معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی با بیان اینکه در همه عرصه‌های بین‌المللی و سیاسی هماهنگی و هم‌فکری با طرف‌های چینی داریم، گفت: برای گسترش روابط با چین از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم زیرا نه آنها چشم طمع به ما دارند و نه ما به آنها و روابطمان افتخارآمیز و بردـبرد است.

غلامرضا انصاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: نگاه راهبردی به شرق نشان دهنده آینده نگری به تحولات بین‌المللی است.

انصاری درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین، اظهار کرد: برخی حرف‌ها مانند واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها در قالب این سند بسیار مسخره است زیرا اکنون در دنیا هیچ کس با جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری سرزمینش صحبتی نمی‌کند.

معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: پیش از انقلاب اسلامی روابط کشورها با پیشران ایدولوژیک، نظامی یا امنیتی بود اما روابط با چین از گذشته دور روابط عمیق اقتصادی بوده است.

انصاری گفت: اکنون در روابط اقتصادی دو کشور چرخه تولید وجود دارد و چین تنها کشوری است که به طور رسمی از ما نفت می خرد .

وی اضافه کرد: سیاست آمریکا و انگلیس و در کل انگلوساکسون ها تمرکز بر فشار بر ایران برای جلوگیری از رابطه ما باچین و روسیه است.

وی ادامه داد: همکاری‌های ایران و چین بسیار برجسته است و روسیه و چین در مسائل هسته‌ای از ما حمایت خوبی کرده‌اند.

وی گفت: در زمان کرونا نیز ابتدا کمک‌های ایران به چین و سپس چین به ایران چشمگیر بود و چینی ها 50 محموله به ایران در این زمینه کمک کردند. انصاری افزود: برای پیشبرد روابط ایران و چین مصمم هستیم.

معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: کمربند راهی که چینی‌ها سال پیش آن را مطرح کردند و فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند یادآور جاده ابریشم سابق و نشان دهند موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران است.

وی اضافه کرد: امروز دیگر غرب محور تصمیم‌گیری‌های جهان نیست و چین در عرصه بین‌المللی بروز و ظهور غیر قابل‌انکاری دارد.

انصاری افزود: ایران نخستین سال اقتصاد بدون نفت را آغاز کرده که از نظر تاریخی نقطه مهمی است و مردم ایران در این زمان کشوری را که به طور رسمی از ایران نفت می‌خرد فراموش نمی‌کند و مورد تقدیر ملت ایران است.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ارزیابی ما از روابط با چین رابطه سازنده و در همه حوزه‌هاست و فقط محدود به نفت و انرژی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در دوران پساکرونا روابط ایران چین به ویژه در زمینه گردشگری بسیار گسترش می یابد افزایش می‌یابد، گفت: شش بار روسای‌جمهور و هشت بار دیدار وزرای امور خارجه و دیدارهای موفق روسای مجلس و قوه قضائیه دو کشور نشان‌دهنده اراده مقامات ایران و چین برای گسترش روابط است.