سخنگوی دولت درباره ابهامات شورای نگهبان نسبت به لایحه حذف چهار صفر از پول کشور، گفت: ایرادی که شورای محترم نگهبان گرفت در مورد رابطه با صندوق بین‌المللی پول و مغایرتی که این بند ایجاد کرده است، بود و با توجه به بررسی‌ها نظر دولت و بانک مرکزی تامین نظر شورای نگهبان است.

  علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه دولت می‌تواند بند مورد نظر شورای نگهبان را حذف کند تا نظر شورای نگهبان هم تامین شود، افزود: امیدواریم که مجلس نیز صرفا به همین ایراد بپردازد و ما به رفع ایراد بپردازیم و حذف 4 صفر کاری است، که سال‌ها برای آن کار کارشناسی شده است و ما فکر می‌کنیم برای ساده کردن مبادلات مفید است.

ضربه ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع اقتصاد پرداخت و گفت: بیماری کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته‌ای که محاسبه شد، با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها ما را مواجه کرد. در اسفند ماه ۶۵ هزار میلیارد تومان و در فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان کسب و کارهای ما دچار آسیب شد. سخنگوی دولت تصریح کرد: ما دولتی با درآمدهای ارزی زیاد و نجومی نبودیم بلکه دولتی بودیم که با سخت‌کوشی، عقلانیت و تلاش بی‌محابا برای اداره کشور کار کردیم که به همه موارد پیش گفته باید مدیریت صد روزه کرونا را هم اضافه کرد.

ربیعی افزود: الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد که با همکاری همه دستگاه‌ها می‌توانیم از تمام بحران‌ها عبور کنیم و برنامه‌های متعددی برای همکاری با مجلس شورای اسلامی پیش رو داشته باشیم.

امیدوار به گشایش‌های نفتی

سخنگوی دولت درباره پیش‌بینی‌ها راجع به درآمد ارزی دولت در سال ۹۹ گفت: سهم درآمد ارزی کشور هم ناشی از صادرات نفت و گاز بوده و هم صادرات غیرنفتی. در جلسات فشرده‌ای که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم و برای اولین بار آن را خبری می‌کنم چشم‌انداز قابل دسترسی را با ۴۱ میلیارد دلار بستیم و حتی تا ۴۵ میلیارد دلار هم می‌توانیم آن را ارزیابی کنیم که این چشم‌اندازی قابل دسترسی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. بخشی از این چشم‌انداز نیز تعیین شده است. یعنی مشخص شده که سهم کشاورزی، صنعت، پتروشیمی و سایر موارد پایین دستی چقدر است. همچنین برش استانی این چشم‌انداز هم تعیین شده است و ما دست روی دست نمی‌گذاریم که آمریکا درآمدهای ارزی ما را ببندد.

ربیعی افزود: امیدواریم که با گشایش‌هایی که در حوزه نفت صورت می‌گیرد، بتوانیم درآمدهای ارزی را ازطریق نفت هم تامین کنیم. امروز ۲۰ کشور را هدف گرفته‌ایم و تمام دنیا آنالیز شده‌اند. ۲۰ کشور برای ما هدف اصلی هستند و سهم هر یک از آنها مشخص شده است و بخش‌هایی که برای مذاکره تعیین شده اند باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای مثل این دوره وزارت خارجه، ستاد صادرات کشور نشده است، تصریح کرد: حضور در بازارهای منطقه پررنگ‌تر شده و در حال تلاش برای افزایش حضور اقتصادی در کشورهای منطقه هستیم.