نشریه فایننشال تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت که طرف‌های اروپایی برجام از اصرار خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دست کشیده‌اند و اولویت کنونی‌شان احیای توافق است.

به گزارش ایسنا به نوشته این روزنامه، قدرت‌های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در خصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران به شکل فعلی، پشتیبانی کرده و در حال حاضر از اصرار بحث‌برانگیز خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی ایران دست کشیده‌اند.

این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه‌ای ایالات متحده را ناامید می‌کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا به ریاست جو بایدن فراهم می‌سازد تا پس از روی کار آمدن در ماه آینده (میلادی) استراتژی خود را (در این زمینه) ارائه دهد.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اعضای باقیمانده در برجام، در تحلیلی مشابه نوشت: وزیران خارجه کشورهای اروپایی بر سر عدم تعیین پیش‌شرط برای احیای توافق هسته‌ای ایران توافق کردند.

این روزنامه گزارش داده است: به اعتقاد وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، تهران و واشنگتن بدون پذیرش تقویت یا تعمیم برجام در این مرحله باید بتوانند به پایبندی کامل به توافق بازگردند. مادامی که آمریکا تحریم‌ها را بر دارد و به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد، این گام یکی از موانع بالقوه برای پایبندی ایران به توافق موجود را از میان بر می‌دارد.

به نوشته گاردین، انگلیس باور دارد که تا زمان شکل‌گیری پیشرفت قابل توجه از سوی آمریکا و ایران برای پایبندی به توافق، مساله تعمیم توافق نباید مطرح شود. این روزنامه در بخشی از گزارش خود نوشت: عدم درخواست اروپا از ایران برای پذیرش اصول یک توافق جدید در این مرحله شاید احیای نسبتا سریع توافق هسته‌ای را آسانتر کند.