سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که برای روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز که چندی پیش دستگیر شد، حکم اعدام صادر شده است.

غلامحسین اسماعیلی در بیست و هشتمین نشست خبری خود توضیح داد: از موارد اتهامی متعددی که روح‌الله زم داشت،  دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توام با هم از مصادیق افساد فی‌الارض دانسته و حکم اعدام صادر کرده است و درباره چند مورد اتهامی که افساد فی‌الارض نبود، مجازات حبس صادر شده که این حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی است و چنانچه از ناحیه ایشان فرجام‌خواهی شود پرونده به دیوان عالی ارسال می‌شود و نهایتا رأی دیوان عالی کشور است که سرنوشت این پرونده را مشخص می‌کند.

چرایی بازداشت سه عضو جمعیت امام علی(ع)

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره بازداشت سه عضو جمعیت امام علی(ع)، گفت: بازداشت این سه نفر ربطی به سازمان و تشکل مردم‌نهاد آن‌ها ندارد، آن‌ها در مظان اتهاماتی قرار گرفتند که مربوط به شخص آنها است.

وی تصریح کرد: در خصوص هر فردی اگر او متهم به اتهاماتی باشد و دلایلی هم وجود داشته باشد ما وظیفه ورود، رسیدگی و پیگیری داریم؛ اما بارها اعلام کردیم که در اکثر موارد فرد و شخص مورد پیگیری است نه شغل یا سازمان، مثلا در موردی می‌گویند برای یک دانشجو حکم صادر شد، در این مورد دانشجو بودن مدنظر ما نیست بلکه اتهام شخص است که مورد نظر است.

ابهام‌زدایی درباره مرگ قاضی منصوری، منوط به بررسی DNA است

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به اینکه آیا مرگ قاضی منصوری تایید شده است، اظهار کرد: ما قضاوتی نداریم. روایت پلیس بین‌الملل این است که فرد کشته شده و مستنداتی پلیس بین‌الملل فرستاده از جمله تصویر گذرنامه و جنازه‌ای که منتسب به ایشان است و حسب ظاهر خود فرد است ولی ما قاضی‌ هستیم و به ظاهر حکم نمی‌کنیم که قطعا نظر بدهیم.

اسماعیلی ادامه داد: باید DNA جسد بیاید و با بستگان انطباق داده شود، آن زمان ما اعلام می‌کنیم که او هست یا نه. خواست خانواده‌اش هم هست و ازطریق وزارت خارجه پیگیریم که در اسرع وقت انجام شود و جسد را بفرستند و مطالبه استرداد جسد کردیم.

۵ سال حبس فریبا عادلخواه قطعی شد

وی درباره پرونده فریبا عادلخواه گفت: دادگاه بدوی قبلا در مورد خانم فریبا عادلخواه رأی صادر کرده بود و ایشان تجدیدنظرخواهی کرده بود و پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفت. اخیرا دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی را تایید کرده و ایشان به لحاظ ارتکاب جرایم امنیتی که اجتماع و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور بوده به ۵ سال حبس و برای اتهام دیگر به یکسال و نیم حبس محکوم شد اما بر اساس ضوابط و مقررات، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس او با احتساب بازداشت ایام قبلی اجرا خواهد شد.

غلامحسین اسماعیلی: اخیرا دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی پرونده فریبا عادلخواه را تایید کرده و ایشان به لحاظ ارتکاب جرایم امنیتی که اجتماع و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور بوده به ۵ سال حبس محکوم شد

حکم اعدام برای سه معترض آبان؟

اسماعیلی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان آبان سال گذشته، گفت: طبق آخرین پیگیری‌ که من انجام دادم، هنوز پرونده‌ای که در این مورد باشد به دیوان عالی کشور ارسال نشده است، این حکم هنوز اعاده نشده و تاییدی مبنی بر رأی دیوان عالی کشور در این پرونده به دست ما نرسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: ما نسبت به کسانی که اعتراض کردند حتی آنهایی که در وهله اول بازداشت شدند هم این را لحاظ کردیم و در نتیجه اکثریت آن‌ها آزاد شده‌اند و مورد تعقیبات بعدی قرار نگرفتند. اما معدودی از افراد هستند که همانطور که مشاهده کردید و اطلاع دارید اغتشاش به پا کردند، اموال عمومی مانند پمپ بنزین، بانک و فروشگاه متعلق به شهرداری را آتش زدند، حتی پاساژ متعلق به مردم را آتش زدند، خب این‌ها که اعتراض نیست، حتی بالاتر از این موارد آدم کشتند.

