روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که دونالد ترامپ هفته گذشته امکان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بررسی کرده اما چند مشاور و مقام ارشد، رئیس‌جمهوری آمریکا را از پیگیر شدن در این باره بر حذر داشته‌اند و هشدار داده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند جرقه برخوردهای جدی‌تر آن هم چند هفته مانده به پایان کار دولت او شود.

این روزنامه همچنین ادامه داده که هرگونه برنامه حمله‌ای، احتمالا روی تاسیسات نطنز متمرکز بوده است.

در همین ارتباط حسن بهشتی‌پور، تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل در گفتگو با ایلنا، این خبر را جعلی و عملیات روانی علیه مردم ایران خواند و توضیح داد: نیویورک‌تایمز، ساز مخالف آقای ترامپ است و شدیدترین حملات و انتقادات را در طول چهار سال گذشته علیه او انجام داده است. وقتی آقای ترامپ از فیک نیوزها می‌نالد مقصودش سه رسانه «نیویورک تایمز»، «واشنگتن پست» و «سی ان ان» است؛ گرچه رسانه‌های دیگر نیز وجود دارند اما این سه رسانه سیبل حملات قرار دارند.

وی افزود: اصلا معتقد نیستم که هرچه نیویورک تایمز می‌نویسد دروغ است، اما این خبرها و اخباری مثل این حساب شده و در چارچوب عملیات روانی علیه ایران طراحی شده‌اند؛ نویورک‌تایمز در حال فضاسازی این موضع است که ایرانی‌ها حواسشان باشد و باید هر طوری که هست حتما با بایدن کنار بیایند، چرا که ترامپ در همین دو ماهی که به اتمام ریاست جمهوری‌اش باقی مانده نیز به فکر حمله به ایران است.

به گفته بهشتی پور، فاصله حدود ۷۰ روزی که مانده تا رئیس جمهور و دولت بعدی سر کار بیاید یعنی از نوامبر تا ژانویه معروف به «اردک لنگ» است؛ یعنی رئیس جمهور نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد و تصمیمات خودش را باید با رئیس‌جمهور منتخب بعدی هماهنگ کند؛ البته طبق قانون حتی تا روز آخر اختیارات ریاست جمهوری را دارد، اما معمول این است که با رئیس جمهور بعدی هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که چون ترامپ رئیس‌جمهور غیر عادی است و حالا که بناست در مسند ریاست جمهوری حضور نداشته باشد، تلاش می‌کند با این اقدام شرایط را برای بایدن سخت‌تر کند و او در یک چالش قرار دهد، خاطرنشان کرد: این افراد «گز نکرده بریده‌اند» چرا که نخست باید ببینیم که شرایط آمریکا اقتضای چنین عملیات را از طرف آقای ترامپ دارد یا نه؛ آمریکا ۲۳۰ هزار کشته ظرف نه ماه گذشته داده و از نظر اقتصادی ۳۰ میلیون بیکار ناشی از کرونا روی دستش مانده است، از نظر روانی نیز یک انشقاق شدیدی بر اساس انتخابات آمریکا که حدود ۷۳ میلیون به ترامپ و چیزی نزدیک به ۷۶ میلیون نفر به بایدن رأی دادند، به وجود آمده؛ بنابراین باید دید در چنین شرایطی دست به این اقدام می‌زند؟! این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: از سوی دیگر ترامپ به دلیل اینکه در خرداد ماه گذشته دستور داده بود ارتش با معترضان برخورد کند و وزیر دفاع در مقابل دستور او مقاومت کرده بود وزیر دفاع را برکنار و یک سرپرست برای وزارت دفاع گذاشته است، یعنی در حالتی که یک سرپرست برای وزارتخانه انتخاب کرده ریسک شروع یک جنگ را خواهد پذیرفت؟ چطور ممکن است که در حاکمیت آمریکا چنین چیزی را بپذیرند؟