سخنگوی دولت می‌گوید: ما اعلام کردیم که بدون هیچ پیش شرطی آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفتگو برای این آزادی وجود دارد؛ اما آمریکا است که تاکنون از پاسخ خودداری کرده است.

علی ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در گفت‌وگوی آنلاین با برخی رسانه‌ها با اشاره به موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، با بیان اینکه از مدت‌ها پیش آمادگی برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی را اعلام کردیم، افزود: امیدواریم که دولت آمریکا در شرایط شیوع بیماری کرونا که جان شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا را تهدید می‌کند، سرانجام مراقبت از جان انسان‌ها را به سیاست‌ ترجیح دهد.

وی ادامه داد: اطلاعاتی داریم که شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به خوبی مراقبت نمی‌شوند و این برای ما نگران‌کننده است. با این حال به نظر می‌آید آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه دادن به این وضعیت دارد. به همین دلیل اکنون قضاوت نهایی را نمی‌کنیم و موکول می‌کنیم به مشاهده پیشرفت محسوسی که در جریان امور باشد.

نیازی به میانجی نیست

ربیعی تاکید کرد: دولت آمریکا از آمادگی ما مطلع شده و ما فکر می‌کنیم نیازی به قرار دادن میانجی نیست، با این حال در صورت موافقت طرف آمریکایی، دفتر حفاظت از منافع ایران نقطه نظرات ما را درباره جزئیات، شامل نحوه و زمان انجام این مبادله به واشنگتن اعلام خواهد کرد. ربیعی گفت: ما اعلام کردیم که آمادگی بحث کردن پیرامون آزاد کردن همه زندانیان را داریم، این طرف آمریکایی است که باید در این زمینه اعلام نظر کند و شواهدی درباره تغییر دیدگاه آن‌ها وجود دارد.

گفتنی است، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چند روز پیش در گزارشی مدعی شد که واشنگتن و تهران برای تبادل یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا با یک پزشک ایرانی-آمریکایی در حال مذاکره هستند.