سخنگوی دولت از احتمال دست داشتن عناصر داخلی در موضوع خرابکاری در نیروگاه نطنز خبر داد.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود که در سیستان و بلوچستان برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: در این ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد، چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند.

وی افزود: یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند. این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است و پس از روشن شدن جدی ماجرا موضوع را اعلام می‌کنیم.

آماده‌ایم در صورت هرگونه تهدید، با قاطعیت پاسخ دهیم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به برقراری ارتباط بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم برقراری رابطه رسمی میان رژیم صیهونیستی و بحرین چیزی بیش از یک رونمایی تبلیغاتی از یک رابطه از پیش موجود نبود.

وی یادآور شد: آنهایی که عادت داشتند امنیت خود را از بیگانگان بخرند به رتبه‌ای پایین‌تر تنزل و خرید امنیت کاذب را در ازای فروش عزت و تعصب عربی - اسلامی دنبال کرده‌اند.

ربیعی اظهار داشت: ما اعلام کرده‌ایم که این رونمایی‌های تبلیغاتی چیزی از اشغالگری رژیم صهیونیستی کم و از آن رژیم بخاطر ارتکاب جنایت علیه بشریت سلب مسوولیت نمی‌کند همین‌طور دولت‌هایی که به جای پاسخگو کردن این رژیم به دنبال گشایش رابطه سیاسی با آن هستند خود را در این جنایت‌ها شریک می‌کنند.

وی تصریح کرد: از نگاه ما این رابطه سیاسی تغییر راهبردی در منطقه محسوب نمی‌شود و اهمیتی فراتر از سیاست داخلی آمریکا و رژیم صهیویستی ندارد با این وجود ما با دقت نظر بیشتری تحرکات این کشورها و رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنیم و آماده‌ایم که در صورت هر گونه تهدید، با قاطعیت پاسخ دهیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه «دولت هیچ اقدامی برای کسری بودجه خارج از چارچوبی قانونی از جمله قانون بودجه نداشته و نخواهد داشت»، گفت: در خصوص تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز هر اقدامی در این زمینه مستلزم کسب مجوز از قانونگذار است

آمریکا نمی‌تواند مورد جدیدی به تحریم‌ها اضافه کند

سخنگوی دولت در خصوص ادعای آمریکا در رابطه با بازگشت تحریم‌ها به ایران اذعان داشت: از نگاه ما ادعای یک جانبه آمریکا متضمن هیچ پایه حقوقی نیست. رژیم آمریکا وقتی نتوانسته به خواسته‌های خودش برسد، به سیاست قلدری برگشته است. آمریکا باید این پیام را گرفته باشد که قدرت در این دنیا در حال تغییر است و آ‌مریکا اولین قربانی این تغییر شد.

وی تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند مورد جدیدی به تحریم‌ها اضافه کند مگر اینکه شیطنت و ماجراجویی باشد که هر گونه شیطنت، پاسخ خود را خواهد گرفت.

دولت درباره کسری بودجه اقدامی خارج از قانون نخواهد داشت

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود با تاکید بر اینکه «دولت هیچ اقدامی برای کسری بودجه خارج از چارچوبی قانونی از جمله قانون بودجه نداشته و نخواهد داشت»، اظهار داشت: سیاست دولت کاهش نقدینگی و جمع‌آوری آن و کنترل تورم بوده بنابراین افزایش پایه پولی در این چند سال کاملا قابل دفاع است.

ربیعی تصریح کرد: در خصوص تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز هر اقدامی در این زمینه مستلزم کسب مجوز از قانونگذار است که دولت چنین لایحه‌ای را تنظیم نکرده و چنین تصمیمی نیز ندارد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای بهبود حقوق بازنشستگان اظهار داشت: با دستور رییس جمهوری و تلاش‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در یک مرحله بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کارگری و یکشنبه گذشته (۳۰ شهریور) نیز بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری به تصویب دولت رسید.

ربیعی ادامه داد: با مصوبه اخیر دولت بازنشستگان لشکری و کشوری ۹۰ درصد ناخالص شاغل هم گروه خود دریافت می‌کنند و می‌توان گفت با دو افزایش ابتدای امسال و همسان‌سازی اخیر، حقوق بازنشستگان ۸۴ درصد حداقل افزایش یافته است.

ربیعی با اشاره به بررسی علت حادثه نطنز در دستگاه‌های امنیتی، گفت: یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند؛ این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است

از نظر ابتلا به کرونا در رتبه سیزدهم جهان قرار داریم

ربیعی همچنین با بیان اینکه در هفته گذشته موضوع جلسه ستاد مقابله با کرونا در رابطه با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود، گفت: خبرهای خوبی نداریم کاهش ۲۰ درصدی رعایت پروتکل‌ها به ویژه استفاده نکردن از ماسک باعث شده که در برخی از استان‌ها با نگرانی فزاینده‌ای روبه‌رو باشیم.

وی افزود: امروز در رتبه سیزدهم جهان در ابتلا قرار داریم و باید رتبه خود را با رعایت پروتکل‌ها بهبود ببخشیم. عدم رعایت پروتکل‌ها میزان مرگ و میر را افزایش خواهد داد، متاسفانه در پاساژ‌ها، نانوایی‌ها و پایانه‌های مسافربری پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: همچنین به رغم تاکید صریح مقامات ایرانی و عراقی مبنی بر بسته بودن مرزها، عده‌ای مردم را تحریک به باز بودن مرزها می‌کنند. علمای دین بر رعایت بهداشت و دستورهای استاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشتند و اکنون دوباره تاکید می‌کنم که هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی مرزها وجود ندارد.

واکسن آنفلوآنزا از طریق سیستم بهداشت توزیع می‌شود

سخنگوی دولت با اعلام اینکه دولت برای تهیه واکسن آنفلوآنزا اقدامات بسیار مهمی انجام داده، گفت: پارسال ۲۵۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزا در جهان تولید شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دز باشد.

ربیعی افزود: برنامه‌ریزی برای تامین واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر از جمله خانم‌های باردار و بیماران دارای نقض ایمنی انجام شده و واکسن آنها از طریق سیستم بهداشت توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین برای افراد بالای ۶۵ سال توزیع واکسن از طریق داروخانه‌ها و با کارت ملی انجام می‌شود.

ربیعی تاکید کرد که برای تولید و خرید واکسن کرونا نیز از طریق سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

کرونا درصد بالایی از فعالیت‌های بازارچه‌های مرزی را کاهش داده

وی در خصوص بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: توجه به بازارچه‌های مرزی جزو استراتژی‌های دولت یازدهم بوده است. بازارچه‌های مرزی علاوه بر صادرات غیرنفتی تولید و صادرات را افزایش می‌دهند بازارچه‌های مرزی یک استراتژی درست از سوی دولت بوده است اما متاسفانه در دوران کرونا فعالیت آنها با مشکلاتی مواجه شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در دوران کرونا دولت کمتر به سمت بستن بازارچه‌های مرزی رفته و تمام بازارچه‌های مرزی ما هم‌اکنون باز است و تعطیلی چند ماهه این بازارچه‌ها ناشی از مسائل کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد از مرزهای کشور را دارد و بازارچه‌هایش برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: کرونا درصد بالایی از فعالیت‌ها در بازارچه‌ها را کاهش داد اما صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی هم اکنون به ۲۶۳ میلیون دلار رسیده و در سال ۹۹ افزایش بیشتری خواهد داشت.