وزیر امور خارجه گفت: توافق روز گذشته بین ابوظبی و رژیم صهیونیستی دردناک و به مثابه خنجری از پشت بر لبنان و دیگر کشورهای منطقه است.

محمدجواد ظریف که به منظور اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان به این کشور سفر کرده بود، دیروز در محل وزارت امور خارجه لبنان با شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان دیدار کرد.

ظریف در این دیدار با ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جانباختگان حادثه تلخ انفجار در بندر بیروت و همچنین درخواست سلامتی برای مجروحین، آمادگی کشورمان برای کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بندر بیروت در حوزه‌های مختلف و با توجه به توانمندی طرف‌های ایرانی، خصوصاً در حوزه‌های مربوط به تأمین برق، ساخت و ساز، دارو و درمان را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه سیاسی لبنان ضرورت کمک به بازسازی این کشور بدون شرط‌گذاری را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین توافق روز گذشته بین ابوظبی و رژیم صهیونیستی را دردناک و به مثابه خنجری از پشت بر لبنان و دیگر کشورهای منطقه دانست.

وی که در سالروز پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه به این کشور سفر کرده بود، با اشاره به انفجار مهیب در لبنان و مشکلات داخلی آن، گفت: لبنان همانگونه که بر دشمن صهیونیستی پیروز شد از این بحران نیز پیروزمندانه خارج خواهد شد.

کسانی که ثبات لبنان را نمی‌خواهند،

از انفجار بیروت بهره می‌برند

وی تاکید کرد: هیچ یک از طرف‌های خارجی نباید از مشکلات لبنان سوء استفاده کنند و دیکته‌های خود را بر این کشور تحمیل کنند. شربل وهبه نیز در این دیدار از اعلام همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان در لحظات اولیه پس از انفجار قدردانی کرد و در خصوص نیازهای فوری لبنان در شرایط حاضر با ظریف به تبادل نظر پرداخت.

ظریف در سفر خود با حسان دیاب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز دیدار کرد. بنا بر اعلام شبکه المیادین ظریف در این دیدار تاکید کرد: کسانی که از انفجار بندرگاه بیروت سوء استفاده می کنند همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.

حسان دیاب نیز در این دیدار ضمن تشکر از اعلام آمادگی کشورمان، نیازهای ضروری به ویژه در حوزه‌های درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی شهر بیروت را تشریح کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز همچنین با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار کرد.

گفتنی است، ۱۴ مردادماه در بندر بیروت انفجار مهیبی رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقه اشرفیه را تخریب کرد. شدت انفجار (معادل ۱٫۲ کیلوتن تی‌ان‌تی) به حدی بود که به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ محسوب می‌شود و صدای آن در جزیره قبرس در فاصله ۲۵۰ کیلومتری هم شنیده شد.

علت انفجار ذخیره ۲ هزار و ۷۵۰ تن آمونیوم نیترات بود که به مدت ۶ سال در گمرک بندر بیروت نگهداری شده بود.