یک کارشناس مسائل غرب آسیا، معتقد است که شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان از جمله در منطقه خاورمیانه، زمینه‌ساز بهبود تعامل و همکاری‌های دو کشور ایران و امارات شده است.

صباح زنگنه، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی در مورد رایزنی‌های تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و امارات طی دو ماه گذشته، با بیان اینکه شیوع گسترده کرونا و تبعات آن موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را کنار گذاشت و غفلت از آن دارای پیامدها و تبعات فرامرزی است، تصریح کرد: در چنین شرایطی کشورهای منطقه نیازمند افزایش همکاری‌ها با یکدیگر هستند و  فاصله‌ گرفتن، قهر کردن و یا کاهش روابط کشورها با یکدیگر نمی‌تواند به ایجاد آرامش و سلامت برای مردم منطقه کمک کند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی هماهنگی و همکاری میان کشورهای منطقه از اولویت بالایی برخوردار است چراکه این همکاری‌ها می‌تواند به کشورها کمک کند که هزینه‌ها و مشکلات ایجاد شده در پی این موضوع را به حداقل برسانند، افزود: در این برهه باید کشورها در ارتباط با پیشبرد مسائل موجود در منطقه به خصوص مسائلی که به سلامت انسان‌ها مربوط می‌شود، همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه امنیت موضوعی تجزیه‌ناپذیر است و همکاری و هماهنگی بین کشورها نخستین گام برای ایجاد امنیت فراگیر و همه‌جانبه است که این موضوع با رایزنی و رفت و آمد بیشتر بین کشورها محقق می‌شود، تصریح کرد: شاید بتوان گفت موضوع کرونا و تبعات آن این زمینه را فراهم کرد که تعامل و رایزنی‌های ایران و امارات نسبت به قبل کمی ارتقا یابد و وزرای خارجه دو کشور برای انجام همکاری‌های بیشتر در این زمینه با یکدیگر در دو ماه گذشته دو بار تلفنی صحبت کنند.

صباح زنگنه ادامه داد: کرونا و تبعات حاصل از آن یک هشدار و همچنین یک آگاهی جدیدی را در منطقه و جهان ایجاد کرده است. همکاری برای حل این بحران می‌تواند قابل تسری به سطوح دیگری از همکاری‌ها جهت ایجاد امنیت در منطقه باشد و در واقع می‌تواند این زمینه را فراهم کند که کشورها همکاری‌های منطقه‌ای خود را در عرصه‌های مختلف فراتر از برخی ملاحظات سیاسی پیشین گسترش دهند و این موضوع را می‌توان به روابط ایران و امارات نیز تسری داد.

به گزارش ایسنا وزیران امور خارجه ایران و امارات طی دو ماه گذشته دو بار به صورت تلفنی صحبت کرده‌اند که  آخرین گفتگوی تلفنی آنها در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه با محوریت مسائل منطقه و همچنین موضوع مبارزه با شیوع ویروس کرونا انجام شد. همچنین دولت امارات در اواخر اسفندماه، کمک‌های انسان‌دوستانه خود شامل اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا را توسط دو فروند هواپیمای اماراتی عازم ایران کرد.