اکنون که کرونا مجلس را تعطیل کرده، بودجه نیز بلاتکلیف مانده و روزهای گذشته اعلام شد که لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق است. کمیسیون تلفیق اما دیروز اعلام کرد که کار بررسی لایحه بودجه را به پایان رسانده است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق دیروز درباره مصوبات این نشست در جمع خبرنگاران گفت: نگرانی و ایرادات نمایندگان درباره لایحه بودجه ۹۹ درباره حقوق‌ها و تبعیض‌ها رفع شد و به این ترتیب کار بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

هادی قوامی افزود: با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تماس برقرار می‌شود تا رأی آن‌ها را به صورت استمزاجی برای برگزاری یک جلسه علنی بگیرند که در این جلسه تصمیم گرفته می‌شود اصل ۸۵ در مورد لایحه بودجه اجرا شود یا بودجه در صحن بررسی شود.

 سخنگوی کمیسیون  تلفیق گفت: در صورت اجرای اصل ۸۵ کار بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق انجام و تصویب می‌شود. در غیر اینصورت کلیات بودجه و سپس جزئیات آن در صحن بررسی و تصویب خواهد شد و یا نمایندگان تصمیم می‌گیرند چند دوازدهم را درباره لایحه بودجه ۹۹ اجرا کنند.

نحوه پرداخت بدهی شرکت ملی نفت به بانک‌ها

قوامی با بیان اینکه آخرین جلسه کمیسیون تلفیق امروز صبح در صحن علنی برگزار و به این ترتیب لایحه بودجه اصلاح شد، گفت: در این جلسه یک بند به تبصره ۱ الحاق و به این ترتیب به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده شد تا سقف بدهی ارزی سررسید شده به بانک مرکزی، بانک‌های سپه و ملت سالیانه از محل مابه‌التفاوت ظرفیت نفت خام تولیدی پس از کسر مصارف داخلی و صادرات ممکن در شرایط تحریم، نفت خام را به این بانک تحویل دهد.

 وی افزود: بر این اساس معادل ۸۵ درصد ارزش نفت خام برای تسویه مطالبات سررسید شده و ۱۴  و نیم درصد به شرکت ملی نفت اختصاص پیدا می‌کند که البته آیین‌نامه این موضوع را وزارت نفت و وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه تنظیم می‌کند و به تصویب هیات وزیران می‌رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت ملی نفت حدود ۵۰ میلیارد دلار به این بانک‌ها بدهکار است، برای اینکه این امکان فراهم شود که شرکت ملی نفت مطالبات این بانک‌ها را پرداخت کند این سازوکار در این تبصره دیده شده است که پرداخت این مطالبات به نرخ روز محاسبه شود و سهم صندوق توسعه ملی نیز محفوظ خواهد بود.

عرضه واحدهای مسکونی با اولویت خانوارهای کم‌درآمد

 قوامی گفت: با الحاق یک بند به تبصره ۸ دولت مجاز شد با استفاده از دارایی‌های در اختیار در قالب مشارکت با بخش خصوصی یا غیردولتی تمهیدات لازم را برای تولید و عرضه واحدهای مسکونی با اولویت الگوی مصرف فراهم کند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به شناسایی خانوارهای فاقد مسکن متقاضی این واحدها با اولویت خانوارهای کم درآمد از طریق سامانه مناسب اقدام کند که این موضوع جدا از مسکن ملی است.

سهمیه 60 لیتری بنزین برای نوروز

نماینده مردم اسفراین در مجلس همچنین از الحاق یک جزء به تبصره ۱۴ در ارتباط با هدفمندی‌ها خبر داد و گفت: مقرر شد ۶۰ لیتر بنزین به سهمیه خودروها اضافه شود که این میزان یا در تعطیلات سال نو یا تابستان به سهمیه موجود در کارت سوخت اضافه می‌شود.

