رئیس‌جمهوری گفت: مردم در مبارزه با کرونا به متخصصان احترام گذاشتند و به تخصص اعتماد کردند و علما و بزرگان نیز به کمک آمدند تا همه در کنار هم‌ قدرت و توانمندنی مردم را بالا ببرند.

حسن روحانی عصر دیروز در نشستی با روانشناسان، جامعه شناسان و فعالان حوزه اجتماعی، با تاکید بر ضرورت ارتباط قوی تر مراکز و انجمن های علمی به عنوان مراجع قابل اعتماد مردم در مبارزه با کرونا، افزود: نباید بی احتیاطی کرد اما دلهره و اضطراب بیش از حد از ویروس کرونا بدتر از خود این ویروس است و می تواند زندگی مردم را در هم بشکند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه جامعه ما در مبارزه با کرونا به تخصص و متخصصان خود اعتماد کرد و علما و بزرگان ما نیز به کمک آمدند، گفت: بخش اقتصادی و علمی ما در مبارزه با کرونا، خوب به صحنه آمدند و موفق عمل کردند و این خیلی مهم است که بعد از چند هفته از آغاز مبارزه با کرونا اعلام می کنیم در بخش فراورده های بهداشتی مورد نیاز در این مبارزه، قدرت صادرات داریم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت و مردم در مبارزه با کرونا دست در دست یکدیگر، کار بزرگی انجام دادند، تاکید کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که در پایان دوران مبارزه با ویروس کرونا، جایگاه ایران اسلامی در تاریخ، جایگاهی بلندتر و کارنامه آن در این مبارزه، درخشانتر باشد و این مهم در سایه تلاش متخصصان و همراهی و همکاری مردم، دست یافتنی است.

وی با تاکید بر ضرورت اعتماد بالای مردم به مسئولان و متخصصان گفت: مردم به دانش و تخصص احترام گذاشتند؛ وقتی وزیر بهداشت و درمان حرف و یا مسئول و متخصص بهداشتی یک بیمارستان حرف زد مردم هم به آن توجه کردند و قبول کردند که از روی دلسوزی و دانش حرف می‌زند و راه حل برای سلامتی انها ارائه می‌کند.

در شرایط کرونا و تحریم رو پای خود ایستاده ایم

روحانی گفت: امروز تمام جهان با حادثه شیوع ویروس کرونا مواجه شده است؛ حتی آنهایی هم که مدعی علم و دانش و تجهیزات بیمارستانی و از شرایط مناسب دارو برخوردار هستند و با کشورهای دیگر منسجم و متحد هستند که در شرایط سخت به داد همدیگر می رسند، دچار مشکل و سردرگمی شده اند.

رئیس‌جمهوری افزود: در شرایط کرونا کشوری مانند ما وجود دارد که با تحریم هم مواجه است و دست تنها است و روی پای خود ایستاده است و متحدی هم ندارد که به کمک او بیاید و متحد آن فقط ملت خودش است و چاره‌ساز آن تاب آوری جامعه است.   روحانی با تاکید بر این که همه باید به صحنه بیایند و دست به دست هم بدهند. تا از بحران کرونا عبور کنیم، گفت:  همه تلاش کردند که در این شرایط به مردم در زمینه های بهداشت آموزش هایی بدهند و قدرت و توانمندنی مردم را بالا ببرند. رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط سخت کرونا در جهان گفت: در برخی از کشورها هراس و اضطرابی شکل گرفت که هنوز وجود دارد و منجر شد مردم در آنجا به فروشگاه هجوم بیاورند، یقه همدیگر را بگیرند؛ در ایران این مسائل را کمتر دیدیدم یا اصلا ندیدیم.

وی افزود: حتی در برخی کشورهای پیشرفته صنعتی که ادعا هم دارند مردم وقتی به فروشگاه می روند برخی مواد غذایی و وسایل بهداشتی موجود نیست و تا بعد از ظهر وسایل ضد عفونی هم تمام می شده است؛ اطلاعات من برای  ۱۰ روز پیش نیست، برای شب گذشته است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: الان زمانی است که همه باید کمک کنیم. اگر بگوییم دولت یعنی عده ای که نمایندگان و خادمان مردم است و چیزی به نام دولت نداریم که نهادی جدا از ملت باشد. بودجه و امکاناتی که هست به مردم تعلق دارد. اما در عین حال به عنوان کسی که شرایط اقتصادی، بودجه و مشکلات تحریم را به خوبی می دانم که البته بسیاری از مردم هم می دانند در حد خودمان دولت کار بزرگی انجام داده است و البته کار بزرگی هم مردم انجام داده اند.

وی گفت: اگر همه دست به دست هم نمی دادیم دولت، نیروهای مسلح، خیرین و مردم، الان در این نقطه نبودیم. این که همه ما آمدیم مشکل را کاهش دادیم و قابل تحمل کردیم این خیلی مهم است. بنابراین توقع ما از دانشگاه، ‌متخصصین و از آنهایی که در علوم انسانی کار کردند این است که امروز این علوم به درد ما بخورد و برای حل مشکلات به مردم ارائه شود که فضای مجازی یک فضای خوبی برای عرضه کردن است.  

