رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید مراسم محرم با جمعیت کمتر برگزار شود؛ ما عدد را کم می‌کنیم اما اصل عزاداری را باید انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی  صبح یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم گفت: ‌باید اعتدال در دستورکار ما باشد اگر بگوییم ماه محرم عزاداری نباشد نادرست است و مردم را دلگیر می‌کند و اضطراب و افسردگی برای مردم ایجاد می کند. امسال باید دقیقاً سلامت و سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم؛ این کار شدنی است و دستورالعمل‌های لازم صادر شده است‌.

وی تصریح کرد: ممکن است امسال روزها و ساعات عزاداری کمتر باشد و پذیرایی از عزاداران ممنوع شود.

روحانی ادامه داد: این روزها دو طرف را می بینیم؛ یک مرتبه عده‌ای نامه می نویسند و اظهار نظر می کنند که چرا محدودیت‌ها را زیاد می کنید و ماه محرم و ماه عزاداری است و از طرف دیگر عده ای نامه می نویسند و می‌گویند امسال حج که واجب بود، برگزار نشد و محرم که مستحبی است هم نباید مراسمی برگزار شود.

عده‌ای هم می‌گفتند که مغازه ها نباید باز شوند و مردم از خانه‌های خود نباید خارج شوند؛ این کارها شاید برای مدتی لازم بود اما ما نه می‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را بطور کامل تعطیل کنیم و نه می‌توانیم مانند گذشته این فعالیت ها را برگزار کنیم. باید حد وسطی را انتخاب کنیم و آن مسیر را طی کنیم.

وی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: زمانی مراعات مردم ۷۷ درصد بود و در سایه آن شاهد کاهش فوتی ها به تعداد ۲ رقمی بودیم، اما این مراعات به ۱۷ درصد رسید و مردم فکر کردند دوران بیماری پایان یافته و دو مرتبه دچار یک موج شدیم.

روحانی با تاکید بر اینکه کسی فکر نکند کرونا به زودی خواهد رفت، گفت: این ویروس همچنان وجود دارد و باید برنامه‌ریزی متناسب با این ویروس کنیم؛ همه می‌دانیم رعایت یکسری پروتکل‌ها سخت است، اما چاره ای جز رعایت  آنها نداریم.

روحانی تاکید کرد: همه مردم باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و زمانی که نتیجه‌ تست آنها مثبت اعلام می‌شود، دوران قرنطینه خود را رعایت کنند و اگر رعایت نکردند در دستورالعمل‌های مجازاتی که وزارت کشور هفته آینده اعلام می کند لحاظ شود. وی گفت: مردم ما عمدتا با روش‌هایی اقناعی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند نیازی به اعمال مجازات نبوده اما افرادی هستند که رعایت نمی‌کنند و باید با تنبیه آنها از تخلف در این زمینه جلوگیری کنیم، لذا اعمال قانون بسیار مهم است و باید مورد نظر قرار دهیم و ان شاءالله جلسه شنبه آینده این مجازات‌ها برای ۳ بخش اصناف، ادارت و بخش عمومی جامعه تبیین

و ابلاغ می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سبک زندگی تغییر کرده است اظهار کرد: باید بپذیریم که از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا درآمد و به ما گفت که سبک زندگی اجتماعی شما باید تا اطلاع ثانوی تغییر یابد؛ هر کسی این زنگ را نشنیده، ضرر کرده است.

نمی شود در این ایام مهمانی برگزار کنیم و مشاهده می کنیم که در برخی کشورهای مجازات‌های سنگینی برای برگزار کنندگان مهمانی ها در نظر گرفته شده است. همچنین باید ترددهای غیر ضرور را کم کنیم و بدانیم در شرایطی ویژه هستم و اگر زمانی سفری ضرورت دارد، باید آن را کوتاه کنیم و همه دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم.

روحانی ادامه داد: برای سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید فکر جداگانه ای کنیم و از آنها مراقبت کنیم تا گرفتار این بیماری نشوند.

وی با بیان اینکه نظام دیجیتال باید در کشور توسعه فزاینده و روزافزون پیدا کند، خاطر نشان کرد: امروز وضعیت کشور خوب است اما به نظر من با توجه به این بیماری به نسبت وضعیت کند است؛ باید همه کارهای ما از طریق سیستم دیجیتال انجام شود و از مراجعات کم کنیم. اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر است اما مسئول اداری ارباب رجوع را مجبور به حضور می کند باید برای مدتی انفصال از خدمت شود. در این زمینه موارد مشخصی بوده که تذکر دادم که کار ساده‌ای که می‌شده از طریق فضای مجازی انجام شود، فرد را به مرکز کشاندند و او را ۴روز در سفر نگه داشتند و اتفاقا او در این مدت به کرونا مبتلا شده است.