محمود صادقی، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس برای واگذاری نظارت بر فضای مجازی به صدا و سیما را غیرقانونی عنوان کرد.

نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با انتخاب در این باره اظهار کرد: ما در قانون‌نویسی بودجه آن هم برای بازه زمانی یک ساله باید به موضوعات مرتبط با دخل و خرج کشور بپردازیم و اینکه مجلس بخواهد چنین حکمی بدهد و نظارت و تصمیم‌گیری برای فضای مجازی را به صداوسیما واگذار کند، اصلا در شأن و جایگاه بودجه نیست و انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز با توجه به همین موارد این پیشنهادات را رد کند.

وی افزود: نکته دیگری که به نظر من باعث می‌شود که پیشنهاد و نظر کمیسیون تلفیق غیرقانونی باشد، این است که مجلس نمی‌تواند چیزی را تصویب کند که منجر به افزایش هزینه‌های عمومی شده و بار مالی داشته باشد و این هم یکی دیگر از نکاتی است که شورای نگهبان با توجه به آن می‌تواند از این تصمیم کمیسیون تلفیق ایراد بگیرد.

صادقی با بیان اینکه صداوسیما برخلاف اصل 175 قانون اساسی که اشاره دارد باید اصل آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و ملی تامین شود را رعایت نمی‌کند، گفت: صداوسیما در اکثر دوران به ویژه در دوران اخیر مشغول محدودسازی آزادی بیان است و همین باعث شده که مردم به رسانه‌های بیگانه روی بیاورند. حالا اگر بخواهند این رویه نیز به فضای مجازی هم سرایت کند، مشخص نیست چه نتایجی را به همراه دارد. البته این هم سوال است که آنان چطور می‌خواهند این مساله را به فضای مجازی تعمیم بدهند؟ شاید دنبال آن باشند که هرکسی برای فعالیت در فضای مجازی باید مجوز از صداوسیما بگیرد که تقریبا غیرممکن است و اگر قرار بر تنظیم قوانین جدید باشد که قانون تمام این ظرفیت‌ها را در موضوعات مختلف مثل جرائم رایانه‌ای و .... پیش‌بینی کرده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: شاید بخواهند یک موازی‌کاری جدیدی را ایجاد کنند که این هم روش درستی نخواهد بود. به ویژه آنکه فضای مجازی و نظارت بر آن نیازمند یک تخصص و علم است که باید این امر را به متخصصان و کارشناسان این حوزه مثل وزارت ارتباطات سپرد و نباید در این مساله صداوسیما دخالت کند.