حکم برائت کارگران آذرآب صادر شد

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت کارگران آذرآب نیز گفت: ما اعتراض کارگران را به رسمیت می‌شناسیم اما این اعتراض باید در چارچوب قانون باشد و توأم با اعمال مجرمانه نباشد. در برخی از موضوعات ما شاهد رفتارهایی بودیم که در مسیر اعتراضات و بیان مطالبات برخی از ‌موارد نظم عمومی کشور دچار خدشه شد اما سیاست دستگاه قضا در این خصوص سیاست ارفاقی است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: آنچه که این روزها به عنوان رأی صادره اعلام شده بود یک فضاسازی رسانه‌ای بود، چون این دادنامه قطعی نبود و مجازات‌ها تعلیق شده بود و تعدادی از کارگران گفتند ما رأی دادگاه را قبول داریم و عموم آنها اظهار پشیمانی کردند. بر همین اساس دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی رأی دادگاه بدوی را نقض کرده و حکم برائت صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت سه عضو جمعیت امام علی(ع)، گفت: بازداشت این سه نفر ربطی به سازمان و تشکل مردم‌نهاد آن‌ها ندارد، آن‌ها در مظان اتهاماتی قرار گرفتند که مربوط به شخص آنهاست

اقدام قوه قضائیه برای مصوبه تازه درباره اجاره‌بها

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه درباره مصوبه ستاد ملی کرونا ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره بها را شاهد هستیم، احتمالا برخی موجران آن را دور بزنند و اقدامات شما در این زمینه در  قوه چیست، گفت: ما بارها گفتیم که در شرایط فعلی ما نیازمند تصمیماتی برای تنظیم بازار و اعمال نظارت نهادهای مسئول هستیم و معتقدیم که با انجام وظایف نهادهای متولی می‌توان از افسارگسیختگی افزایش قیمت جلوگیری کرد.

وی درباره اینکه همکاران شما به موضوع گفته شده ورود کردند، گفت: بله ورود کردند.

نتایج یک نظرسنجی درباره قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده توسط دانشگاه تهران در دهه آخر خرداد ماه مشخص شد که مردم در اظهار نظر خودشان اعتمادشان به دستگاه قضا افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از مردم درباره زمان رسیدگی‌ها سوال کردیم که ۴۰ درصد مخاطبین گفته‌اند سرعت رسیدگی‌ها افزایش یافته؛ البته ۳۵ درصد هم می‌گویند مشابه سال‌های قبل بوده است. از مردم درباره تغییر برخورد قضات پرسیده شده است که ۳۷ درصد گفته‌اند تغییری نداشته است اما ۳۶ درصد گفته‌اند برخورد قضات بهتر از گذشته شده است و این برای ما یک ارزش محسوب می‌شود. از مردم پرسیده شده که آیا برخورد کارمندان تغییر کرده است؟ ۳۹ درصد گفته‌اند که تغییری نداشته است اما ۳۷ درصد گفته‌اند رفتار کارمندان بهتر از گذشته شده است و این در حالی است که پیش از این مردم از وضعیت رفتاری قضات گلایه داشتند. وی افزود: از مردم پرسیده شده است که آیا اعتماد شما به دستگاه قضایی افزوده شده است که ۴۱ درصد در اعتمادشان تفاوتی نداشته است اما ۴۷ درصد معتقدند اعتمادشان به قوه قضاییه افزوده شده است. ۲۷ درصد مردم معتقد بودند که عملکرد قوه قضاییه تحولی نداشته است اما ۶۳ درصد هم معتقدند عملکرد قوه قضاییه متحول شده است.