سخنگوی دولت با اشاره به درگیری میان ارمنستان و  آذربایجان،  گفت: بر این باوریم که اختلاف دو کشور راه‌حلِ صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطعنامه‌های سازمان ملل، کمک کنند تا اختلافات دو همسایه به اشکال مسالمت‌آمیز حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود با اشاره به اینکه با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم، تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی درباره ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع در چارچوب حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است.

استفاده از ماسک ۵۸ درصد کاهش یافته است

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، تاکید کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۵/۸۵ درصد کاهش پیدا کرده است، مشاهده می‌کنیم استفاده از ماسک رو به کاهش است برای همین روز شنبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفتیم با عدم رعایت‌ها برخورد شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک در کشور نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صنوف و مراکز عمومی کامل اجرا نمی‌شود.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت داد و بررسی قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند در دستور کار خود قرار داد.

۵ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده است

وی بیان کرد: تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۵/۲ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز برای این امر واردات داشته‌ایم. به علاوه ۱۴ میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز ۴  هزار ۲۰۰  تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر داده خواهد شد. که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰هزار دوز واکسن خریداری شده بود.

هیچ کشور عاقلی وارد جنگ با ایران نمی‌شود

سخنگوی دولت درباره توافق بین اسرائیل و امارات و چند کشور دیگر و اینکه شایعه وجود دارد جنگی علیه ایران شکل گیرد، گفت: بیش از ۱۵ سال است این کشورها ارتباط تنگاتنگ امنیتی با هم دارند و اقداماتی که امروز صورت گرفت، تصویری تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری است این اتفاق باعث شکسته شدن قبح شده است، هیچ کشور عاقلی وارد جنگ با ایران نمی‌شود و معتقدیم امنیت این کشورها به واسطه دخالت‌های این رژیم به خطر می‌افتد.

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این‌که اخیرا همزمان با سفر وزیر خارجه عراق به ایران خبرهایی مبنی بر تخلیه برخی روستاهای مرزی در غرب کشور به گوش می‌رسد که موجب نگرانی و البته بیان شایعاتی در مورد وقوع درگیری احتمالی و مسائلی از این قبیل شده شده است؟ به طور شفاف دلیل این تخلیه روستاها را می‌فرمایید و اینکه چرا این کار با عجله در حال انجام است چون برخی از ساکنان این روستاها هنوز قادر به تعیین محلی برای استقرار خود هستند، گفت: در جریانات این تصمیمات از قبل بوده‌ام، در سال‌های گذشته حدود ۱۵ سال پیش به دلیل شرایط امنیت زمانی و هم به منظور دفاع از شهروندان مرزنشین که در معرض ورود گروه‌های خطرناک بودند، تصمیماتی را برای امنیت مرزی اتخاذ کردند.

ترجیح می‌دهیم آمار دقیق  فروش نفت را اعلام نکنیم

سخنگوی دولت درباره اینکه برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از افزایش قابل‌توجه فروش نفت ایران در سپتامبر است آیا این موضوع صحت دارد، گفت: اخبار مشکوک و جعلی و تحریک‌کننده زیاد مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: البته وزارت نفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و در دوران تحریم این تلاش چندبرابر شده است اما چون در جنگ اقتصادی هستیم ترجیح می‌دهیم که آمار دقیقی منتشر نکنیم.

ربیعی افزود: خود من از چند منبع موثق موضوع فروش نفت را دنبال می‌کنم و این کاری است که وزارت نفت با جدیت در دوران جنگ اقتصادی و تحریم پیگیری می‌کند و این‌طور نیست که ما دست روی دست گذاشته باشیم ولی ارائه آمارهای این‌چنینی از سوی رسانه‌های خارجی را نیز تحریک‌کننده و با نیات به دور از خیرخواهی تصور می‌کنیم.