ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش توسط ناوچه خودی جماران مورد هدف قرار گرفت و این اشتباه که «اشتباه محاسباتی» نامیده شد؛ ۱۹ تن از پرسنل نیروی دریایی ارتش را به کام مرگ کشاند.

عصر روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه گزارش‌های غیررسمی از حادثه آتش‌سوزی و غرق شدن یکی از ناوهای ارتش جمهوری اسلامی در محدوده آب‌های دریای عمان و نزدیکی بندر جاسک و چابهار خبر دادند. توییت برخی خبرنگاران داخلی هم در تایید این گزارش‌ها بر نگرانی‌ها افزود. گمانه‌زنی‌ها درباره این رویداد تا بامداد روز دوشنبه ادامه داشت و سرانجام این حادثه تلخ صبح دیروز تایید و جزئیات بیشتری از آن اعلام شد. گفته می‌شود ناوچه کنارک مامور انتقال هدف در محدوده آتش و تست موشک کروز بوده و پس از انجام ماموریت خود به دلیل نداشتن فاصله کافی از هدف، مورد اصابت موشک شلیک شده از ناوچه جماران قرار گرفته است. گمانه‌زنی‌ها درباره علت این حادثه  که در جریان یک تمرین دریایی یا رزمایش روی داد،‌ همچنان ادامه دارد.

روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس صبح دوشنبه (22 ازدیبهشت) از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک خبر داد. در توضیح روابط عمومی آمده است: «بعدازظهر روز یکشنبه در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.»

تشریح جزئیات حادثه

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، شمار کشته‌شدگان شناور کنارک را ۱۹ نفر اعلام کرد و از مناسب بودن حال ۱۵ مجروح واقعه خبر داد. این شناور ظرفیت ۴۰ سرنشین را دارد. با این حساب نیمی از خدمه آن کشته شده‌اند.

روابط عمومی نیروی دریایی در خبری اعلام کرد: عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

در ادامه این خبر آمده است: پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. گفتنی است نیرو‌های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.

بر اساس این گزارش، شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود. بنابراین گزارش،‌ بیانیه ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره ابعاد و جزئیات این حادثه بزودی منتشر خواهد شد.

انتقال مجروحان به بیمارستان امام علی(ع) چابهار

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ایرانشهر درباره تعداد مجروحان این حادثه به ایلنا گفت: ۱۵  نفر از مجروحان حادثه ناوچه کنارک به بیمارستان امام علی(ع) چابهار منتقل شده‌اند که حال عمومی آنها خوب گزارش شده است.

محمدمهران امینی فرد با بیان این مطلب که پس از اطلاع از حادثه، ۱۰ آمبولانس به اسکله هفت‌تیر اعزام شد تا مجروحان به بیمارستان منتقل شوند، افزود: ۱۵ مجروح منتقل شده به بیمارستان از همان لحظه ورود به بیمارستان باتوجه به ‌کادر مجرب موجود در بیمارستان، تحت مداوا قرار گرفتند. وی عنوان کرد: ۲ نفر از مجروحان نیز به صورت سرپایی درمان شدند و در حال حاضر  ۱۳ مجروح ‌در اتاق عمل و بخش‌های مختلف بستری هستند که حال عمومی خوبی دارند.

این حادثه غیرقابل قبول است

به گزارش ایرنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر به رئیس‌جمهور این حادثه دریایی را «غیر قابل قبول» دانست و خواستار پیگیری علت و عوامل کشته شدن شماری از پرسنل نیروی دریایی و «اعلام جوانب واقعی این حادثه شد.»

یادآور می‌شود ناو جماران، اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس موج است که در سال ۱۳۸۸ تحویل نیروی‌دریایی ارتش شد. در این شناور از نمونه‌های راداری پیشرفته، سامانه‌های پدافندی و موشکی ازجمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدر انداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات، ناو جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده است. ناو جماران بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی، ۵۶ کیلومتر بر ساعت و حدود ۱۴۰ خدمه هدایت و کنترل می‌شود. ناو کنارک نیز با ۴۷ متر طول، ۸.۵ متر عرض و ۴۴۷ تن وزن و آبخور ۲.۹ متر قابلیت حمل بار و نفرات را دارد. علاوه بر این در زمینه تجهیزات رزمی نیز این کلاس از یک قبضه توپ ۲۰ میلیمتری برخوردار است و همچنین ۴ لانچر موشک کروز ضدکشتی نور نیز برای شلیک علیه اهداف سطحی بر روی آن نصب شده است. این ناو با شماره بدنه ۱۴۰۳ ازجمله شناورهای پشتیبانی کلاس هندیجان است که پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی از کشور هلند خریداری شد. قابلیت مین‌ریزی و حمل لانچر پهپاد از دیگر ویژگی‌های این کلاس است که باعث شده از آنها برای ماموریت‌های گشت دریایی و شناسایی نیز استفاده شود.