نماینده پیشین مجلس ایران با بیان اینکه روس‌ها هم مایل نیستند ما در صنعت هسته‌ای پیشرفت کنیم، گفت: ما باید به هوش باشیم که خودمان را در دامن چین و روسیه نیندازیم.

علی مطهری در گفت‌وگویی با یورونیوز در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به دنبال آن هشدار میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی به عدم پایبندی ایران به پروتکل الحاقی، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: ما باید روابطمان را با دنیای غرب متعادل کنیم و رقابتی بین غرب و شرق برقرار کنیم که مجبور نباشیم در مقابل بعضی سیاست‌های کشورهای شرقی سکوت کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال اگر قرار باشد مصوبه اخیر مجلس اجرا شود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران لغو گردد، روسیه و چین هم طرف آمریکا را خواهند گرفت. لذا ما باید مراقب باشیم که اجماع جهانی علیه ایران به وجود نیاید. برای اینکه چنین اجماعی علیه ایران شکل نگیرد، به نظرم لازم است مجلس این مصوبه خودش را اصلاح کند.

این دشمنی زیاد میان ایران و عربستان بی‌منطق است

مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وجوه ایدئولوژیک و پراگماتیک سیاست خارجی ایران، توضیح داد: این دو جنبه می‌توانند قابل جمع باشند. ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی یک کشور به این معنا نیست که سیاست خارجی‌اش عملگرا نباشد. ولی سیاست خارجی ما تا حالا ایدئولوژیک هم نبوده. اگر بگوییم سیاست ما باید مطابق با اصول اسلامی باشد، مسئله این است که روابط ما با کشورهای اسلامی خوب نیست.

وی تصریح کرد: ما در درجه اول باید با همسایگان خودمان، خصوصاً همسایگان مسلمان، روابط خوبی داشته باشیم. ما باید بهترین روابط را با کشورهای اسلامی داشته باشیم ولی الان این طور نیست. بنابراین سیاست خارجی ما ایدئولوژیک هم نبوده است و در گذشته دچار مشکلاتی بوده که امروز روابط خوبی بین ما و کشورهای اسلامی وجود ندارد و اسرائیل هم در حال استفاده از این وضعیت است.

وی با تاکید بر اینکه باید تغییری اساسی در سیاست خارجی ما به وجود آید، افزود: روابط ما با عربستان باید بهبود یابد؛ این دشمنی زیاد بی‌منطق است و اصلا ضرورتی برای این کار نیست.

افراط در غرب‌ستیزی را عقلای قوم قبول ندارند

مطهری سپس در پاسخ به اینکه در تعیین سیاست ایران نسبت به برجام و مذاکره با آمریکا، نهایتا غرب‌ستیزی جمهوری اسلامی غلبه می‌کند یا عقلانیت معطوف به بقایش، گفت: متاسفانه در اول انقلاب نیروهای چپگرا با تسخیر سفارت آمریکا تندروی‌هایی کردند و انقلاب را مساوی با مبارزه با آمریکا و هدف انقلاب را نابودی آمریکا قرار دادند. در حالی که انقلاب ما اصلا هدف اولیه‌اش چنین چیزی نبود. مبارزه با آمریکا یک وسیله است. ما به طور کلی با سلطه مخالفیم. ما با آمریکا مخالفیم چون از اسرائیل حمایت می‌کند وگرنه ما مشکل دیگری با آمریکا نداریم.

وی افزود: در ابتدای انقلاب هم قرار به قطع رابطه با آمریکا نبود و بعد از داستان سفارت، آمریکا ارتباطش را با ما قطع کرد. افراط در غرب‌ستیزی را عقلای قوم قبول ندارند و ان‌شاءالله که در آینده رفتار معتدلی در پیش خواهند گرفت.