فرشاد گلزاری

چند روز پیش (جمعه 3 مرداد) منابع محلی در شهرک الحضر واقع در شمال قنیطرة سوریه اعلام کردند ارتش این کشور یک پهپاد جاسوسی اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی کرد. بر اساس مستنداتی که پدافند هوایی سوریه منتشر کرد، سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه در همان روز یک پهپاد جاسوسی را ردگیری کردند و برای عقب زدن آن مجبور شدند از ضد هوایی 23 میلیمتری استفاده کنند. منابع سوری در همان‌ هنگام اعلام کردند که موفق شدند پهپاد مذکور را به سمت جولان اشغالی هدایت کنند اما چندی بعد اسرائیلی‌ها خبری را منتشر کردند که به نظر می‌رسد این خبر جرقة جدید تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. رسانه‌های اسرائیل در آن هنگام اعلام کردند که چندین گلوله از ضد هوایی سوری که قصد دور کردن پهپاد اسرائیل یا منهدم کردن آن را داشته است، در جولان به یک خودرو و یک منزل مسکونی اصابت کرده است. اینکه ادعای تل‌آویو در این مورد چقدر صحت دارد موضوعی دیگر است، شاید اصابت چند گلوله ضد هوایی در جولان برای ما مهم نباشد ولی این موضوع برای اسرائیلی‌ها بسیار اهمیت دارد. شامگاه همان‌روز (جمعه) بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی پایگاه‌های ارتش سوریه در جنوب این کشور را هدف گرفتند و این حمله دقیقاً در پاسخ به اقدام پدافند سوریه بود که منجر به شلیک ضدهوایی‌ها شد. سخنگوی ارتش اسرائیل همان‌ روز با اعلام اینکه این حمله در پاسخ به اقدام ارتش سوریه صورت گرفت، مدعی شد در این حملات شماری از پایگاه‌های دیده‌بانی - اطلاعاتی ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفت. تا به اینجای کار شاید اتفاق خاصی رخ نداده باشد، اما اوضاع زمانی به هم ریخت که رسانه‌های دمشق تعداد تلفات انسانی را اعلام کردند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ضمن تایید این حمله اعلام کرد بالگردهای اسرائیلی سه پاسگاه را در منطقه قنیطره (واقع در جنوب غربی سوریه) با موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک هدف قرار داده و باعث مصدوم شدن دو تن و آتش‌سوزی در این منطقه شدند. نکته مهمتر که پس از این اخبار منتشر شد این بود که یکی از نیروهای حزب‌الله لبنان در حملات ارتش اسرائیل کشته شده است و همین موضوع باعث شد تا ورق برگردد. زمانی که این خبر تایید شد، شیخ نعیم قاسم (معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان) صریحا اعلام کرد که حزب‌الله لبنان در مقابل حمله هوایی اسرائیل انتقام دردناکی از این رژیم خواهد گرفت.

نتانیاهو برای فرار از فشارهای موجود، مجدداً بحث انتخابات چهارم اسرائیل را مطرح خواهد کرد و از سوی دیگر تماس‌های خود با کشورهای عربی را تا جایی افزایش می‌دهد تا مانع از ادامه عملیات‌های حزب‌الله شود

این سخنان از سوی برخی مقامات اسرائیل جدی گرفته نشد، اما برخی دیگر از مقامات اسرائیل از واکنش حزب‌الله نه تنها نگران بودند بلکه درصدد برآمدند تا پاسخ قاطعی به حزب‌الله لبنان دهند. به عنوان مثال بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد هر عملیاتی که از خاک لبنان و سوریه علیه سرزمین‌های اشغالی اجرایی شود پاسخ سختی به دنبال خواهد داشت. گانتس در تهدیدهای خود صریحا اعلام کرد که لبنان و سوریه مسئولیت هرگونه عملیاتی که از خاکشان آغاز شود را برعهده خواهند داشت.

در دور جدید تبادل آتش، به نظر می‌رسد پروژه حزب‌الله بر خلاف اسرائیلی‌ها، کشتن نظامی‌ها نبوده است؛ بلکه قصد داشتند تا سربازان اسرائیلی را با استفاده از عملیات نفوذ و فریب، گیج کنند و سپس با تزریق استهلاک روانی و روحی به آنها درنهایت تعدادی از سربازان را به اسارت بگیرند

استهلاک، راهبرد حزب‌الله علیه سربازان اسرائیل!

