سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اختیار تقدیم لایحه بودجه بر عهده دولت است از ایراد شورای نگهبان به این لایحه خبر داد و تاکید کرد که «مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد.»

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: درباره بودجه نگرانی‌هایی داریم؛ نمی‌خواهیم به بحث‌های بین دولت و مجلس ورود کنیم، اما عرض کردیم که قانون بودجه ایرادات متعددی دارد. ما ایرادات قانون بودجه را بارها و بارها در سال‌های گذشته به دولت و مجلس عرض کردیم.

وی ادامه داد: البته شورای نگهبان تفسیری در این زمینه دارد و اینکه اختیار تقدیم لایحه بودجه بر عهده دولت است. پیرو این تفسیر آورده شده که مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد و باید تغییراتش به گونه‌ای باشد که شاکله بودجه تغییر نکند لذا اگر این مسئله بر اساس چارچوب تفسیر شورای نگهبان باشد، این شورا ایرادی را به بودجه خواهد گرفت.

مخالفتی با الکترونیکی شدن انتخابات نداریم

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از نشست خبری خود به سوالاتی پیرامون انتخابات 1400 پرداخت. وی درباره الکترونیکی شدن انتخابات، گفت: باید زیرساخت‌ها اجازه دهد و وزارت کشور در حال پیگیری است و اگر این زیرساختها فراهم شود، طبیعتا ما مخالفتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخابات گفت: یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم گفتم و حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت است که باید مرزهای آن روشن شود. بر این اساس ما نمی‌توانیم خیلی صریح اظهار نظر کنیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر. اینها نیازمند قانون است اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.

همه کسانی که رد صلاحیت شدند می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا افرادی که رد صلاحیت شده بودند می‌توانند دوباره در انتخابات ثبت نام کنند، گفت: طبق قانون همه کسانی که رد صلاحیت شدند می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند. اما اینکه تایید می‌شوند، بستگی به شرایط و پرونده‌ای دارد که در اختیار شورای نگهبان است.

وی درباره حضور افراد نظامی در انتخابات نیز اظهار کرد: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.

کدخدایی بیان کرد: اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین‌ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند. ‌ بنابراین نه ‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه بایدبا نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ر‌أی‌گیری به صورت پستی و مکاتبه‌ای در انتخابات آینده گفت: برای رأی‌گیری مکاتبه‌ای و پستی انتخابات آینده، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم

رأی‌گیری پستی نیازمند قانون است

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ر‌أی‌گیری به صورت پستی و مکاتبه‌ای در انتخابات آینده گفت: برای رأی‌گیری مکاتبه‌ای و پستی برای انتخابات آینده، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم.

در قانون مدنی صرفا «تابعیت» مانع تصدی ریاست جمهوری می‌شود

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری عنوان کردند، موضع شورای نگهبان در این میزان محدودیت چیست، گفت: آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده، بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی در مجلس و ریاست جمهوری می‌شد اما تشخیص کارشناسی مجلس این است که اقامت هم شامل آن می‌شود. باید ببینیم در شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسئله خواهند داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمی‌کنم.

وی درباره برگزاری انتخابات 1400 بر اساس اصلاحات اعمال شده از سوی مجلس بر قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگر قبل از ثبت نام‌ها، این قانون به تایید نهایی برسد، لازم‌الاجرا خواهد شد.

مجلس می‌تواند بر نحوه اجرای مصوبه خود نظارت کند

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا رئیس جمهور در واکنش به اجرای طرح هسته‌ای مجلس گفت که ما این قانون را بر اساس تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم. با توجه اینکه تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود رو اجرا کند، آیا سازوکاری برای جلوگیری از اقدام رییس جمهوری وجود دارد، بیان کرد: امیدواریم که اینگونه نشود و دولت محترم هم آشنا به این مباحث حقوقی هستند؛ اما به هر حال مجلس شورای اسلامی از باب نظارت بر اجرای امور و عملکرد دولت می‌تواند ورود داشته باشد و اقدامات نظارتی خود را انجام دهد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ر‌أی‌گیری به صورت پستی و مکاتبه‌ای در انتخابات آینده گفت: برای رأی‌گیری مکاتبه‌ای و پستی انتخابات آینده، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم

تشریح مصوبات شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در تشریح مصوبات شورای نگهبان، تصریح کرد: طرح الحاق یک تبصره به قانون کلی اجرای اصل ۴۴ را داشتیم. این طرح افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی بود که چندین بار در شورا مطرح شده بود. در آخرین اصلاح مجلس، عدم مغایرت آن با شرع و قانون اعلام شد. کدخدایی درباره طرح جذب ایثارگران خاطرنشان کرد: مجلس تفسیری را ارائه کرده بود که بر اساس آن دولت موظف شده بود ایثارگران را به کار بگیرد که شورا در نوبت ایراد گرفته بود ولی در آخرین اصلاحیه ایراد آن رفع شد. همچنین طرحی ارائه شده بود که دولت مکلف شده بود ۴۰ میلیون تن قیر را در اختیار نهادهای عمرانی قرار دهد که پس از دو نوبت اصلاحات، به تایید رسید.

وی با بیان اینکه درباره لایحه ایجاد صندوق بیمه همگانی هم در شورای نگهبان عدم مغایرت اعلام شد، ابراز کرد: مجلس با اصلاح بخشی از این لایحه ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد. همچنین اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی هم که درباره ساختار جدید تعیین قیمت محصولات قیمت کشاورزی بعد از یک نوبت ایراد، در مجلس رفع شد و در شورا عدم مغایرت آن تایید شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه درباره مالیات بر ارزش افزوده، دو نوبت اجرای آن تمدید شده بود که عدم مغایرت آن نسبت به قانون اعلام شد، عنوان کرد: عدم مغایرت لایحه موافقتنامه همکاری حمل و نقلی بین کشورهای دریای خرز هم اعلام شد. همچنین طرحی موسوم به مدرک دوم فرهنگیان در شورا مطرح شد که با چهار ایراد مواجه شد که پس از رفع ایرادات عدم مغایرت آن اعلام شد.

کدخدایی با بیان اینکه طرح مالیات بر خانه‌های خالی ایراداتی داشت که در دو نوبت از سوی فقها ایراد گرفته شده که مربوط به حقوق مردم بود، یادآور شد:  مجلس این ایراد را برطرف کرد و عدم مغایرت آن با شرع و مجلس اعلام شد. همچنین طرح معیشت و الزام دولت به پرداخت یارانه در یک نوبت با ایراد روبه‌رو شد چون منابع آن کافی نبود و ابهامی هم وجود داشت که مقصود از سایر دهک‌ها روشن نشده بود که مجلس رفع ایراد کرد.