سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر خارجه در جلسه دیروز این کمیسیون گفت: طبق توضیحات وزیر خارجه تلاش و پیشرفت‌های خوبی در آزادسازی پول‌های جمهوری اسلامی صورت گرفته که به سرانجام خواهد رسید. به گزارش ایسنا، سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در ابتدای این جلسه که با حضور وزیر خارجه برگزار شد، آقای ذوالنور رئیس کمیسیون با اشاره به اهمیت مسائل حوزه سیاست خارجی در شرایط فعلی بیان کرد که مسائلی همچون موضوع عراق، تحریم‌ها و خصومت آمریکایی‌ها و تاثیر کرونا بر مسائل سیاست خارجی باید مورد بررسی قرار گیرد. وی در توضیح صحبت‌های وزیر خارجه گفت: آقای ظریف با اشاره به این موضوع که کرونا تحولات عمیقی را در سطح بین‌المللی ایجاد کرده که در حال حاضر قابل ارزیابی دقیق نیست بیان داشت اینکه چه مسائلی در آینده برای کشورها رقم بخورد سوال مهمی است، ما در وزارت امور خارجه این موضوع را دقیق بررسی و رصد می‌کنیم. این فرایند نیازمند مطالعه دقیق است. قدرت‌های سلطه‌گر تلاش می‌کنند حاکمیت خود را در دوران پسا کرونا حفظ کنند ولی اتفاقات و نحوه عمل آمریکایی‌ها نتایج عکسی برای آنها داشته است.

ورود پزشکان بدون مرز با هماهنگی انجام گرفته است

نقوی حسینی با اشاره به توضیحات ظریف در مورد پزشکان بدون مرز، گفت: وزیر امور خارجه گفت که «پزشکان بدون مرز در تهران دفتر دارند و طرف آنها وزارت کشور است. الحمدلله نیازی به خدمات آنها نداشتیم. ورود این گروه از افراد با هماهنگی‌ها و درخواست‌هایی انجام شده بود، وزارت خارجه خودش بدون هماهنگی برای کسی ویزا صادر نمی کند، قطعاً هدف استفاده از ظرفیت آنها بوده است.»

واکاوی تحولات عراق و افغانستان

نقوی حسینی با بیان اینکه در ادامه نشست نمایندگان سپاه پاسداران، سپاه قدس، سازمان انرژی اتمی و ستاد کل نیروهای مسلح حضور پیدا کردند، افزود: سردار زارعی گفت که «وضعیت با ثبات و مشارکت فعال مردم در صحنه عراق نشان دهنده پایداری، استحکام و پیشرفت این کشور و آینده روشن عراق است. امیدواریم انتخاب الکاظمی آثار مثبت و رو به جلویی را در شرایط فعلی عراق ایجاد کند. تاکید بر اجرای قانون مصوب پارلمان عراق مبنی بر خروج آمریکا از عراق از سوی دولت آینده عراق نشان دادن همان ثبات و استحکام است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سردار زارعی در ادامه یادآور شد که «آمریکایی‌ها به دنبال حضور و ادامه حضور خود در عراق هستند ولو اینکه این هدف را با کاهش نیروها و محدود کردن پایگاه‌های خود دنبال کنند. در افغانستان حاکمیت سه‌گانه غنی، عبدالله و طالبان هم باید به نفع اتحاد، انسجام، استحکام، امنیت و ثبات در افغانستان سامان پیدا کند.