سخنگوی دولت خبر داد: ارز ما هم در برخی از کشورها آزاد شده که وزارت خارجه به زودی آن را اعلام می‌کند.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود درباره روند افزایشی قیمت سکه در روزهای اخیر، گفت: اعتقاد اقتصاددانان این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا است و نیز به دلیل  تاثیر کرونا است که از اول سال اخیر به علاوه آخرین ماه سال گذشته این روند آغاز شده است.

وی ادامه داد: دوستان ما در بانک مرکزی برای اعمال مدیریت در شرایط ضروری بر بازار کاملاً آماده هستند و در عین حال ما واگذاری‌ها را هم ادامه خواهیم داد که بخشی از نقدینگی را جمع کنیم.

ربیعی با اعلام خبر آزاد شدن بخشی از ارزهای مسدود شده ایران در کشورهای دیگر، افزود: صادرات نفتی ما هم دارد بهتر می‌شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران می‌رسد و کاهش قیمت ارز را تجربه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدوداً ۷.۲ میلیارد دلار را پس نداده‌اند به قوه قضاییه معرفی کردیم. بانک مرکزی نیز بر بازار، تمرکز مدیریت دارد و فکر می‌کنم ما سیاست‌های درستی را در این خصوص داریم.

آخرین تصمیمات دولت برای کنترل قیمت مسکن

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بحرانی مسکن تاکید کرد: ما در حوزه مسکن روی چند استراتژی در حال حرکت هستیم. یکی تمرکز بر تولید مسکن است.‌ ما یک راه منطقی را افزایش مسکن می‌دانیم و آن را آغاز کردیم. سیاست دیگر ما سیاست بانکی و وام های بانکی و بالا بردن سهم مسکن از وام‌ها بوده است.

ربیعی افزود: بحث دیگر، تشویق برای ساخت و فروش در بخش خصوصی و نهادهای عمومی است و بخشی هم در حوزه مستأجران و اجاره‌نشینی بود که به پیشنهاد امروز ما و بررسی آن در جلسه آینده ستاد موکول شد و یکی دیگر از تصمیمات ما این است که قطعا روی زمین‌های دولتی تصمیم‌گیری شود و علاوه بر پیگیری موضوع مسکن مهر و طرح مسکن ملی، تمرکزی هم بر مسکن حمایتی روستاییان و مددجویان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: ما کماکان در حال کنترل و تقویت هستیم که سرمایه مردم در بورس بماند و به بخش مسکن نیاید. تا جایی که می‌دانیم خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و فقط قیمت‌ها بالاتر می‌رود و فشار به مستأجران وارد می‌شود. در زمینه خودرو هم بیشتر این روزها اعلام قیمت است تا اینکه خریدوفروشی شود. امیدواریم بتوانیم با این سیاست‌ها تاثیری بگذاریم.