ظاهرا باد سرد پاییزی به روابط ایران و عربستان هم وزیدن گرفته است؛ آن هم از سوی حجاز! در این هشت روزی که از مهر می‌گذرد، عربستان چندین بار پالس تنش و تشنج به ایران فرستاده است؛ تازه‌ترین آن هم ادعاس کشف یک هسته تروریستی است که اعضای آن نزد سپاه پاسداران آموزش دیده‌اند.

اصل خبر را خبرگزاری رسمی سعودی دوشنبه‌شب منتشر کرد. این خبرگزاری اطلاعیه رئیس اداره امنیت دولتی عربستان را نشر داد که در آن آمده است: «نهادهای مسئول دولتی شش روز پیش یک هسته تروریستی را کشف کرده‌اند که عناصر آن در مراکز سپاه پاسداران ایران در زمینه ساخت و استفاده از مواد منفجره آموزش نظامی و عملی دیده‌اند.»

رئیس اداره امنیت دولتی عربستان اعلام کرد: نهادهای مسئول دولتی شش روز پیش یک هسته تروریستی را کشف کرده‌اند که عناصر آن در مراکز سپاه پاسداران ایران در زمینه ساخت و استفاده از مواد منفجره آموزش نظامی و عملی دیده‌اند

اطلاعیه مذکور مدعی شده که 10 نفر از اعضای این هسته را بازداشت کرده و با تاکید بر اینکه سه نفر از آنها در کمپ‌های سپاه پاسداران آموزش دیده‌اند، ادامه داده است که دوره آموزشی این افراد از هفت آبان ۱۳۹۶ به مدت یک ماه و نیم در ایران بوده است.

خبرگزاری رسمی سعودی تصاویری هم از اقلام کشف شده از افراد بازداشتی را منتشر کرده و ادامه داده است: این اقلام شامل ۹ فقره بمب‌های دست ساز، ۶۷ عدد فیوز انفجاری، مقادیری مواد منفجره و لوازم ساخت بمب، چند قبضه اسلحه از جمله کلاشنیکف، تفنگ تیرانداز، اسلحه کمری، وسایل دید در شب، وسایل ارتباطات، مهمات و موارد دیگر بوده است.

سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اما دیروز در واکنش به این ادعای عربستان، تصریح کرد: عربستان سعودی به جای سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند.

وی این اتهامات را در امتداد مواضع بی‌اعتبار و تکراری عربستان طی سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: حاکمان سعودی با کنار گذاشتن عقلانیت سیاسی و این بار در قالب نمایشی دست چندم، پرونده‌سازی دروغین علیه ایران را به عنوان حربه‌ای برای انحراف افکارعمومی و روشی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات شکست خورده خود برگزیده‌اند.

اظهارات ضد ایرانی از سوی بالاترین مقامات سعودی

البته این اولین بار نیست که عربستان چنین اتهامی را متوجه ایران می‌کند. سعودی‌ها در گذشته بارها افرادی را به اتهام تشکیل هسته جاسوسی برای ایران و تلاش برای خرابکاری بازداشت و محاکمه کرده‌اند. حساسیت این مرتبه اما در این است که با یک سلسله ادعاها و فشارهای دیگر همراه شده است.

ادعای دستگیری یک هسته تروریستی که در ایران آموزش دیده‌اند، تنها اتهام عربستان به ایران طی روزهای اخیر نبوده است. عربستان مهر را با حمله به ایران آغاز کرد.

اول ماه جاری، بیانیه شورای وزیران این کشور منتشر شد که تاکید می‌کرد «هرگونه توافق با ایران باید به عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و پاکسازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی بینجامد.»

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، در این بیانیه آمده است: «چنین توافقی باید به حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم در خاورمیانه و جهان رسیدگی کند تا بتواند جلوی اقدامات تحریک‌آمیز ایران را در آینده بگیرد.»