در صورت اجرای اصل ۸۵ کار بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق انجام و تصویب می‌شود. در غیر اینصورت کلیات بودجه و سپس جزئیات آن در صحن بررسی و تصویب خواهد شد و یا نمایندگان تصمیم می‌گیرند چند دوازدهم را درباره لایحه بودجه ۹۹ اجرا کنند

پیشنهاد دولت افزایش 15درصدی حقوق‌ها بود

قوامی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق درباره افزایش حقوق در سال ۹۹ افزود: بنا شد حقوق تمام حقوق‌بگیران در سال ۹۹ که کمترین حقوق یعنی یک میلیون ۵۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، تا سقف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

 وی اضافه کرد: بدین ترتیب در حکم کارگزینی آنها در سال ۹۹ که می‌خواهند نسبت افزایش را اعلام کنند نسبت به سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد افزایش نخواهد داشت؛ این حکم همه حقوق‌بگیران اعم از بازنشستگان و شاغلان و هم قراردادی‌ها را شامل می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق ۱۵ درصد بود، ادامه داد: حکم قبلی کمیسیون این بود که همه به حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسند.

قوامی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد گروه‌های درآمدی ۳ تا ۶ میلیون تومان شامل بازنشستگان و شاغلان گفت: ۱۵ درصد پیشنهاد دولت این گروه درآمدی را شامل می‌شود و علاوه بر آن ردیفی هم برای این مشمولان در نظر گرفته شد؛ برای بازنشستگان آن همترازی که هر ساله اعمال می‌شد و دولت هم ۶ هزار میلیارد تومان برای این موضوع در لایحه بودجه ۹۹ در نظر گرفته است.

پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی به ۷۸ میلیون نفر

 وی گفت: ۳ هزار و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان نیز در کمیسیون تلفیق برای بازنشستگان فرهنگی مصوب شد که این موضوع باید در هیأت وزیران نیز تصویب شود.

 سخنگوی کمیسیون تلفیق  اضافه کرد: قرار شد برای شاغلان ردیفی در نظر گرفته شود که بنابر آن افزایش حقوق‌ها به گونه‌ای باشد که با این افزایش بین گروه‌های مختلف شغلی در دولت شکاف درآمدی ایجاد نشود برای مثال بعد از اجرای ۵۰ درصد فوق‌العاده شغل در برخی دستگاه‌ها باعث این شده که فرهنگیانی که رتبه‌بندی برای آنها اعمال شده است با کاهش حقوق مواجه شوند که با تعریف این ردیف، این کاهش حقوق جبران شود.

قوامی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای یارانه معیشتی نیز گفت: مقرر شد در سال ۹۹ به ۷۸ میلیون نفر یارانه ۴۵ هزار تومانی و به ۶۰ میلیون نفر نیز یارانه معیشتی پرداخت شود. وزارت رفاه مکلف شد که بانک‌های اطلاعاتی خود را اصلاح کند تا کسانی که به یارانه معیشتی نیاز دارند از این کمک معیشتی برخوردار شوند.

احتمال بررسی بودجه در مجلس بعدی وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره شیوه تصویب بودجه اظهار کرد: چنانچه بررسی بودجه مشمول اصل ۸۵ شود، کمیسیون تلفیق موظف خواهد بود که مصوبه خود را از تبصره یک تا آخر بررسی کند و امیدواریم که در این صورت بودجه ۹۹ را پیش از پایان سال مصوب و به دولت ابلاغ کنیم.قوامی گفت: با توجه به اینکه مجلس یازدهم در خرداد ماه آغاز به کار می‌کند و از آنجا که در آیین نامه مجلس درباره بودجه بیش از سه دوازدهم نداریم احتمال بررسی بودجه در مجلس بعدی وجود ندارد.

با توجه به اینکه مجلس یازدهم در خرداد ماه آغاز به کار می‌کند و از آنجا که در آیین‌نامه مجلس درباره بودجه بیش از سه دوازدهم نداریم احتمال بررسی بودجه در مجلس بعدی وجود ندارد

اصل ۸۵ قانون اساسی چه می‌گوید؟

گفتنی است که در اصل 85 قانون اساسی آمده است: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.» بدین ترتیب باید دید که آیا مجلس تصمیم می‌گیرد اختیار بودجه 99 را به کمیسیون تلفیق تفویض کند یا اینکه راه دیگری برای تصویب آن پیدا خواهد کرد.