توصیه همزمان امامان جمعه اصفهان و بجنورد به «ایجاد ناامنی در جامعه برای زنان بد‌حجاب» طی دو روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و اعتراضات بسیاری را برانگیخت.

روز جمعه امام جمعه اصفهان که سابقه طولانی در درخواست برای برخورد با «بدحجابی» دارد،  در دیدار جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان جدیت و قاطعیت در برابر قانون‌شکنان را از الزامات حکومت کردن برشمرد و گفت: باید با متجاوزان به حقوق مردم برابر با حکم خداوند برخورد کرد و جلوی کسانی که ترسی از قانون‌شکنی ندارند را گرفت.

سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد، به کشف حجاب و هنجارشکنی برخی از افراد اشاره کرد و افزود: باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.

او همچنین خواستار تشکیل شعبه‌های مخصوص رسیدگی به پرونده‌های ناهنجاری‌های اخلاقی در دادگاه‌ها شد و گفت: نگاه قضات هم باید در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد.

همزمان امام جمعه بجنورد در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه بدحجابی و بی‌حجابی همچون ویروسی در میان مردم است که باید با آن مقابله کرد، از نیروهای انتظامی خواست هم امنیت سطح جامعه را استمرار بخشد و هم زندگی آشوبگرانی که نیت شوم در اذهان خود دارند را ناامن کند.

ابوالقاسم یعقوبی افزود: علاوه بر پلیس و قوه قضائیه به امر مقابله با بی‌حجابی، مردم هم باید به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.

برخورد تند و سلبی راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست

در همین راستا دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به درخواست جنجالی «ناامن سازی جامعه برای افراد بی حجاب» از تریبون نماز جمعه واکنش نشان دادند.

آیت الله سیدمحمد غروی و آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی در گفت و گو با جماران تأکید کردند که باید با پدیده بی‌حجابی برخورد معقول و قانونی داشته باشیم و وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم.

آیت الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بی بند و باری در جامعه ناامنی می‌آورد و باید با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد، تصریح کرد: منظور این نیست که افراد بی حساب و کتاب ورود کنند و برخوردهای شخصی با این مسأله داشته باشند. بلکه منظور این است که توسط ضابطین و کسانی که باید امنیت اجتماعی را حفظ کنند، فضایی ایجاد شود تا زمینه‌ای برای ایجاد ایمنی اخلاقی در جامعه باشد. آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی نیز در این خصوص به خبرنگار جماران گفت: اگر بخواهیم برخورد تندی داشته باشیم، عکس العمل دارد و بدتر می شود. یعنی ما باید امنیت ایجاد کنیم و مواظب جوانان باشیم. این آقایان خودشان باید بگویند منظور از ناامن کردن چیست و چه کار باید بکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم و یا بدگویی داشته باشیم.

ناامنی و اسیدپاشی‌های سال 97 تداعی شد

اظهارات این افراد به ویژه امام جمعه اصفهان درباره ناامن‌کردن فضا برای افراد «بدحجاب» برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان بود که سال۹۳ رخ داد. آنها با انتشار تصاویری از قربانیان اسیدپاشی در شهر اصفهان به شدت از سخنان امام جمعه اصفهان انتقاد کردند و خواستار نفی خشونت علیه زنان شدند.

مهرماه سال ۹۷ پس از این که برخی از چهره‌های مذهبی در شهر اصفهان از جمله محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت این شهر خواستار برخورد با «بدحجابان» شدند، چند موتورسوار در سطح شهر اقدام به اسیدپاشی روی صورت دختران و زنان کردند.

رهبر پس از وقوع این اتفاقات، اسیدپاشی را محکوم کرد و گفت: «این گونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد» ولی توالی این رویدادها باعث شد که نام او در کنار این حوادث ثبت شود.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری با اشاره به این رویداد نوشت که «یکی از مصادیق معاونت در جرم تحریک است و سخنان #امام_جمعه_اصفهان در خصوص ناامن‌سازی فضا برای بدحجابان به زعم ایشان، در شهری که سابقه اسیدپاشی بر روی زنان وجود دارد در صورت ارتکاب هر گونه اقدام خودسرانه علیه #زنان ایشان را در معرض اتهامی قرار می‌دهد که باید پاسخگوی آن باشد».

