بیش از ۵۰ کارشناس، تحلیل‌گر و مدرس دانشگاهی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا توصیه کرده‌اند که به محض ورود به کاخ سفید مقدمات بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را فراهم کند.

در این نامه که شورای ملی ایرانیان آمریکایی آن را روی وبسایت خود قرار داده آمده: «برخی از روی خیرخواهی می‌گویند دولت بایدن باید بازگشت امریکا به میز مذاکره با ایران را به تأخیر بیندازد. استدلال برخی از آنها این است که تحریم‌های ترامپ نه تنها موضع آمریکا در قبال ایران را تضعیف نکرده، بلکه اهرم فشار واشنگتن در برابر تهران را تقویت کرده است. برخی دیگر نیز معتقدند نباید با بازگشت فوری به میز مذاکره با ایران، در داخل وارد دعواهای سیاسی شد. اما تأخیر ممکن است باعث شود این تصور به وجود بیاید که اقدام ترامپ قانونی بوده و مهر تأیید دولت جدید را نیز دریافت می‌کند. این مسئله می‌تواند آخرین فرصت آمریکا برای توقف سیاست‌های ترامپ را از بین ببرد و پنجره مذاکره با ایران را به طور کامل ببندد. در این صورت، اوضاع در همین ابتدای کار دولت جدید، بحرانی می‌شود.»

نام هایی چون گری سیک، مدرس دانشگاه کلمبیا و مقام سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور ایران، جان لیمبرت، دیپلمات سابق و از کارشناسان اسبق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا و پیتر جنکینز، مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی در زیر این نامه دیده می‌شود.

امضاکنندگان به جو بایدن توصیه کرده‌اند: «به جای اینکه دست روی دست بگذارید و تضعیف جایگاه خود در مذاکره را نظاره‌گر باشید، باید برای احیای کانال‌های دیپلماتیک فوراً اقدام کنید.»

آنها به بایدن پیشنهاد کرده‌اند که در روز اول کاری خود فرمان دونالد ترامپ (سند سیاست امنیت ملی شماره ١١ ) مبنی بر خروج آمریکا از برجام را لغو کرده و خواستار برگزاری نشست کمیسیون برجام به منظور حل مسائل مربوط به عدم پایبندی به توافق شود. همچنین به طور همزمان، تحریم‌هایی که واکنش ایران به همه‌گیری کرونا را مختل کرده و هدف از وضع آن محدود کردن گزینه‌های دولت بایدن برای مذاکره با ایران بوده است را لغو کند.