سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

به گزارش نور نیوز، کیوان خسروی افزود: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.

به گفته وی،‌ کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه از اولین ساعات وقوع این رخداد در سایت نطنز حاضر شدند و بررسی دلایل حادثه را آغاز کردند. فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است.

خسروی گفت: خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز  محدود بوده است.

خسروی تاکید کرد که در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

تلفات جانی نداشته‌ایم و آلودگی هسته‌ای منتفی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بامداد روز پنج شنبه به‌ دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.

بهروز کمالوندی افزود: این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

کمالوندی با تأکید بر اینکه این سایت فاقد مواد هسته‌ای و آلودگی بود، تصریح کرد: از  نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و  هم اکنون تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه  حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه هستند

به گفته کمالوندی،‌ سوله آسیب‌دیده در فضای باز و فاقد مواد هسته‌ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شایعات از سوی رسانه‌های معاند در ارتباط با مساله آلودگی مطرح شده است که به هیچ وجه صحت ندارد. تیم‌های کارشناسی در محل حضور دارند و در حال بررسی علت حادثه هستند.

در کار سایت  وقفه‌ای ایجاد نشده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه درحال ارزیابی خسارات مالی و مادی وارده به سایت هستیم،تصریح کرد: در کار خود سایت غنی سازی وقفه ای ایجاد نشده است و سایت به همان روند، کار خود را ادامه می‌دهد.

وی عصر پنجشنبه در گفت‌وگویی درخصوص بروز حادثه در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز تأکید کرد: در مجتمع شهید احمدی روشن نطنز روند عادی فعالیت‌های غنی‎سازی به دور از محل حادثه ادامه دارد.

کمالوندی یادآور شد: فعالیت‌های غنی‌سازی این مجتمع در زیرزمین انجام می‌شود، اما در محوطه باز هم تعداد زیادی سوله داریم که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و این سوله  از سوله‌های در حال تکمیل بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تولید مواد غنی سازی در این سایت مهم بدون وقفه ادامه دارد، یادآور شد: کارشناسان در حال بررسی هستند تا هم علت حادثه و هم ابعاد آن مشخص شود که میزان خسارت چقدر بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: به هر حال به این سوله خساراتی وارد شده و مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم دوباره آن را بازسازی کنیم اما چون کار اصلی ما در اینجا انجام نمی‌شود، هیچ تأثیری در غنی‌سازی ما نخواهد داشت و کندی هم در کار نداریم.

وی یادآور شد: برای اینکه ثابت شود این کار به نحو احسن انجام می‌شود، فکر می‌کنم آماری که خواهیم داد در گزارش‌های بعدی به لحاظ حجم مواد غنی‌شده‌سازی نشان خواهد داد که فعالیت‌های ما تغییر پیدا نکرده  و حتی در حال افزایش نیز هست.

کمالوندی افزود: تولید مواد غنی شده را از زمان کاهش تعهدات شروع کردیم و هم به لحاظ سطح غنی‌سازی و هم به لحاظ میزان تعهد نداریم و در زمان حاضر بالای ۳.۶۷ درصد تولید می کنیم که میزان آن نیز بالای ۳۰۰ کیلو هست.

موضوع حمله به سایت هسته‌ای نطنز بی اساس است

همچنین فرماندار نطنز در خصوص حادثه آتش سوزی در سایت هسته‌ای این شهر، گفت: گما‌زنی‌ها در مورد حمله به سایت نظنز کاملا بی‌اساس است. رمضانعلی فردوسی بادی با بیان اینکه سوله آتش گرفته در حال ساخت بوده و وسایل اسقاطی در آن وجود داشته است، گفت: جای هیچ نگرانی در خصوص احتمال آلودگی و نشت مواد رادیواکتیو در پی آتش‌سوزی در یک سوله سایت هسته‌ای وجود ندارد.

از حادثه گزارش‌شده در تاسیسات نطنز آگاهیم

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در توئیتی اعلام کرد که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حادثه در تاسیسات نطنز که سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز آن را تایید کرده، آگاه است.»