رئیس‌جمهور افزود: الان در فضای مجازی خیلی ها حرف می زنند و خیلی داده‌هایی است که می آید که مردم نمی دانند این داده ها و مطالب چقدر قابل اعتماد است. بعضی از حرفها در این فضا نادرست می آید و بعضی ها درست بنابراین خیلی مهم است که مراکز و انجمن های علمی قابل اعتماد با مردم حرف بزنند. روحانی ادامه داد: در بحث پزشکی و درمانی عده ای افراد قابل اعتماد می آیند به صورت رسمی حرف می زنند و عده ای هم در فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و جاهای دیگر حرف می‌زنند که این برای مردم خیلی مهم است که کسی بگوید این بیماری چگونه است؟

وی با تاکید بر این که ترس و دلهره و اضطراب بیش از حد از خود ویروس کرونا بدتر است و می تواند زندگی مردم را درهم بشکند و آسایش انسان را بگیرد گفت: البته نباید بی احتیاطی کنیم یعنی هم باید دلهره و اضطراف اضافه نباشد هم باید احتیاط لازم را انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری گفت: دولت در این مدت برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و کارهایی که در این زمینه لازم بوده کمتر از قوه قهریه و زور استفاده کرده است. با مردم حرف زده و از آنها خواهش کرده است که این کار را انجام دهید. متخصصین به مردم آموزش دادند. از طرف دیگر تلاش به گونه ای بوده که مردم احساس نکردند که در این روز سخت رها شده‌اند.

رئیس‌جمهوری گفت: مهم است که پایان این ویروس که هر زمانی است امیدواریم زمان آن بلند نباشد، ویروس که تمام شود جایگاه ایران در تاریخ بلندتر باشد. یعنی دنیا بگوید که این کارنامه ایران در مبارزه با این ویروس است.

وی افزود: اگر همه ما دست به دست هم دهیم و همه بخش های علمی در این زمینه به میدان بیایند و توان خود را به کار بگیرند ما هم از کرونا با کمترین تلفات و هزینه عبور خواهیم کرد. حادثه که همیشه هست و هنر ما این است که در آن حادثه بتوانیم کاری کنیم که هزینه کمتر باشد. البته کمتر کردن هزینه هنر دولت و متخصصین و مردم و همه کسانی است که در این زمینه ها فعالیت می کنند.

روحانی گفت: امیدوارم در موضوع کرونا به گونه ای هماهنگ عمل کنیم که با کمترین هزینه و خسارت ها از آن عبور کنیم و در زمانی کمتر هم بتوانیم خسارت های آن را جبران کنیم.

 فروش اموال و املاک مازاد ضروری است

رئیس‌جمهور دیروز همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، لزوم صرفه‌جویی همه دستگاه‌های دولتی و نیز ضرورت فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها را مورد تأکید کرد.

روحانی در این جلسه با اشاره به افزایش مشارکت عمومی در بازار بورس، خواستار عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در بورس شد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت اتمام پروژه‌های بزرگ و نیمه‌تمام، تصریح کرد: باید اتمام پروژه‌های نیمه تمام که از پیشرفت بالای ۸۰ درصد برخوردار هستند، با جدیت پیگیری شود. روحانی با تأکید بر حمایت بیشتر از حوزه تولید و صنعت، اظهارداشت: در شرایط کنونی تأمین ارز برای کالاهای اساسی بویژه دارو و نیازمندی‌های اساسی مردم و بخش تولید ضرورت دارد که مسئولین مربوطه بایستی با جدیت این امور را پیگیری کنند.

در ادامه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور، راهکارهای مولدسازی دارایی‌ها و اموال مازاد دستگاه‌های دولتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گزارش وزیر اقتصاد و دارایی درباره راهکارهای اتخاذ شده برای تأمین منابع بودجه سال ۱۳۹۹ بویژه مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی و نیز واگذاری سهام بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بخش عمومی در بورس، در ادامه این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی در خصوص آخرین وضعیت نقدینگی در کشور و سیاست پولی مبتنی بر عملیات بازار باز جهت کنترل نرخ سود و تورم ارایه کرد.

در ادامه این جلسه همچنین گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت بودجه سال جاری و روش‌های تأمین درآمد و صرفه‌جویی در بخش‌های هزینه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

تاکید بر همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی

روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی دیروز در گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور بویژه روابط تجاری و اقتصادی، انتقال تجربیات و اطلاعات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و همکاری های بهداشتی و علمی دو کشور در این زمینه را ضروری خواندند.

‌ دو رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه خوب همکاری های اقتصادی  دو کشور ضرورت استفاده از ظرفیت های جدید برای توسعه این همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک را مورد تاکید قرار دادند.

روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی همچنین تقویت همکاری های بین المللی برای مقابله با  تحریم های ضد بشری آمریکا و همچنین جنایت های ضد انسانی علیه ملت مظلوم فلسطین و تلاش برای برقراری صلح و آرامش در سوریه و یمن را مورد تاکید قرار دادند.

روحانی در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی آمریکا علیه ملت ایران ، گفت: در شرایطی که اپیدمی بیماری کرونا در جهان را شاهد هستیم و نگاه ها باید به سمت روابط با کشورها تغییر یابد، متاسفانه آمریکا تحریم های غیر قانونی  علیه ملت ایران را تشدید کرده و علاوه بر زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی، مقررات بهداشت جهانی را هم نقض کرده و حتی از مبادله کالا در زمینه بهداشتی و درمانی به ایران نیز جلوگیری می کند.

روحانی با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، تاکید کرد: انتظار داریم که در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی بر مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم های غیر قانونی این کشور علیه ایران بیش از پیش تاکید کنید.

 رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد: ما کاملا از اقدامات ناعالانه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران آگاه هستیم و به حمایت از ایران ادامه خواهیم داد.

«سیریل رامافوسا»  تاکید کرد: اکنون زمانی است که باید با یکدیگر علیه دشمن مشترک ( ویروس کرونا) اقدام کنیم و الان زمان مناسبی نیست که با اعمال تحریم ها و افزایش فشار برای ملت ها مشکل ایجاد کنیم.