نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه تجاوز یا تهدیدی از سوی عراق یا اراضی این کشور علیه ایران انجام شود.

مصطفی الکاظمی، روز گذشته وارد ایران شد و در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد از سوی رضا اردکانیان، وزیر نیرو مورد استقبال قرار گرفت. این سفر، نخستین سفر خارجی مصطفی الکاظمی از زمان تصدی نخست وزیری عراق در اردیبهشت گذشته است.

او قرار بود یک روز قبل‌تر عازم عربستان شود و بعد به ایران بیاید که به دلیل بیماری و در بیمارستان بستری شدن پادشاه عربستان، سفر وی لغو شد. وزیران امور خارجه، نفت، برق، دارایی، دفاع، بهداشت و مشاور امنیتی ملی عراق الکاظمی را در این سفر همراهی می‌کردند.

حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با الکاظمی، از اراده دو دولت ایران و عراق برای ارتقای روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت: دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقات دو طرف در اسفند ماه ۹۷ را اجرایی کنند

روز گذشته پس از پایان مراسم استقبال رسمی، الکاظمی و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بلافاصله وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند.

پس از برگزاری ملاقات خصوص روحانی و الکاظمی، مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول ‌رئیس‌جمهوری و مصطفی الکاظمی برگزار شد.

حمایت از ایران را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد

مصطفی الکاظمی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تشکر از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای دعوت سفر به تهران گفت: هدف از این سفر تقویت روابط تاریخی میان دو کشور است.

وی افزود: امروز با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخشی از آن به دلیل شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت است در چنین شرایطی نیازمند هماهنگی بین دو کشور هستیم به نحوی که تامین کننده منافع ایران و عراق باشیم به ویژه این که روابط بین ایران و عراق صرفاً ناشی از موقعیت جغرافیایی دو کشور و دارا بودن ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک نیست، بلکه ایران و عراق رابطه تاریخی فرهنگی و دینی بسیار عمیقی با یکدیگر دارند.

الکاظمی خاطرنشان کرد: خدمت برادرانم در‌جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنم که ملت عراق دوست‌دار و مشتاق روابط ممتاز با‌جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دو کشور است. ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم و‌جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در این را در کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد؛ به همین دلیل نیز عراق در کنار ایران ایستاد تا به این کشور برای گذر از چالش‌های اقتصادی‌اش کمک کند و در این راستا عراق تبدیل به بازار بزرگی برای تجارت و صادرات ایران شده است.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: ما در عراق دفاع و حمایت از ایران را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد، اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه تجاوز یا تهدیدی از سوی عراق یا اراضی این کشور علیه ایران انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات گفت‌وگوی خصوصی خود با رئیس‌جمهوری ایران خاطر نشان کرد: در جلسه امروز درباره اجرایی کردن توافقات بین دو کشور از جمله اتصال راه آهن خرمشهر به بصره گفت‌وگو کردیم و بسیار امیدوار هستیم که این توافقات به زودی عملیاتی شود و شاهد دستاوردهایی باشیم که به نفع دو ملت است.

ارتقای روابط تجاری به ۲۰ میلیارد دلار

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز پس از این جلسات در کنفرانس خبری مشترک با الکاظمی، از اراده دو دولت ایران و عراق برای ارتقای روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت: دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقات دو طرف در اسفند ماه ۹۷ را اجرایی کنند.

‌رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به همکاری‌های امنیتی دو کشور خاطرنشان کرد: ما مثل‌ سال‌های پیش که در کنار دولت و ملت عراق و ارتش عراق روبه‌روی داعش ایستادیم و  مبارزه کردیم، همچنان آمادگی داریم در کنار ملت عراق برای ثبات و امنیت عراق و منطقه تلاش کنیم.

روحانی اضافه کرد: لازم می‌دانم از دو قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی سپهبد سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس به بزرگی یاد کنم که جزو سردارانی بودند که طی سالهای گذشته برای امنیت عراق تلاش کردند.

وی با اشاره به دیگر موضوعات رایزنی خود با نخست‌وزیر عراق گفت: در گفت و گوی امروز در خصوص مسائل منطقه، ثبات منطقه و نقشی که عراق می‌تواند در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند عربی ایفا کند، مورد تبادل نظر و تاکید قرار گرفت.

بازتاب گسترده سفر الکاظمی در رسانه‌های عربی

الکاظمی در سفر یکروزه خود به ایران دیدارهای متعدد دیگری نیز داشت که مهمترین آنها دیدار با مقام معظم رهبری بود. سفر او با این مختصات مورد توجه رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌های عرب منطقه قرار گرفت.

روزنامه فرامنطقه‌ای ایلاف با روتیتر اولین دیدار رهبر ایران با مسئول خارجی پس از کرونا، نوشت: الکاظمی به منظور ایجاد تعادل در روابط منطقه‌ای خود به تهران سفر کرد.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: ما در عراق دفاع و حمایت از ایران را سرلوحه کار خود قرار خواهیم داد، اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه تجاوز یا تهدیدی از سوی عراق یا اراضی این کشور علیه ایران انجام شود

این روزنامه که در لندن چاپ می‌شود نوشت: نخست‌وزیر عراق در اولین سفر خارجی خود پس از تصدی این منصب به ایران سفر کرد تا در روابط منطقه‌ای کشور خود تعادل ایجاد کند و در رابطه با همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و تجاری بحث و رایزنی کند.

شبکه العربیه تحت عنوان «الکاظمی در تهران و تاکید بر مقابله با احیای فرقه‌گرایی»، سفر نخست وزیر عراق به ایران را پوشش داد.

این شبکه سعودی همچنین با اشاره به سفر دور روز پیش ظریف به بغداد نوشت: قرار بود اولین سفر خارجی الکاظمی به عربستان باشد اما وزارت خارجه عربستان دیروز دوشنبه اعلام کرد که سفر نخست وزیر عراق به ریاض تا زمان ترخیص ملک سلمان از بیمارستان به تعویق افتاد.

فرانس 24 عربی نیز نوشت: نخست وزیر عراق امروز در سفری رسمی و در اولین سفر خارجی خود پس از تصدی این منصب وارد تهران شد و قرار است با مقامات ارشد ایران دیدار و رایزنی کند. الکاظمی قرار بود در اولین سفر خود به عربستان برود اما پس از اینکه ملک سلمان راهی بیمارستان شد این سفر به تاخیر افتاد. بر اساس این گزارش، دیگر رسانه‌های عربی و عراقی مانند رأُس الیوم، المیادین، المعلومه، الدجله، الاخباریه، بغدادالیوم، الوطن المصری، رووداو عربی، شفق نیوز و ... سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران را بازتاب دادند.