سخنگوی دولت از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی(فردو) خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور تدارک غنی‌سازی ۲۰ درصد را صادر کردند و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول UF۶ به دست خواهد آمد.

علی ربیعی در گفتگو با مهر، درباره چگونگی اجرایی شدن آیین‌نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم‌‌الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود. هرچند دولت از ابتدا این طرح را به مصلحت ندانسته و به خاطر طرف مشورت قرار نگرفتن دولت در تصویب نهایی آن انتقادهایی را وارد می‌دانست؛ اما این مسائل تاثیری بر تعهد دولت به اجرای این قوانین نداشته است.

ارزیابی اتحادیه اروپا: عدم پایبندی به توافق هسته‌ای است

در پی اعلام سخنگوی دولت، اتحادیه اروپا به بالا بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌‌وگو با اسپوتنیک گفت: اتحادیه اروپا مطلع شده که ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را بالا برده است.

 اگر این اعلام اجرایی شود به مثابه خروج قابل‌ملاحظه‌ ایران از پایبندی‌هایش به توافق هسته‌ای خواهد بود. وی با بیان اینکه این اقدام ایران پیامدهای خطرناکی بر مقابله با انتشار سلاح هسته‌ای خواهد داشت، افزود: بار دیگر تاکید می‌کنیم که از هرگونه اقدامی که ممکن است مانع حفظ برجام شود، اجتناب کنید. این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تا این لحظه اجرایی شدن این اعلان ایرانی را تایید نکرده و ارزیابی اتحادیه اروپا از برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر اقداماتی است که اتخاذ می‌کند نه اعلام برنامه‌ها.