یک کارشناس سیاسی اصولگرا گفت: اگر قرار باشد کشوری مثل ایران بگوید که نمی‌توان به خاطر FATF و پالرمو مشکلات اقتصادی خودش را حل کند چون نمی‌تواند کالا از آمریکای شمالی و اروپا بخرد، اسمش را تغییر بدهیم و جیبوتی بگذاریم.

صادق کوشکی در گفتگو با انتخاب، با بیان اینکه رفتار آقای روحانی و وزارت خارجه ایشان نوعی اهانت به ایران و هویت ایرانی و مردم ایران و توانمندی و دانش و صنعت ایرانی است، افزود: آقایان سطح ایران را در حد قطر و عربستان سعودی تنزل دادند و این تصور را ایجاد کردند که فقط باید نفت بفروشیم و کالا بخریم. ما می‌توانیم از فرصت تحریم‌ها استفاده کنیم ولی نگاه آقایان مانند نگاه‌های دوران قاجار است.

دنیا که فقط اروپا و آمریکای شمالی نیست

این تحلیلگر اصولگرا با بیان اینکه دنیا فقط اروپا و آمریکای شمالی نیست، عنوان کرد: امروز کشورهای زیادی هستند که حاضرند در قالب‌های مختلف با ایران مبادله کالاها و خدمات داشته باشند. ما امروز می‌توانیم به خیلی از کشورها دانش فنی و مهندسی صادر کنیم و از این کشورها کالاهای موردنیاز خودمان را وارد کنیم.

وی افزود: مگر هدف از معاملات بانکی چیست؟ رسیدن به کالا و خدمات مورد نیاز است. ما وقتی در سریلانکا پروژه نیروگاه ایجاد می‌کنیم و موفق هستیم، آن هم در شرایطی که در گذشته باید نفت می‌فروختیم و چای می‌خریدیم، حالا با انجام پروژه می‌توانیم این خرید را انجام بدهیم. مهم این است که اگر راه مبادله بانکی ما بسته شده است، از راه دیگری وارد عمل شویم. وگرنه این درست نیست که بگوییم با وجود FATF و پالرمو چه کاری می‌توان کرد و برویم دنبال یک قبر مناسب بگردیم و کشورمان را در آن دفن کنیم.

کوشکی ادامه داد: ما حتی در عرصه‌های مختلفی مانند برق و مهندسی در الجزایر همکاری‌های خوبی داشتیم و آورده‌های خوبی رقم زدیم ولی جای تاسف است که وزارت خارجه این مجموعه‌های خصوصی و دانش‌بنیان حمایت نمی‌کند. یک شرکت ایرانی که فعالیت خوبی در الجزایر داشته و در نهایت پول را به دینار الجزایر دریافت کردند ولی وزارت خارجه برای تبدیل این پول همکاری نکرد.

برجام تمام شده است

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با بیان اینکه برجام تمام شده است، گفت: برجام اتفاقی بود که بعد از اجرای تعهدات ایران مبنی بر نابودی توانمندی هسته‌ای ایران بیش از 80 درصد تمام شد. پرونده برجام در همان سال 94 که ایران تعهدات خودش را قبل از موعد انجام داد، تمام شد. چیزی به اسم برجام وجود ندارد و تمام شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در سال‌های اخیر شاهد بودیم که توقف پروژه برجام، دستگاه امورخارجه ما به بن‌بست رسید و به حالت تعطیلی رفت و آقایانی که عمده زمان خودشان را در اروپا و نیویورک در اوج برجام می‌گذراندند، حالا در اتاق‌هایشان زندانی شده‌اند. این یعنی هیچ راه دیگری برای امنیت منافع ملی ایران در عرصه بین‌المللی نداشتند و عملا زندانی شدند.