سخنگوی وزارت خارجه درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: آینده روابط ایران و آمریکا ساده‌ نیست چون آمریکا در ۴۰ سال گذشته جنایات مکرری علیه ملت ایران مرتکب شده است.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده صبح دیروز در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه، افزود: ‌رژیم فعلی آمریکا بهتر از هر کس دیگری می‌داند که دیگر نمی‌تواند به سیاست شکست‌خورده خود علیه ایران ادامه دهد و ما قبلا نیز گفته‌ایم که ایالات متحده آمریکا اگر می‌خواهد مسیر غلط خود را اصلاح کند چاره‌ای ندارد که به تعهدات خود به عنوان عضوی از جامعه ملل عمل کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن خاطرنشان کرد: درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و مباحثی که در این باره مطرح می‌شود، تا دولت جدید مستقر شود، نمی‌توان اظهارنظر کرد. رفتار دولت آمریکا برای ما مهم است و نه اظهارات آنها و ما با هوشیاری تمامی تحولات را پیگیری می‌کنیم.

کانادا   از اعمال استانداردهای دوگانه دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: کانادا از استانداردهای دوگانه دررفتارهای خود دست بردارد و به تعهداتش عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ۲۷ آبان پیرو اقدامات سیاسی، مخرب و ضد حقوق‌بشری کانادا در همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا و جریان‌های ضدانقلاب، سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا را احضار کردیم. دولت کانادا به تعهدات خود پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در گفتار و عمل دست بردارد. زمینه‌های همکاری زیادی وجود دارد. با این حال رویکرد دولت کانادا در این سال‌ها مخرب بوده است.

خطیب‌زاده درباره اصابت موشک به سفارت ایران در کابل بیان کرد: نگران همسایه عزیز خود هستیم. همسایه زخم‌خورده‌ای داریم. زخم تروریسم، جنگ و تجاوز آمریکا و کشتار مردم بی‌گناه ولی پرغرور افغانستان مسئله‌ای است که سعی می‌کنیم رفع شود.

وی یادآور شد: حملات راکتی به مناطق مختلف کابل بود و محوطه سفارت ایران هم مورد اصابت قرار گرفت که البته خسارت جدی برای افراد حاضر در سفارت نداشت. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در همان لحظات اول با سفارت و وزارت خارجه افغانستان در ارتباط بودیم، تصریح کرد: مسئولیت این ماجرا را به عهده کسانی می‌دانیم برخلاف ملت افغانستان بر خواست خود پافشاری می‌کنند.

تروریسم در هر شکل و رنگی محکوم است

خطیب‌زاده با بیان اینکه تروریسم در هر شکل و رنگی محکوم است، یادآور شد: توسعه افغانستان از مسیر گفت‌وگوهای بین الافغانی می‌گذارد که جمهوری اسلامی ایران همواره از آن حمایت کرده و همه گروه‌ها و جریان‌ها باید به آن پایبند باشند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال ایرنا درباره سفر پمپئو به منطقه و اظهارات ضد ایرانی او عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه آمریکا که دوران مسئولیتش در حال تمام شدن است، به نظر می‌رسد بیش از آنکه پیگیری‌ سیاست دولت آمریکا باشد، به برخی ماهیگیری‌های سیاسی در آینده مرتبط باشد.

وی اضافه کرد: برخی کشورها دوران ترامپ را پنجره فرصتی تلقی می‌کردند. در حالی که این پنجره فرصت نیست بلکه پنجره‌ای برای تمامی مضایقی است که این کشورها با بی‌آبرویی برای خود ایجاد کردند. این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: سه، چهار کشور بدنام که در میان مردم خود هم منزوی هستند، بعید است از این نمد برای خود کلاهی درست کرده باشند.   وی با بیان اینکه برخی از حکام کشورهای منطقه تمامی آبروی خود را در سبد کسانی گذاشتند که مردم آمریکا هم حکم به اخراجشان دادند، گفت: این کشورها هر چه زودتر به همکاری منطقه‌ای بازگردند، بهتر است.

ایران با افتخار در کنار مردم یمن ایستاده است

خطیب‌زاده با بیان اینکه برخی از محلات یمن بیش از ۱۷ بمباران شده است، خاطرنشان کرد: عربستان امروز یمن را محاصره کرده و از هر تلاشی برای حل بحران یمن نه تنها استقبال نمی‌کند بلکه علیه آن سنگ‌اندازی می کند.

وی درباره نظر ایران برای حل بحران یمن ابراز داشت: تنها راه حل بحران یمن به رسمیت شناختن خواست ملت یمن و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و اجازه دادن به فرایندهای بین‌المللی است تا این بحران را به سمت درست هدایت کند. ایران با افتخار در کنار مردم یمن ایستاده است.

درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و مباحثی که در این باره مطرح می‌شود، تا دولت جدید مستقر شود، نمی‌توان اظهارنظر کرد. رفتار دولت آمریکا برای ما مهم است و نه اظهارات آنها و ما با هوشیاری تمامی تحولات را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت مطالبات ایران از کره جنوبی بیان کرد: مشکلات مرتفع نشده و مذاکرات در جریان است. برخی پیشرفت‌ها بوده اما مذاکرات باید به نقطه خود برسد.

سیاست خارجی موضوعی جناحی نیست

‌خطیب‌زاده درباره برخی از اظهارنظرها از سوی جناح‌های سیاسی درباره انجام مذاکره از سوی وزارت امور خارجه هم گفت: سیاست خارجی موضوع جناحی نیست. ما سیاست خارجی این جناح و آن جناح نداریم. البته صداهای مختلفی در کشور وجود دارد و شکوه و زیبایی ایران در همین چند صدایی است اما در سیاست خارجی تکصدایی بوده و واحد عمل می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست خارجی ایران یک امر حاکمیتی است و براساس منافع و اصول ایران تنظیم و اعلام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ترور المصری نفر دوم القاعده در ایران هم خاطرنشان کرد: گزارش‌های منتشره در برخی رسانه‌های خاص تنها گزارش‌های ساختگی برای فرار مسئولیت از سوی کشورهایی است که القاعده را تشکیل داده و امروز آن را تقویت می‌کنند.

مذاکرات برجام انجام و تمام شده است

خطیب‌زاده با بیان اینکه بیش از دو سال است که این سه کشور ناقض برجام بوده‌اند، یادآور شد: بهتر است آنها برادری خود را اثبات کنند و به اجرای کامل برجام برگردند. برجام مذاکره شده و تمام شده است. وی یادآور شد: ما با کشورهای اروپایی روابط منظم و دیپلماتیک داریم و احتیاج به پیام‌رسانی‌های رسانه‌ای نبوده است و همه مواضع به روشنی گفته شده است و اظهاراتی که ورای آن مطرح می‌شود ارزشی ندارد. این دیپلمات ارشد در پاسخ به ‌پرسشی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با سوریه و عراق عنوان کرد: همکاری‌های ایران با سوریه و عراق در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال می‌شود. بخشی از مشکلات به زیرساخت‌های اقتصادی و بخشی هم به مسائل امنیتی و همکاری‌های سیاسی ایران با این کشورها مربوط می‌شود که کمیته‌هایی این موضوع را پیگیری می کنند. وی افزود: هر چه روند بازسازی سوریه سرعت بگیرد، آرامش و ثبات و پایان درد و رنج مردم سوریه نزدیک‌تر خواهد بود.

سیاست خارجی موضوع جناحی نیست. ما سیاست خارجی این جناح و آن جناح نداریم. البته صداهای مختلفی در کشور وجود دارد؛ اما در سیاست خارجی تکصدایی بوده و واحد عمل می‌کنیم

تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم

خطیب‌زاده در پاسخ به ‌پرسشی درباره هشدار آلمان به اتباع ایرانی مقیم این کشور برای سفر به ایران گفت: قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است و ما طبق قانون مدنی تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم.در عین حال تمامی اتباع از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردارند.

وی یادآور شد: اینکه دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشته، افراد و شخصیت‌های ایرانی را به بهانه‌های بسیار واهی در فرودگاه‌های کشور خود از جمله فرانکفورت دستگیر و به رغم تمامی تعهداتش به آمریکا مسترد کرده است و دولتی که معاهدات دیپلماتیک را نقض کرده و نقش موثری در دستگیری دیپلمات ایرانی داشته و رویه بسیار غلطی را بنیان گذاشته از این اظهارات کند، واقعا جای سوال دارد. وی اظهار داشت: البته افرادی در داخل دولت آلمان هستند که تذکرات لازم را به برخی که جز تخریب روابط به چیزی نمی‌اندیشند، بدهند. لازم نیست کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشد و به مسئولیت‌های خود توجه کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: بیش از چندین میلیون ایرانی از کشورهایی که در آنجا مقیم هستند به ایران می‌آیند و برمی‌گردند و هیچ مشکلی ندارند.در عین حال همه ایرانی‌ها در برابر قانون مسئول هستند و اشک تمساح برخی دولت‌های اروپایی که در نقض حقوق بشر دست دارند،برای ما قابل پذیرش نیست.

ایران درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد

خطیب‌زاده در پاسخ به ‌پرسشی درباره تلاش امارات و بحرین برای قرار دادن حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی تصریح کرد: حکام این کشورها بسیار حقیرانه در تلاش‌ هستند که دل صهیونیست‌ها را به دست بیاورند. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی کند.