سخنگوی دولت با اشاره به آزادی سه دانشمند ایرانی در آمریکا، از آمادگی کامل ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا خبر داد و گفت: مسئولیت تعلل در این زمینه بر عهده آمریکا است.

علی ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری خود با رسانه‌ها، پس از موضوع تبادل زندانی با آمریکا، به پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران پرداخت و افزود: نسبت به اینکه دعوت آقای ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیش از یک نمایش سیاسی باشد، خوشبین نیستیم؛ آمریکا هم می‌داند برای رسیدن به شرایط مساعد و هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام دهد و خود آنها واقف هستند.

ربیعی آمار پزشکی قانونی درباره جان‌باختگان حوادث آبان ۹۸ را دقیق و قابل اتکا دانست و توضیح داد: آمار آنها دقیق است و بر اساس آن مشخص است که چه تعدادی و به چه شیوه‌ای در حوادث آبان ماه جان باخته‌اند

وی اظهار کرد: ما بارها اعلام کردیم در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و جدیت و همچنین نتیجه‌بخش بودن مذاکرات از بین رفته و برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یک جمله تخریب کرده‌اند، از نو بسازند.

آمار پزشکی قانونی درباره کشته‌های آبان دقیق است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود، آمار پزشکی قانونی درباره حوادث آبان ۹۸ را دقیق و قابل اتکا دانست و گفت: البته آمارهای مختلفی وجود دارد، اما آمار آنها دقیق است و بر اساس آن مشخص است که چه تعدادی و به چه شیوه‌ای در حوادث آبان ماه جان باخته‌اند.

وی با  اشاره به گزارش آماری عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در رسانه ملی، افزود: رییس جمهوری هم پیش‌تر گفته بودند مسئولیت اعلام این آمار به عهده قوه قضاییه است، اما برای آنکه افکارعمومی در این زمینه روشن شود، وزیر کشور در رسانه ملی آمار را کامل با تناسب‌ها و بر اساس آمار استخراجی، گزارش داد.

ربیعی ادامه داد: البته بهتر بود یک دستگاه نظارتی آمارها را اعلام کند که «مجتبی ذوالنوری» رییس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس شورای اسلامی به عنوان یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کرد و مبنای اصلی آن نیز بر اساس گزارش پزشکی قانونی بود و ناظر به حوادث، درگیری‌ها، جزییات و دسته‌بندی شرایط منجر به جان باختن افراد، ارائه شده است.

شیب مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش پیدا کرده

سخنگوی دولت همچنین درباره آخرین اقدامات در حوزه مبارزه با بیماری کرونا و وضعیت کشور در این خصوص، اظهار کرد: ما ۵ وظیفه را توامان در هر جلسه دولت و ستاد ملی کرونا پیگیری می‌کنیم. یکی از این اقدامات گسترش فضای سلامت بوده است. گسترش اقدامات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام ۳۰۰۰ متخصص به شهر‌های محروم از جمله استراتژی‌های ما است، تصریح کرد: این زیرساخت‌ها نه تنها ما را مقابل کرونا بلکه بیماری‌های احتمالی آینده محفوظ می‌کند.

ربیعی ادامه داد: غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت ما خواهد بود. اقدام دوم استقرار وسایل لازم جامعه از استقرار امنیت تا تامین آب است که در دستور ستاد کرونا و دولت قرار گرفته است. در اقدام بعدی تامین کالا‌های ضروری را داریم. بنا دولت این است با میزان ارز پیش‌بینی شده حمایت غذایی را از کل جامعه به ویژه اقشار ضعیف انجام دهیم.

ربیعی گفت: اقدام بعدی ما بر اساس آخرین جلسه ستاد که چشم انداز نزدیک پایان کرونا را نشان نمی‌دهد بر اساس گسترش این ویروس است. باید بر کرونا غلبه کنیم و این موضوع به عنوان یک استراتژی مد نظر قرار می‌گیرد.

وی به تلاش دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در راستای فرهنگ‌سازی، آموزش و ایجاد حساسیت بین مردم اشاره کرد و گفت: شیب مرگ و میر حاصل از کرونا کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا افزایش قیمت گازوئیل صحت دارد، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و ما برنامه‌ای در این زمینه نداریم

گازوئیل گران نمی‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا افزایش قیمت گازوئیل صحت دارد، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و ما برنامه‌ای در این زمینه نداریم.

ممنوعیت واردات کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات و زمان معرفی فرد پیشنهادی برای وزارت صمت به مجلس گفت: ما واردات تمامی کالا‌های دارای مشابه داخلی را ممنوع اعلام کردیم و توقف عملیات ثبت سفارش آن‌ها را انجام دادیم.

سخنگوی دولت افزود: فهرستی از کالا‌های غیرضروری را هم در دولت در حال تهیه داریم که این موارد نیز دیگر وارد نشود. اگر نتوانیم چیزی را تولید کنیم یا تولید آن مقرون به صرفه نباشد آن را وارد می‌کنیم.

ربیعی تاکید کرد: اینکه چه کسی برای وزارت صمت انتخاب شود را مثل هر وزارتخانه دیگری برایش فهرستی از افراد مشخص کردیم و الان هم در دوران سرپرستی با مشکلی در زمینه فعالیت این وزارتخانه مواجه نبودیم و پیش از پایان مهلت قانونی فرد مورد نظر را به مجلس اعلام می‌کنیم.

توضیح درباره کاهش حق سنوات کارگران

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در کنار افزایش ‌حق مسکن ‫کارگران‬ از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان، حق سنوات آنان از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و این ما به التفاوت به حداقل دستمزد‬ افزوده شده است، اظهار کرد: آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است. خود کارگران این درخواست را داشتند و این افزایش بیشتر به کسانی که کارگران تازه‌کار هستند کمک می‌کند - هرچند که در نهایت به نفع هم کارگران تازه‌کار و هم مجرب است - و این موضوع در سنوات نیز به نفع کارگران است.‬

وی با بیان اینکه ما خوشحال هستیم که این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به دنبال خواهد داشت، افزود: مطمئن هستیم که این تصمیم همه مشکلات جامعه کارگری را رفع نمی‌کند، اما امیدواریم با افزایش این میزان در سال‌های بعد وضعیت بهبود بیشتری می‌یابد.

۱۰۳ مورد از آتش سوزی‌های اخیر عمدی بود

سخنگوی دولت درباره آتش‌سوزی‌های اخیر نیز گفت: از اول فروردین تاکنون ۳۷۴ مورد حریق داشتیم که ۶ مورد آن در خصوص استان چهارمحال بختیاری بود و چون صعب‌العبور بود امکان اطفاء حریق نبود و مهار آتش با سختی همراه بود.

وی ادامه داد:‌ ۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها به صورت آگاهانه و یا سهل‌انگارانه صورت گرفته است و به ۱۵۰ نفر مظنون شده‌اند و تحت سؤال و جواب قرار گرفته‌اند، بنابراین حدود ۱۰ درصد آنها عامدانه بوده است اما نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید نظر نهایی را ارائه دهد.