اظهارات دو امام جمعه به ویژه امام جمعه اصفهان درباره ناامن‌کردن فضا برای افراد «بدحجاب» برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان بود که سال۹۳ رخ داد

 امام‌جمعه اعلام کند منظورش از ناامنی، اسیدپاشی نیست

در همین ارتباط،‌ امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات از حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان درباره اظهارات او پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نوشته: منظور امام‌جمعه اصفهان از ناامنی چیست و صراحتا اعلام کنند مشمول اسیدپاشی نیست.

متولیان امنیت، سکوت نکنند

پلیس، مجری قانون است. قانون، جریمۀ بی‌حجابی را مشخص کرده. ناامن‌سازی یعنی چه؟ مگر از «مسئول برقراری امنیت» می‌توان «نقض امنیت» را خواست؟ مهرداد خدیر در عصر ایران با طرح این پرسش گفته است: امام جمعه اصفهان این «باید» و «نباید» را از کجا آورده‌اند؟ ازجایگاه شرعی یا عنوان امام جمعه؟ توصیه می‌کنند یا دستور می‌دهند؟ آیا هر امام جمعه‌ای می‌تواند به پلیس دستور دهد یا ستاد کل و نیروی انتظامی سلسله مراتب خود را دارد؟

وی افزوده است: اگر فجایعی مثل اسید‌پاشی با توجیه ناامن کردن و اجرای فرمان امام جمعه تکرار شود آیا جناب ایشان مسؤولیت آن را می‌پذیرد یا بعد از فاجعه خواهد گفت: منظورم این نبود؟

وی با بیان اینکه پلیس، مجری قانون است، یادآور می‌شود:  قانون، جریمۀ بی‌حجابی را مشخص کرده و دربارۀ شُل‌حجابی و کم‌حجابی هم قانون نداریم. قانون را مجلس وضع می‌کند و حال که مجلس در اختیار همفکران آقای امام جمعه است می‌توانند از نمایندگان بخواهند مبلغ جریمه را زیاد کنند. ناامن‌سازی یعنی چه؟ مگر از «مسئول برقراری امنیت» می توان «نقض امنیت» را خواست؟احتمالا گفته خواهد شد از نگاه جناب حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد پلیس باید به خانم بدون روسری مثل دزد و کیف‌‌قاپ و قاتل نگاه کند و منظور از ناامن‌سازی همین است. یعنی همان گونه که دزدان و متجاوزان باید بترسند خانم‌هایی که روسری ندارند هم باید بترسند و این ترس را باید پلیس تولید کند.

 دفتر امام جمعه اصفهان: تقطیع و برداشت غلط شده است

دفتر امام جمعه اصفهان برداشت از صحبت‌های آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در دیدار با سردار میراحمدی، را نادرست دانست و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «برداشت غلط و ایجاد ذهنیت ناصواب برخی از رسانه‌ها باعث شد تا با تقطیع صحبت‌های مذکور، دروغ پردازی و القای مطالب خودساخته، افکار عمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور منحرف نمایند؛ حال آنکه خطاب ایشان به مقامات قضائی و امنیتی، از جمله فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان بود و توقع مردم از مبارزه با هنجارشکنی و پیگیری این موضع و کنترل آن بیان گردید؛ زیرا طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی، ایجاد امنیت در ابعاد مختلف در سطح جامعه و برای عموم مردم است به شکلی که قانون شکنان به راحتی نتوانند اقدام به هنجارشکنی در انظار عمومی نمایند.»

 آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اگر بخواهیم برخورد تندی داشته باشیم، عکس‌العمل دارد و بدتر می شود. یعنی ما باید امنیت ایجاد کنیم. این آقایان خودشان باید بگویند منظور از ناامن کردن چیست و چه کار باید بکنند

امور اعتقادی را نمی‌توان با زور پلیس جلو برد

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که این گونه سخنان، جامعۀ ایران را بیش از پیش دو قطبی می‌کند و التهاب‌آفرین است و نیروی انتظامی را خدای ناخواسته در مقابل مردم قرار می‌دهد. حال آن‌که با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هر سخنی را نمی‌توان مانند قبل بر زبان آورد. غرض این نیست که ایشان احکام را نگوید و به وظایف شرعی خود عمل نکند اما امور اعتقادی را که نمی‌توان با زور پلیس جلو برد.