توانند بکنند. هاشمی طبا درباره تعریف و شاخصه های دولت کارآمد، اظهار کرد: باید ببینیم چه توقعی در چه شرایطی از دولت داریم. آیا دولت را در یک نظام سوسیالیستی می‌بینیم یا در یک نظام لیبرالیستی؟ آیا شرایط عادی بر جامعه حاکم است یا در شرایط انقلاب دائمی و ناآرامی دائمی هستیم؟ آیا دولت حاکم بلامنازع است یا دولت در کنار خود نیرو یا نیروهای موازی یا متنازع دارد؟ آیا مسئول کلیه امور را دولت می‌دانیم یا این درک را داریم که هر کار را به دولت ربط ندهیم؟ آیا دولت را یک دولت کوچک و رسیدگی کننده به امور بدیهی می‌دانیم یا دولتی بزرگ که همه کار ما را انجام بدهد می‌خواهیم؟ در هر یک از شرایط ذکر شده دولت کارآمد تعریف خاص خود را دارد. باید پاسخ سوالات بالا داده شود تا شاخص‌های دولت در آن سیستم گفته شود. شاید اگر به جای کلمه «دولت» کلمه «حکمرانی» گذاشته شود، بهتر بتوان این شاخص‌ها را تعریف کرد.  وی در پاسخ به این پرسش که چرا در ایران دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند کارآمدی لازم را حداقل بر اساس شعارها و برنامه‌های اقتصادی خود داشته باشند، گفت: در ایران به ویژه پس از انقلاب یک نوع تفکر پوپولیستی حاکم بوده و به همین دلیل مسئولان و از جمله دولت‌ها و به خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوعا در کلام مدینه فاضله را برای مردم ترسیم می‌کنند؛ در حالی که به صورت بسیار بدیهی قابلیت انجام آن وعده‌ها و کلمات ادا شده ممکن نیست و به همین دلیل برنامه‌های پنج‌ ساله که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند، هرگز عملی نمی‌شود. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اشکال کار اینجاست که مسئولین و از جمله دولت‌ها می‌خواهند همه کارها با هم انجام بشود مثلا در عین حال که با استکبارستیز می‌شود و مقاومت مطرح است، رفاه و آسایش و زندگی بهتر را به مردم وعده می‌دهند. البته اگر هم تا حدودی این کار شده است، از ثروت کشور هزینه می‌گردد؛ بنابراین این نگرش طبیعی است که دولت‌ها ناکارآمد جلوه کنند.