نماینده سردشت و پیرانشهر گفت: اگر می‌خواهیم صف کولبر، متجاوز و قاچاقچی از یکدیگر جدا شود باید برای کسانی که کولبری می‌کنند امتیازات خاصی در نظر گرفته شود.

کمال حسین‌پور درباره بررسی وضعیت معیشتی کولبران که باتوجه به شرایط کشور و بسته شدن بازارچه‌های مرزی روزهای سختی را می‌گذارند، به خبرنگار ایلنا گفت: امروز نشستی برای ساماندهی کولبران با حضور استانداران، نمایندگانی از وزارت اقتصاد، صمت برگزار خواهد شد.

نماینده سردشت و پیرانشهر با اشاره به این‌که در گذشته کارت‌هایی برای مرزنشینان تعبیه شده بود که با آن‌ها بتوانند کار کنند اما متاسفانه این کارت‌ها عملاً برای‌شان هیچ کارآیی نداشت، عنوان کرد: حال قرار است این کارت‌ها ساماندهی شوند و تسهیلاتی به کولبران داده شود؛ مانند حق واردات کالاهای خاصی تا بتوانند گذران معیشت کنند.

وی با بیان این‌که نباید کار را در حد شعار انجام داد، اظهار داشت: بازارچه‌های مرزی فرصتی طلایی هستند که می‌توان از آنها برای اشتغال‌زایی، بهبود معیشت مردم و مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد که متاسفانه باید بگویم نه تنها تلاشی برای ساماندهی‌شان نشد، بلکه بسته هم شدند.

حسین‌پور درباره اقدامات صورت گرفته در مجلس برای ساماندهی وضعیت کولبران گفت: من و آقای محمودزاده نماینده مهاباد پیگیر وضعیت کولبران هستیم، تذکراتی هم به رئیس‌جمهور و وزیر کشور دادیم و جلساتی را هم با اعضای کمیسیون امنیت ملی در این خصوص برگزار کردیم.

وی ادامه داد: کولبری نتیجه نبود اشتغال پایدار است؛ کولبران قاچاقچی نیستند و جان خود را فدای تامین معیشت خانواده می‌کنند؛ همین چند روز پیش یک پسر بچه برای تأمین نوشت افزار مدرسه‌اش رفته کولبری، شما را به خدا قسم این بچه گناه ندارد؟

نماینده سردشت و پیرانشهر ادامه داد: طی چند روز اخیر ۴ کولبر را کشتند که بچه‌های‌شان یتیم شدند و با پیراهن مشکی راهی مدرسه شدند و متاسفانه هر روز این اتفاقات تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه هنگ مرزی می‌گوید افرادی که کشته شدند متجاوز بودند، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم صف کولبر، متجاوز و قاچاقچی از یکدیگر جدا شود، باید برای کسانی که کولبری می‌کنند امتیازات خاصی در نظر گرفته شود.

حسین پور گفت: می‌شود معابر رسمی و مرزی را مشخص کرد که کولبران از آن‌ها استفاده کنند و یا کارت‌هایی را برای مرزنشینان صادر کرد که فعالیت‌شان تحت کنترل باشد؛ کار بسیاری می‌توان انجام داد که جان مردم برای معیشت به خطر نیفتد.