محبوبه ولی

 

«یک نفر دهان یوسی کوهن را ببندد»؛ این دعوای راه افتاده در تل‌آویو بر سر نطنز است؛ دعوا بر سر دوراهی قدرت‌نمایی و ملاحظه امنیتی است؛ دعوای گروهی که می‌خواهند به رخ بکشند که دستشان به درون تاسیسات هسته‌ای ایران رسیده و توانسته‌اند آن را منفجر کنند و گروهی که می‌خواهند دهان گروه اول را از ترس واکنش ایران ببندند.

 چند ماهی است که آتش‌سوزی‌های سریالی و انفجار پشت انفجار ایران را شوکه کرده است. ابعاد مشکوک این حوادث آن جایی خود را پررنگ‌تر کرد که دو مورد از این انفجارها در دو منطقه حساس موشکی و هسته‌ای ایران رخ داد.

شامگاه پنجم تیرماه یک انفجار در منطقه موشکی پارچین اتفاق افتاد و چند روز بعد در بامداد 12 تیر، انفجاری دیگر خسارتی هنگفت در تاسیسات غنی‌سازی نظنز به بار آورد.

معمایی با یک کلید اسرائیلی

آنطور که سایت نورنیوز دیروز نوشته، «مجموعه هسته‌ای نطنز در مساحتی با بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع، تاسیساتی زیرزمینی در عمق 7.6 متری زمین هم دارد که از حملات هوایی مصون است.» این سایت به نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داده که سوله مونتاژ، خرداد 97 بعد از بیانات رهبری مبنی بر لزوم آمادگی برای تولید 190 هزار سو اورانیوم غنی شده کلید خورد و یک ماه بعد هم به بهره‌برداری رسید.

سالن مذکور برای سانتریفیوژ‌های IR ۲ m ,IR ۴,IR ۶  که جزو سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران هستند، ایجاد شد و به‌دلیل کوتاهی سقف، سوله دیگری برای سانتریفیوژ‌های قدبلندتر ایران راه‌اندازی شد. در سالن مونتاژ ۶۰سانتریفیوژ می‌توانست نصب و تست‌های مختلف روی آن انجام شود، مهم‌ترین تست در این سالن تست سرعت بود که با ابزار‌های مدرن شدنی است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گرچه گفته که انفجار در این سوله خللی در فعالیت هسته‌ای سایز نطنز ایجاد نکرده اما ادامه داده که خسارت سنگینی به آن وارد شده است.

تفاوت این انفجار اما صرفا در محل آن نیست. انفجار در این بخش از نطنز نیز می‌توانست مانند سایر انفجارها و آتش‌سوزی‌های معمایی هفته‌های اخیر، سر به مهر بماند اما یک اسرائیلی، کلید این معما را لو داد.

ادعای کوهن و یوزها

ایدی کوهن، تحلیلگر اسرائیلی که طبق حساب کاربری‌اش بین سال‌های 2004 تا 2012 در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل فعالیت می‌کرد، همان شب حادثه در توئیتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت که «اسرائیل بزرگترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده است.»

همچنین پیش از انتشار نخستین خبر درباره حادثه نطنز، بیانیه‌ای در رسانه‌های خارجی منتشر شد منتسب به گروهی زیرزمینی با نام «یوزپلنگان وطن». گروه مذکور در بیانیه خود ادعا کرده بود: «ما مخالفانی هستیم که در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت داریم و سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز را به عنوان هدف عملیات خود برگزیدیم!»

از این گروه مجهول‌الهویه و ادعای آنها دیگر خبری نشد، اما ادعای کوهن با تغییراتی دوباره مطرح شد. روزنامه نیویورک تایمز از آن سوی دنیا، به نقل از یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد که این انفجار یک عملیات خرابکارانه بوده و عامل انفجار نیز یک وسیله منفجره بوده که داخل این تاسیسات نصب شده بود.

در این میان وزارت جنگ اسرائیل دو روز پیش خبر داد که صنایع هوافضای اسرائیل ماهواره شناسایی افق 16 را به فضا پرتاب کرده است. رادیو اسرائیل ماموریت این ماهواره را رصد سایت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد

محرمانه در ایران

رفته رفته زمزمه‌های دست داشتن اسرائیل در این حمله بالا گرفت. مقامات ایران به‌رغم اینکه اعلام می‌کردند علت انفجار در نطنز به دلایل امنیتی محرمانه است و فعلا اعلام نمی‌شود، اما گمانه‌زنی‌ها درباره دست داشتن اسرائیل را هم رد نمی‌کردند. رسانه‌ها اما با جدیت بیشتری این گمانه را دنبال کردند. سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی دیروز درباره آن نوشت: «به ‌نظر می‌رسد تشابه زیادی بین حادثه نطنز و ترور سردار سلیمانی قابل مشاهده است؛ یعنی ترکیبی از اطلاعات و پشتیبانی به همراه اقدام که با توجه به حجم تخریب احتمال عمدی بودن را تقویت می‌کند.»

کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم یک روز پس از این انفجار اعلام کرد: «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید مصطفی احمدی روشن در نطنز را به صورت دقیق مشخص کرده اما به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

تل‌آویو گرا می‌دهد

از آن سو مقامات اسرائیلی با یک بام و دو هوا، هم تلویحا مسئولیت این انفجار را پذیرفتند و هم از آن سر باز زدند. «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از این اتفاق گفت: «ما سیاست طولانی‌مدت را در دوره‌های مختلف داشته‌ایم تا به ایران اجازه ندهیم توانایی‌های هسته‌ای داشته باشد. رژیم (ایران) با چنین توانایی‌هایی تهدید موجودیتی علیه اسرائیل است و نمی‌توانیم اجازه دهیم در مرزهای شمالی ما خود را تثبیت کند. بنابراین ما اقداماتی را انجام می‌دهیم که بهتر است درباره آن‌ها صحبت نشود». پس از او اما بنی گانتس، وزیر امنیت اسرائیل پس از بالا گرفتن این اخبار طی سخنانی گفت که نباید تمام اتفاقات رخ داده در ایران را به اسرائیل ربط داد.

گرچه او سعی کرد این اتهام را از دوش اسرائیل بردارد، اما هرچه می‌گذرد، نشانه‌های دست داشتن رژیم صهیونیستی در آن انفجار و چه بسا دیگر انفجارهای رخ داده در ایران بیشتر می‌شود.

پرتاب ماهواره برای رصد ایران

در این میان وزارت جنگ اسرائیل دو روز پیش خبر داد که صنایع هوافضای اسرائیل ماهواره شناسایی افق 16 را در ساعت 4 بامداد روز دوشنبه به وقت محلی، به فضا پرتاب کرده است. رادیو اسرائیل ماموریت این ماهواره را رصد سایت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد.  

یکی از این نشانه‌ها نگرانی برخی مقامات اسرائیلی از افشای این اخبار است. همزمان که برخی از آنها برای قدرت‌نمایی اطلاعات مربوط به خرابکاریشان در ایران را به رسانه‌ها درز دادند، برخی دیگر نسبت به خطرات این قدرت‌نمایی هشدار می‌دهند.

دیروز آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و مسئول حزب «اسرائیل بیتنا» اعلام کرد یک مسئول عالیرتبه در دستگاه‌های امنیتی به صراحت گفته که «اسرائیل» مسئول حادثه پنجشنبه هفته گذشته در تأسیسات هسته‌ای نطنز بوده است.

گذشته از منازعات سیاسی قدرت و انتخابات در تل آویو، افشای دست داشتن اسرائیل در حوادثی که در ایران رخ می‌دهند، خطر امنیتی برای رژیم صهیونیستی دارد، چراکه اقدامات تلافی‌جویانه ایران را به دنبال خواهد داشت

قمار امنیتی برای پیروزی در انتخابات؟

ظاهرا پس لرزه‌های این داستان به موضوع انتخابات اسرائیل هم کشیده است. لیبرمن گفته که این مسئول عالیرتبه دستگاه اطلاعاتی، با این اقدام، تبلیغات خود برای ورود به انتخابات زودهنگام در حزب لیکود را آغاز کرده تا جایگزین نتانیاهو شود. مسئول حزب «اسرائیل بیتنا» بعد از این هشدار، از نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته که دهان این شخص را ببندد.  

حال روزنامه «تایمز» اسرائیل اعلام کرده که اشاره لیبرمن به «یوسی کوهن»، رئیس سرویس جاسوسی موساد است.

گذشته از منازعات سیاسی قدرت و انتخابات در تل‌آویو، افشای دست داشتن اسرائیل در حوادثی که در ایران رخ می‌دهند، خطر امنیتی برای رژیم صهیونیستی دارد چراکه اقدامات تلافی‌جویانه ایران را به دنبال خواهد داشت.

در پی همین احساس خطر، ابتدای هفته «عاموس یادلین»، رئیس اسبق اطلاعات ارتش اسرائیل در واکنش به همین اخبار گفت: «اگر ایران، اسرائیل را مقصر حوادث اخیر بداند، تل‌آویو باید به‌ صورت عملیاتی آماده پاسخ احتمالی تهران باشد که ممکن است به‌ صورت حمله سایبری، موشکی یا اقدام در دیگر کشورها انجام شود.»

او پس از تاکید بر لزوم آماده‌باش اسرائیل، ادامه داد: «آیا ایرانی‌ها به حادثه دانستن این اتفاقات ادامه می‌دهند یا مانند موارد اخیر، لحن خود را تغییر داده و کسانی را عامل آن خواهند دانست؟ این مسئله تأثیر زیادی بر پاسخ [ایران] خواهد داشت.»

تمام اینها در شرایطی است که تاکنون هیچ‌یک از مقامات ایرانی و اسرائیلی به طور رسمی دست داشتن اسرائیل در انفجار نطنز یا حوادث اخیر دیگر در ایران را تایید نکرده‌اند و شاید به دلایل امنیتی در روزهای آتی نیز آن را اعلام نکنند؛ اما ناظران بر این باورند که شواهد و قرائن حاکی از درستی این ادعاست. به ویژه آنکه پیشتر در دوم شهریور 1393 سپاه پاسداران از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیلی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داده بود.