رد و بدل شدن پیام‌ها و تهدیدها میان دو طرف امری عادی طی سه تا چهار دهه گذشته بوده است، اما مساله اینجاست که ترس اسرائیلی‌ها از این بود که نمی‌دانستند تلافی کردن حزب‌الله در چه ابعاد و چه زمانی و در کدام جغرافیا خواهد بود. از این منظر بر اساس آنچه که ارتش اسرائیل اعلام کرد، تمام واحدهای این ارتش به حالت آماده‌باش درآمدند و منتظر بودند که بتوانند با حملات احتمالی حزب‌الله مقابله کنند. در این میان مرزهای جنوبی لبنان به دلیل همجوار بودن با شمال فلسطین اشغالی و تجمیع طیف زیادی از جمعیت آنها در این منطقه، از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس تلاقی دو منطقه یا مرز مذکور اهمیت زیادی برای رژیم صهیونیستی دارد. اسرائیل معتقد است که عموم درگیری‌ها از این منطقه شروع می‌شود و به همین دلیل نگاه ویژه‌ای به آنجا دارد ولی مساله زمانی پیچیده شد که بر اساس داده‌های موجود، عملیات هک از سوی حزب‌الله لبنان علیه سامانه‌های مخابراتی و الکترونیکی اسرائیلی‌ها در منطقه انجام شد و همین موضوع به قطع ارتباط میان تل‌آویو و سربازان اسرائیلی انجامید. در اینجا بود که ترس بر نیروهای اسرائیلی غلبه می‌کند و به دلیل قطع خطوط ارتباطی با مراکز فرماندهی خود، با روشن کردن منور اقدام به اعلام موجودیت و حیات خود می‌کنند؛ کمی بعد تیراندازی‌های غیر هدفمند از سوی سربازان ارتش اسرائیل شروع شد، اما در نهایت گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این تیراندازی‌ها نه تنها بی‌اثر بوده بلکه چندین نفر از سربازان ارتش اسرائیل توسط حزب‌الله لبنان اسیر شده‌اند! به نظر می‌رسد پروژه حزب‌الله بر خلاف اسرائیلی‌ها، کشتن نظامی‌ها نبوده است؛ بلکه آنها با انجام عملیات مرکب در وهله اول قصد داشتند تا سربازان اسرائیلی را با استفاده از عملیات نفوذ و فریب، گیج کنند و سپس با تزریق استهلاک روانی و روحی به آنها در نهایت تعدادی از آنها را به اسارت بگیرند. طبیعی است که این موضوع برای ارتش اسرائیل به شدت غیرقابل تحمل و باور است. به همین دلیل است که ما شاهدیم طی روزهای اخیر حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی در ارتفاعات کفرشوبا و مزارع اشغالی شبعای لبنان با شدت بالا ادامه دارد. مساله مهم این است که اسارت نیروهای ارتش اسرائیل به نوعی نشان می‌دهد که حزب‌الله بر اساس آنچه که اعلام کرده بود، از ارتش اسرائیل انتقام گرفت و همین موضوع باعث شد تا آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اسرائیل خانه ما با طعنه به نتانیاهو بگوید: «نصرالله ثابت کرد که حرفش، حرف است»! این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بسیاری معتقدند ادامه این روند به دلیل نارضایتی‌های داخلی لبنان و همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه بیروت می‌تواند اوضاع این کشور را وخیم کند، اما نکته اینجاست که اسرائیل هم دقیقاً چنین وضعیتی را دارد. حدود سه هفته است که مردم در مقابل اقامتگاه نتانیاهو دست به تظاهرات زدند و خواستار استعفای وی از نخست وزیری هستند. به همین جهت تنش با حزب‌الله لبنان آ‌ن هم در شرایط فعلی باعث می‌شود که نتانیاهو زیر فشارهای داخلی و خارجی قرار بگیرد و به همین دلیل عملکرد حزب‌الله لبنان می‌تواند هزینه‌های داخلی نخست وزیر اسرائیل را افزایش دهد. لذا احتمال دارد که عملیات گسترد‌ه‌تری رخ دهد اما به دلیل فضای ملتهب داخل اسرائیل و همچنین منطقه ممکن است نتانیاهو برای فرار از فشارهای موجود، مجدداً بحث انتخابات چهارم اسرائیل را مطرح کند و از سوی دیگر تماس‌های خود با کشورهای عربی را تا جایی افزایش دهد تا مانع از ادامه عملیات‌های حزب‌الله شود.