 به گزارش خبرگزاری رویترز، IAEA   همچنین در بیانیه‌ای به حادثه پیش آمده در یکی از سوله‌های در دست احداث مجتع غنی‌سازی نطنز واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های در مورد این حادثه مطلع است، اما انتظار نمی‌رود این حادثه تأثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی داشته باشد.

در این بیانیه آمده است: «ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم که این حادثه هیچ تأثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نخواهد داشت.»

مجتمع غنی سازی انرژی هسته‌ای نطنز (FEP) اصلی ترین سایت غنی سازی اورانیوم و یکی از چند تأسیسات هسته‌ای ایران است که تحت بازرسی و نظارت دیده‌بان انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد قرار دارد.

وزارت خارجه آمریکا: حادثه را دنبال می‌کنیم!

وزارت خارجه آمریکا نیز به آتش‌سوزی در یکی از سوله‌های تأسیسات نطنز واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به آتش‌سوزی در یکی از سوله‌های تأسیسات نطنز اعلام کرد که «گزارش‌های آتش‌سوزی در یک سایت هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنیم».

این وزارتخانه با تکرار برخی یاوه‌گویی‌ها اعلام کرد: «این حادثه یک یادآوری دیگر از این است که چطور ایران کماکان به اولویت دادن به برنامه هسته‌ای منحرف شده خود، به جای رفع نیازهای مردم ایران، ادامه می‌دهد».

بهره‌برداری سیاسی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از ماجرا

به گزارش ایلنا،‌ در پی بروز حادثه در سایت هسته‌ای نطنز  برخی اکانت‌های رسانه‌ای صهیونیستی بلافاصله این رخداد را به اقدامات خرابکارانه اسرائیل نسبت دادند.

در موضوع انفجار مخزن گاز در پارچین نیز همین رویه از سوی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی دنبال شد.

در مورد حادثه پارچین مسئولین مربوطه با انتشار ویدیوی کامل از محل فوق، توضیحات لازم را ارائه کردند و روشن شد که حادثه فوق هیچ ارتباطی با اقدامات خرابکارانه، سایبری و... نداشته است.

در مورد رخداد بامداد روز پنجشنبه در سایت نطنز هم همانطورکه در ابتدای مطلب عنوان شد، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد اما صرف‌نظر از ادعاهای مطرح شده از سوی منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی توجه به چند نکته در این خصوص ضروری است:

۱- برخی مقامات رسمی از جمله نخست‌وزیر و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه آمریکا، «برایان هوک» و برخی دیگر از مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی آنها بارها در مورد آمادگی و قصد خود برای ضربه زدن به تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران به صورت صریح اظهارنظر کرده‌اند.

۲- اقدام بی‌سابقه و غیرحقوقی اخیر آژانس که با فشار آمریکا و صحنه‌گردانی اروپا منجر به صدور قطعنامه از سوی شورای حکام شد نیز با رویکرد افزایش فشارهای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان پیگیری شده است.

۳- گزارش غیرحقوقی و جانبدارانه دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه اخیر شورای امنیت در مورد شیوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که واکنش‌های ایران به خروج آمریکا از برجام را زیر سوال برده بود و با اعتراض تند چین و روسیه مواجه شد به عنوان بردار فشار دیگری برای وادارسازی ایران به انصراف از حقوق طبیعی و قانونی خود قابل توجه است.

۴- قطعنامه پیشنهادی آمریکا با هدف دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تداوم تحریم تسلیحاتی ایران که مخالفت جدی روسیه وچین و اعتراض اعضای اروپایی شورای امنیت را به دنبال داشت حلقه دیگری از زنجیره فشارهای سیاسی تلقی می شود.

۵- تداوم تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا که در چارچوب راهبرد فشار حداکثری دنبال می‌شود در کنار بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات برجامی نیز بخش مهم دیگری از تلاش همه جانبه‌ای است که هدفی جز تضعیف بنیه اقتصادی، دفاعی و سیاسی ایران نداشته و تداعی‌کننده جنگ احزاب برای شکستن اراده و مقاومت مردم ایران در برابر زورگویی، زیاده‌خواهی و باج‌گیری نظام سلطه است.