رئیس‌جمهور گفت: راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود، اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد. حتی امروز رسانه‌های معاند خارجی هم دیگر نمی‌توانند چنین چیزی بگویند چون این کار غیرمنطقی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی بیان داشت: درخصوص بیماری کرونا دو اشتباه ممکن است وجود داشته باشد، نخست اینکه بیماری عادی‌سازی شود و اشتباه دیگر کروناهراسی، هر دوی این‌ها خطرناک است. اگر مردم فکر کنند که کرونا عادی است و از آن عبور کرده‌ایم، خطرناک است و همچنین اگر اضطراب و استرس ایجاد کنیم و فعالیت‌های ضروری اجتماعی و اقتصادی دچار مشکل شود هم نادرست است و مورد نظر نخواهد بود. همه ما می‌دانیم که در این بیماری تمام کشور‌ها بدون استثنا بعد از یک مدتی دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: این بیماری ممکن است که بلندمدت با ما باشد، الان ۵ ماه از شیوع آن گذشته و شاید تا پایان سال هم ادامه داشته باشد، لذا باید فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر نیازها توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: راه دوم وجود ندارد همه باید تلاش و کار کنند و در چارچوب مقررات قانونی خودشان باید اصول بهداشتی را مدنظر قرار دهند. تجمعات به طور کلی در شرایط امروز غیرقابل قبول است، تجمعات به عنوان عزا، عروسی، مهمانی و حتی سمینار و جشنواره و هرچه که هست، مضر است. اکنون نه زمان جشنواره است و نه زمان سمینار است. حتی نسبت به کنکور هم اگر وزارت بهداشت اشکال داشته باشد، حتماً یک چارچوبی تمهید می‌کنیم که مشکلی نباشد.

وی افزود: فعالیت‌های اجتماعی باید تا حد ضرورت محدود شود، این اکنون در تمام کشورها وجود دارد، مثلاً یک کشور اعلام کرده که در هر تجمعی ۲۰ نفر حضور داشته باشد، یا برخی کشورها تجمعات را محدود به ۱۰ کرده‌اند، لذا ما نمی‌توانیم بگوییم که در یک مراسم ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در فضای سرپوشیده با تهویه نامناسب و زمان طولانی حضور داشته باشند. رئیس‌جمهور گفت: در اروپا فردی که می‌خواهد از رستوران استفاده کند، باید از قبل میزش را رزرو کرده باشد. در این حد احتیاط در اروپا صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: گشایش‌ها باید با رعایت تمامی دستورالعمل‌های وزارت بهداشت فراهم شود. اگر چنین نشود، کاری نمی‌شود کرد.

رئیس دولت خاطرنشان کرد: حتی در مقررات کشورهای خارجی هم آمده است که بازگشایی سالن‌های آرایش بدون رزرو قبلی ممنوع است، این اقدام باید در ادارات و بانک‌ها هم اجرایی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در چارچوب پیش رفت، تصریح کرد: پاساژها و مراکز شلوغ باید براساس پروتکل کار انجام دهند.  باید در سراسر کشور مراسم و اجتماع‌ها چه عزا چه عروسی چه مهمانی را ممنوع کنیم. روحانی با اشاره به فاصله‌گذاری اجتماعی گفت نمی‌توان مثل سابق در فاصله‌های کم چه با ماسک و چه بی‌ماسک در کنار هم باشیم. وی ادامه داد: امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم تا این دوران را کوتاه کنیم و باز به شرایط بهتر برای زندگی مردم بازگردیم.

رئیس‌جمهور افزود: در این شرایط، از همه فعالان بخش اقتصادی، دستگاه اجرایی، نیروهای مسلح و قوای دیگر تشکر می‌کنم زیرا کار بزرگی انجام شده است.

هیچکس نباید بیماری را  از دیگران پنهان کند

وی ادامه داد: نکته دیگری که در اینجا باید اشاره کنم مساله پنهان کردن بیماری است، هیچکس نباید بیماری را از دیگران پنهان کند، همه افراد باید بدانند که این بیماری اگر مثبت شد باید به خانواده، فرزند، پدر و مادر و همکاران بگویند و نباید آن را مخفی کنیم و یا از اعلام آن نباید خجالت بکشیم. بیماری و مریضی که جای حیا و کم‌رویی نیست. همچنین در محل کار هم باید بگوید و مرخصی بگیرد و سر کار نرود.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: نکته دیگر این است که آزمایشگاه‌ها وقتی تست کرونای فردی مثبت بود باید آن را اعلام کنند، این مساله از ۱۲ فروردین در این ستاد مصوب شد که تست مثبت را آزمایشگاه باید به خانواده و محل کار بگوید و چندین نوبت من در جلسات متعدد تکرار کردم اما همچنان می‌بینیم که آزمایشگاه می‌گوید مطابق روال قبل انجام می‌دهیم، من خواهش می‌کنم در این زمینه‌ها مصوبات ما به طور دقیق اجرا شود.

دستورالعمل‌های ستاد کرونا، مقرراتِ لازم‌الاجراست

رئیس‌جمهور، همچنین گزارش وزیر بهداشت از تغییر وضعیت شیوع کرونا در برخی شهرستان‌ها از حالت «هشدار» و «قرمز» به وضعیت «زرد» یا «سفید» را امیدوارکننده خواند و تاکید کرد که «این گزارش نشان‌دهنده نقش بسیار مهم مردم در روند مقابله با بیماری کرونا به دلیل رعایت دستورالعمل‌ها و جدی گرفتن هشدارها از سوی آنان است و بی‌تردید این مقابله و مبارزه بدون همراهی مردم به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.»

روحانی اظهار کرد: بی‌تردید صرفا با طراحی و تعیین دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت و مراقبت‌های دستگاه‌های مسئول نمی‌توان با بیماری کرونا مبارزه کرد و لازمه کارآمدی این مبارزه، مراقبت و نظارت‌های همه‌جانبه، هوشمند و دقیق هم از سوی دستگاه‌های مرتبط و هم از سوی خود مردم است.

رئیس‌جمهور همچنین با ابراز تاسف از تداوم وضعیت قرمز در برخی نقاط و شهرستان‌های کشور یا احتمال تبدیل وضعیت هشدار به قرمز در برخی دیگر از شهرستان‌ها گفت: مردم بویژه در این شهرستان‌ها باید با شدت و حساسیت بیشتری دستورالعمل‌های پزشکی را مراعات کنند.