سخنگوی وزارت خارجه درخصوص واکنش ایران به بازرسی کشتی‌های ایرانی توسط آمریکا و دیگر کشورها، گفت: به هرگونه راهزنی دریایی و هر اقدامی که ناقض حاکمیت ایران باشد، پاسخ سخت داده خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود تأکید کرد: به آمریکایی‌ها می‌گوییم که دست از راهزنی‌های دریایی، هوایی و زمینی بردارند زیرا دوران راهزنی‌ها تمام شده است.

وی در بخش دیگری از نشست خود درباره محور سخنان وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در مجمع سازمان ملل گفت: امسال هفتاد وپنجمین سالگرد تاسیس ملل متحد است. مواضع و نگاه ایران در خصوص مسائل بین‌المللی محور گفتگوی مقامات ایران خواهد بود. ایران‌هراسی نیز برای این بود که صدای ایران به جهان نرسد به همین دلیل آقای ظریف را تحریم کردند که البته تاثیر عملی نداشته است. وی درباره تاسیس سفارت آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی و تاثیر آن بر مناقشه منطقه میان ارمنستان و آذربایجان، گفت: ما به دوستانمان در ارمنستان گفته‌ایم، رژیم صهیونیستی هیچ تاثیری در منطقه ندارد، ما معتقدیم هیج مناقشه‌ای در منطقه با درگیری حل نمی‌شود و بهترین راه حل راه‌هایی است که با مشارکت کشورهای منطقه‌ای و بر اساس همکاری شکل بگیرد.

سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه‌ریزی است

خطیب‌زاده درباره دلایل لغو سفر وزیر امور خارجه به کشورهای اروپایی گفت: سفر آقای ظریف به دلیل پروتکل‌های بهداشتی لغو شد و معلوم نیست که چه زمانی برگزار شود.

وی افزود: سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه‌ریزی است. مطمئن نیستیم این سفر به زودی انجام شود که به خاطر مسائل لجستیکی و پروتکل کرونا است. این چیزی نیست که بخواهند از آن داستان بسازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام خرابکاری در حادثه نطنز توسط سازمان انرژی اتمی و نقش دولت‌های خارجی در آن، گفت: جمع‌بندی این موضوع در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران است. مطمئناً اگر مساله‌ای به سیاست خارجی برگردد، ما اقدام جدی خواهیم کرد. هنوز در این فاز به ما چیزی گفته نشده است ولی مطمئن هستم در کانال‌های خود پیام‌ها داده، گرفته و دیده شده است.