وزارت خارجه پادشاهی بحرین اعلام کرد: بحرین در یک صف با پادشاهی عربستان سعودی در برابر هر کسی که سعی در تضعیف امنیت و ثبات دارد قرار گرفته و بر ضرورت اقدامات جامعه جهانی علیه ایران تاکید می‌کند

پرده دیگر از حمله سعودی به ایران طی روزهای اخیر، مربوط به سخنرانی پادشاه عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. سلمان بن عبدالعزیز در آن سخنرانی، ضمن آنکه ادعا کرد ریاض بارها دست صلح و دوستی به سوی ایران دراز کرده، نظام ایران را متهم کرد به اینکه سال گذشته پالایشگاه‌های نفتی عربستان را مورد هدف قرار داده است. پادشاه عربستان ادامه داد: ایران همچنان به هدف قرار دادن عربستان توسط موشک‌های بالستیک و پهپاد ادامه می‌دهد.

او مدعی شد که تهدیدات ایران نیازمند موضع بین‌المللی قاطع برای مقابله با گسترش تسلیحات آن و پایان به گفته او «حمایت از تروریسم» است. سلمان بن عبدالعزیز همچنین ضمن آنکه هشدار می‌داد «ما در دفاع از امنیت خود سهل‌انگاری نخواهیم کرد»، اعلام کرد: «برای مقابله با تهدیدات ایران، یمن را ترک نخواهیم کرد.»

درخواست افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح کشتار جمعی نیز بخش دیگری از سخنرانی پادشاه عربستان در سازمان ملل متحد بود.

گوشزد کردن مداوم خطرهای ایران!

ادعای پریشب این کشور درباره دستگیری یک گروه تروریستی منتسب به ایران در ادامه همین اظهارات مقامات سعودی مطرح می‌شود و از آن جهت قابل توجه است که همه اینها در امتداد شکست این کشور و آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدت یافته‌اند.

فصل گذشته زمانی که ترامپ در پی جلب حمایت اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود، عربستان و متحدان منطقه‌ای‌اش طی نامه‌نگاری با شورای امنیت سازمان ملل ضمن گوشزد کردن خطرهای ایران، خواستار ادامه تحریم تسلیحاتی ایران شدند که نه نامه آنها به مقصود رسید و نه تلاش دونالد ترامپ.

ناظران سیاسی اکنون اتهامات تند و بی‌پروای سعودی مبنی بر حمایت ایران از تروریست که با ادعای دستگیری یک هسته تروریستی و نمایش سلاح همراه است را ناشی از آن ناکامی تفسیر می‌کنند.

بحرین در خدمت ریاض

برخی دیگر نیز کارکرد آن را مربوط به پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تعبیر می‌کنند و معتقدند که ایجاد ایران‌هراسی بیشتر، در خدمت موجه نشان دادن این روابط است.

از این حیث می‌توان به حمایت بی‌چون و چرای بحرین از ریاض به عنوان دومین کشوری که عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام کرد، اشاره کرد.

نکته قابل توجه در این میان این است که بحرین نیز یکشنبه هفته گذشته، مدعی شد عملیات تروریستی مورد حمایت ایران در این کشور را در اوایل سال جاری میلادی (۹ ماه قبل) خنثی کرده است.

علاوه بر آن پادشاهی بحرین دیروز نیز رسما اعلام کرد که در ضدیت با ایران، پشت سر ریاض ایستاده است. وزارت امور خارجه این کشور بیانیه داد: «بحرین در یک صف با پادشاهی عربستان سعودی در برابر هر کسی که سعی در تضعیف امنیت و ثبات را دارد قرار گرفته است. بحرین مشارکت در آموزش و مسلح کردن  عناصر تروریستی و ادامه رویکرد تهاجمی را در تضاد با اصول حسن همجواری مندرج در منشور ملل متحد می‌داند و بر ضرورت اقدامات جامعه جهانی علیه ایران در برابر این اقدامات که تهدیدی جدی برای امنیت و صلح منطقه است، تاکید می‌کند.»

بحرین متحد و به لحاظ سیاسی تابع عربستان است؛ اما درباره عربستان باید گفت که به نظر می‌رسد این کشور با توجه به نطق پادشاهش در سازمان ملل، بیانیه شورای وزیرانش و ادعای دیروزش درباره آموزش تروریست‌ها در سپاه پاسداران ایران، قصد دارد باب هرگونه دوستی و دیپلماسی با ایران را ببندد!