رئیس‌جمهور گفت: ایران ضمن محکوم کردن هر گونه تحریم علیه ملت‌ها در جهان خصوصا سوریه تاکید می‌کند که به حمایت‌ها از دولت و ملت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. حسن روحانی عصر دیروز در نشست فوق‌العاده مجازی روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه(ایران، روسیه و ترکیه) اظهار کرد: معتقدم روند آستانه به عنوان تنها روند موفق در کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه دستاوردهای بسیار زیادی کسب کرده است که حفظ و توسعه آن وظیفه سه کشور دوست و همسایه به عنوان ضامن‌های این روند است.

وی بیان کرد: مایلم در آغاز بر اصول اساسی و تغییرناپذیر مشترکاتمان در موضوع سوریه یعنی لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی و توجه به حاکمیت ملی و استقلال سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آنان از طریق گفتگوهای سوری-سوری و بدون مداخله خارجی تأکید کنم.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع کمک به آوارگان داخلی و پناهجویان سوری برای بازگشت آنها به خانه خود، تصریح کرد: هرگونه مشروط نمودن کمک‌های انسانی به منظور تحقق اهداف سیاسی، این روند را مختل خواهد کرد. امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت.

روند آستانه عادی‌سازی شرایط در سوریه را تسهیل می‌کند

رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست مجازی با قدردانی از ایران بابت برگزاری این نشست به صورت مجازی، اظهار کرد: با ارزیابی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برای تداوم همکاری‌ها در سوریه موافقم.

ولادیمیر پوتین، با تاکید بر اینکه از طریق روند این نشست سه‌جانبه می‌توانیم گام‌های مهم‌تری در مسیر عادی‌سازی شرایط در سوریه برداریم، افزود: نشست‌های سه‌جانبه روند آستانه میزان خشونت در سوریه را کاهش داده است.

اولویت نخست ما حفظ وحدت سیاسی سوریه است

در این نشست همچنین رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما برای جلوگیری از تجزیه در سوریه دخالت کردیم.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: اولویت نخست ما، حفظ وحدت سیاسی سوریه و تمامیت ارضی آن کشور، تاسیس امنیت و آرامش در آن کشور و حل ماندگار مسایل است. اردوغان با اشاره به مداخله‌های نظامی ترکیه در سوریه مدعی شد: ترکیه برای مقابله با آرزوهای جدایی‌طلبی و ممانعت از انجام تراژدی انسانی در سوریه در صورت لزوم بطور عملی وارد میدان شده است.

 وی افزود: همکاری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، به عنوان کشورهای ضامن در تعیین آینده سوریه موثر خواهد بود و نشست امروز نیز می‌تواند گامی مهم در این راستا باشد.