سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست چند کشور منطقه برای حضور در مذاکرات احتمالی آینده گفت: پیام تهران به این کشورها آن است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه و کشور تاریخی منطقه است که مانند برادر بزرگتر، سعی کرده خطاهای دیگران را نادیده بگیرد ولی آنها باید بدانند جایگاه‌شان چیست و تا چه حد و اندازه می‌توانند سخن بگویند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود که با اصحاب رسانه به شکل مجازی برگزار شد، در این خصوص افزود: برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رییس‌جمهور در حال خروج از کاخ سفید، به اهداف خود برسند این کشورها پول مردم خودشان را خرج کردند تا برای چند روزی امنیت بخرند. مشخص است آنها امروز نگران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نظرات وزارت خارجه در خصوص مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها لحاظ نشده، گفت: در عین حال اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود، وزارت امور خارجه به آن پایبند است

وزیر خارجه آذربایجان فردا به تهران می‌آید

وی با اشاره به تحولات سیاست خارجی در هفته گذشته تصریح کرد: امروز میزبان اولین سفر خارجی فیصل مقداد به عنوان وزیر امور خارجه هستیم. ایشان علاوه بر وزیر امور خارجه با رییس‌جمهوری و دیگر مقامات کشور دیدار می‌کند. روز چهارشنبه هم وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر کرده و با روسای جمهور و مجلس و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیدار خواهند کرد.

در این ارتباط یادآور می‌شود، سفارت ایران در باکو نیز دیروز اعلام کرد: جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (۱۹ آذر) به تهران سفر می‌کند.  توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور دوست و همسایه و بررسی مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه شرایط پساجنگ قره‌باغ از مهمترین اهداف و محورهای این سفر خواهد بود. سفر بایرامف نخستین سفر خارجی وی پس از جنگ اخیر و اولین سفر به ایران پس از تصدی پست وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از تیر ماه امسال است.

ادامه موج محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده

خطیب‌زاده با بیان اینکه در ادامه موج محکوم کردن شهادت شهید فخری‌زاده، روز جمعه وزیر امور خارجه کرواسی با ظریف تماس گرفت، ابراز داشت: روز پنجشنبه هم وزیر امور خارجه در کنفرانس سالانه گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای شرکت و مواضع ایران را تببین کردند. ایشان با وزیر امور خارجه بلژیک نیز گفت‌وگویی داشتند و همتای بلژیکی ترور شهید فخری‌زاده را محکوم و در خلال آن در خصوص مسائل دوجانبه گفت‌وگو شد.

وی ادامه داد: همچنین آقای بورل با ظریف تماس گرفته و ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کردند. وزیر امور خارجه هم در این گفت‌وگو مسئولیت‌های اتحادیه اروپا را یادآور شد.

درباره برجام مجددا مذاکره نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره برجام، گفت: مواضع ایران درباره برجام، ثابت و بدون تغییر است. برجام یک بار مذاکره شد، این توافق نتیجه مقاومت ایران بوده، امضا شده و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده است. نه ایران چیزی که یکبار مذاکره شده را مجدداً مذاکره می‌کند و نه الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ از آن کم می‌شود.

جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره پساشرایط جنگ قره‌باغ روز چهارشنبه (۱۹ آذر) به تهران سفر می‌کند

خطیب‌زاده با بیان اینکه امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را شناخته و سقف و کف روابط خود را در نظر بگیرد، یادآور شد: یکی از طرف‌هایی که به تعهدات خود عمل نکرده، طرف‌های اروپایی بوده‌اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام بوده و کشورهایی مانند آلمان حتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند که در نامه‌های ما آمده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در خصوص امنیت ملی خود نه مذاکره و نه مصالحه نمی‌کند، عنوان کرد: ایران به حقوق و مسئولیت خود آشنا بوده و حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را هم یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری به دست نیامد با روش‌های دیگر هم به دست نمی‌آید.

اگر مصوبه مجلس قانون شود،

به آن پایبند خواهیم بود

وی درباره اظهارات ظریف مبنی بر بازگشت آمریکا به تعهداتش و همچنین مصوبه هفته گذشته مجلس اظهار داشت: نظر دولت و رییس‌جمهور درباره مصوبه مجلس روشن بوده است. ما هم نظرات تخصصی خود را بیان کرده‌ایم که متاسفانه لحاظ نشده است. در عین حال مجلس مسیر خود را طی کرده و برداشت‌های خود را انجام داده است. اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود، وزارت امور خارجه به آن پایبند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هم مصوبه فعلی مجلس و هم مصوبات قبلی درباره اقدامات متقابل مشروط هستند، تصریح کرد: اگر اروپا و آمریکا تعهدات‌شان را اجرا کنند، ما ذیل برجام به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و این توازن در برجام دیده شده است.

خطیب زاده یادآورشد: گفته‌ها و شنیده‌هایی از دولت منتخب آمریکا دیده شده است که روش غلط خود را اصلاح کند. امیدواریم اروپا هم به مسیر عدم پایبندی خود پایان دهد. اگر اینطور شود ایران، کشور مسئولی است. احتیاح به چانه‌زنی جدید نمی‌بینیم.